Gå til innhold

22 juli

Anbefalte innlegg

LiseTV

I dag er det 10 år siden udåden på Utøya.  PST har utalt seg at største terror faren kommer fra ekstreme høgre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perelandra

Tråden er ryddet for hatefullt og hetsende innhold, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Madame Butterfly

Jeg har lest avisene nå i kveld, og det er selvsagt terroren på Utøya som dominerer. Jeg får meg ikke til å se filmene, dokumentarene, og jeg måtte slutte å lese historier fra de overlevende. Så totalt meningsløst og grufullt. 

Jeg tenkte jeg skulle inn her å se hva folk hadde å si, et lite innlegg, og svar til dette var administrator som hadde slettet kommenterer pga hat. Det er trist å ville bruke en minnesmarkering til hat. (Jeg vet ikke hva som var skrevet, så kun beskjed om at svar var blitt slettet). Jeg tviler ikke på at det kan ha vært hat og sjikane, når vi har lest slike sjokkerende meldinger noen av overlevende har mottatt. 

Jeg synes mediedekningen av minnestunden i avisene var aggressiv. Fokus var konfrontasjon og oppgjør, det var mye kritikk, og plassering av ansvar. Jeg likte ikke det. Kanskje det er nødvendig, men det er i mine øyne ikke rett tidspunkt.

Det var lite skrevet om de døde, de skadde og de pårørende. Om deres heltedåder for å ivareta hverandre. Det var heldigvis ikke fritt. Jeg vet jeg burde lest historiene de som ble direkte rammet, personlige historier de har delt med oss. Jeg skal gjøre det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den Sagnomsuste
Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Jeg har lest avisene nå i kveld, og det er selvsagt terroren på Utøya som dominerer. Jeg får meg ikke til å se filmene, dokumentarene, og jeg måtte slutte å lese historier fra de overlevende. Så totalt meningsløst og grufullt. 

Jeg tenkte jeg skulle inn her å se hva folk hadde å si, et lite innlegg, og svar til dette var administrator som hadde slettet kommenterer pga hat. Det er trist å ville bruke en minnesmarkering til hat. (Jeg vet ikke hva som var skrevet, så kun beskjed om at svar var blitt slettet). Jeg tviler ikke på at det kan ha vært hat og sjikane, når vi har lest slike sjokkerende meldinger noen av overlevende har mottatt. 

Jeg synes mediedekningen av minnestunden i avisene var aggressiv. Fokus var konfrontasjon og oppgjør, det var mye kritikk, og plassering av ansvar. Jeg likte ikke det. Kanskje det er nødvendig, men det er i mine øyne ikke rett tidspunkt.

Det var lite skrevet om de døde, de skadde og de pårørende. Om deres heltedåder for å ivareta hverandre. Det var heldigvis ikke fritt. Jeg vet jeg burde lest historiene de som ble direkte rammet, personlige historier de har delt med oss. Jeg skal gjøre det. 

Det ble skrevet mye forskjellig i noen tråder her inne idag, men de slettet etter mitt syn litt i overkant hardhendt. Mitt innlegg ble fjernet sammen med resten av en annen tråd her inne. Innlegget mitt stilte seg spørrende til om ikke vi etterhvert burde la ofrene og de etterlatte få fred. Dessuten kan høytidelige minnesmarkeringer av denne typen stimulere til ytterligere radikalisering blant ustabile mennesker. Det er jo dessverre ikke til å stikke under en stol at slike markeringer kommer med en stygg bieffekt. Denne bieffekten er stor oppmerksomhet også overfor terroristen og hans skrudde verdensbilde. Man promoterer i så måte det man egentlig vil til livs. Jeg forstår likevel at det er en vanskelig avveining å foreta for både Myndighetene, Ap og AUF.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...