Gå til innhold

Hvordan leve med konstant løs mage

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter mye med angst og det er sannsynligvis grunnen til at magen min er helt grusom. Jeg har alltid for løs mage og får aldri tørket meg skikkelig, og jeg føler meg bare så skitten og ekkel. Hver eneste dag blir styrt av den magen, det går så mye tid til toalett og vasking av det ene og det andre og det ødelegger hele dagen. Jeg orker det bare ikke. Er det flere som sliter med konstant løs mage? Hvordan klarer dere leve med det?

Anonymkode: e119b...642

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Imodium. 👌

Anonymkode: 76ed4...f62

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Imodium. 👌

Når/hvor ofte tar du det? Er det trygt å ta? 

AnonymBruker
Skrevet

Tar to hver dag. Er helt trygt å ta ifølge legen min. Får det på blå resept. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Våtservietter / baby wipes, husk å kast i søpla, ikke do.

Finnes små pakker beregna for å ha med i veska også.

Anonymkode: f119a...27c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Våtservietter / baby wipes, husk å kast i søpla, ikke do.

Finnes små pakker beregna for å ha med i veska også.

Anonymkode: f119a...27c

Det hjelper ikke.. Avføringen er løs/bløt men jeg får ikke ut alt, og uansett hvor mye jeg tørker så blir jeg aldri ferdig..

AnonymBruker
Skrevet

Stor klem til deg. Jeg vet hvordan du har det - og det er kjempetøft. Jeg sliter med IBS-D og har generelt hatt store utfordringer med magen, og må alltid ha en plan på hvor nærmeste toalett er. Imodium og kosthold har vært redningen her. Jeg har gått helt over på lavkarbo, noe som har gjort underverker på magen min. Nå er det veldig få dager jeg sliter, faktisk. Og de dagene tar jeg to imodium ved oppstart av dårlig mage, og en etter hvert toalettbesøk til det roer seg. På det verste tok jeg fast en imodium hver dag, som også holdt det relativt greit i sjakk!

Håper så inderlig du finner en løsning som kan hjelpe deg. Man blir så innmari låst av å slite med magen. Heia deg og god bedring! ❤️

Anonymkode: 8ab06...da6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo har også gjort underverker for min løse mage :) 

Anonymkode: 6b384...be7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Stor klem til deg. Jeg vet hvordan du har det - og det er kjempetøft. Jeg sliter med IBS-D og har generelt hatt store utfordringer med magen, og må alltid ha en plan på hvor nærmeste toalett er. Imodium og kosthold har vært redningen her. Jeg har gått helt over på lavkarbo, noe som har gjort underverker på magen min. Nå er det veldig få dager jeg sliter, faktisk. Og de dagene tar jeg to imodium ved oppstart av dårlig mage, og en etter hvert toalettbesøk til det roer seg. På det verste tok jeg fast en imodium hver dag, som også holdt det relativt greit i sjakk!

Håper så inderlig du finner en løsning som kan hjelpe deg. Man blir så innmari låst av å slite med magen. Heia deg og god bedring! ❤️

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lavkarbo har også gjort underverker for min løse mage :) 

Tusen takk❤

Hvor mye karbohydrater spiser dere? Hvilke kilder? Tåler dere grønnsaker? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tusen takk❤

Hvor mye karbohydrater spiser dere? Hvilke kilder? Tåler dere grønnsaker? 

Aldri mer enn 30 karbs om dagen. Ekstra digg at man har komt seg litt ned i vekt også av det 😅 Spiser de grønnsakene som er innafor på lavkarbo, styrer unna for eks gulrøtter og poteter. Anbefaler www.fettogforstand.no - her er det masse god lavkarbomat man kan lage seg. Bruker å lage en stor batch av polarbrødene så jeg alltid har noe raskt tilgjengelig så det ikke blir like enkelt å skli ut om man blir veldig sulten! Ellers går det mye i biff, kylling og lignende med en god salat ved siden av. Bernaise fra Lomander (ferdigbernaise man får kjøpt på butikken) er også mye spist her i huset! 

AnonymBruker
Skrevet

Det må du bare prøve deg best frem til, hva som passer best for deg!

Jeg har kun en "regel" for meg selv i mitt lavkarbo kosthold, og det er å holde meg til matvarer med under 5 g karbo per 100 g, men det er også fordi jeg vil noen kg ned i vekt. :) Svaret over her var veldig bra, og jeg hiver meg med på hens kommentar om hvor du kan finne inspirasjon! I tillegg er jeg stor fan av meglerfru1, hun har maaasse gode oppskrifter!

AnonymBruker
Skrevet

Laktosefritt kosthold og mindre hvitt mel har hjulpet meg. 
Tar immodium hvis jeg skal være mye sammen med andre. Fungerer som en propp!

Anonymkode: 7c484...480

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter mye med angst og det er sannsynligvis grunnen til at magen min er helt grusom. Jeg har alltid for løs mage og får aldri tørket meg skikkelig, og jeg føler meg bare så skitten og ekkel. Hver eneste dag blir styrt av den magen, det går så mye tid til toalett og vasking av det ene og det andre og det ødelegger hele dagen. Jeg orker det bare ikke. Er det flere som sliter med konstant løs mage? Hvordan klarer dere leve med det?

Jeg bruker Loperamid hver dag pga skikkelig løs mage, hos meg er det fysisk, så jeg vet ikke om det funker ved angstmage. Kanskje du kan prøve det en ukes tid, sånn at angsten for å være skitten ikke fører til mer angst som gjør at du blir så løs?

Hvis det funker, ville jeg brukt det en stund, mens du tester om forskjellige matvarer gjør at du blir løen. Melkeprodukter, for mye eller for lite fiber, for mye pasta i kosten, for mye ris, for mye lyst brød, for mye frukt (ja, det kan gi kronisk løs mage, det gir seg når du ikke spiser så mye av det), for mye lakris, for lite av andre ting?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Imodium fast hver dag for løs mage. Hos meg er det en fysisk årsak, men man vet ikke hva eller hvorfor. Skikkelig frustrerende. Jeg har prøvd det meste og det eneste jeg vet jeg ikke tåler noe særlig av er laktose. Imodiumen hjelper ihvertfall meg å fungere og kunne gå ut døra uten å være redd for å måtte løpe rundt desperat etter en do.

Jeg får Imodium på blå resept, da koster den slikk og ingenting. Uten resept koster den litt. Hvis du har mulighet (når pandemien roer seg) så selges de mye billigere uten resept i Sverige. 

Jeg vet ikke om Imodium har effekt på nervøs mage, men vil jo tro det. Verdt å prøve i hvert fall. 

Anonymkode: 2dbb4...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Som flere andre her så bruker jeg Imodium/Loperamid daglig pga fysisk sykdom. Får det på blå resept. Doseringen avhenger av problemstillingene dine og symptombildet, men du kan jo begynne med å følge pakningsvedlegget og så evt oppsøke lege for å få det på resept og evt diskutere dosering.

Hvis ikke Loperamid virker så finnes det noen dråper du kan få på resept, men de er vanskelige å dosere og svindyre hvis du ikke får innvilget blå resept via Helfo.

Visiblin som du får kjøpt på apoteket er pulver som blandes ut til en tykk «mølje» og som skal regulere magen. Legen min sier at mange får hjelp av den.

Anonymkode: 410ee...9a6

AnonymBruker
Skrevet
Minya skrev (9 timer siden):

Jeg bruker Loperamid hver dag pga skikkelig løs mage, hos meg er det fysisk, så jeg vet ikke om det funker ved angstmage. Kanskje du kan prøve det en ukes tid, sånn at angsten for å være skitten ikke fører til mer angst som gjør at du blir så løs?

Hvis det funker, ville jeg brukt det en stund, mens du tester om forskjellige matvarer gjør at du blir løen. Melkeprodukter, for mye eller for lite fiber, for mye pasta i kosten, for mye ris, for mye lyst brød, for mye frukt (ja, det kan gi kronisk løs mage, det gir seg når du ikke spiser så mye av det), for mye lakris, for lite av andre ting?

Gir pasta løs mage? Og ris, hvitt brød? Trodde disse tingene ga hardere mage? 

AnonymBruker
Skrevet

Drikk kefi og spis yoghurt.

Medisiner er siste utvei.

Anonymkode: 13961...840

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Drikk kefi og spis yoghurt.

Medisiner er siste utvei.

Spiser yoghurt hver dag og kefir i senere tid. Har du effekt av det? Hvor mye spiser du og hvor lenge? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiser yoghurt hver dag og kefir i senere tid. Har du effekt av det? Hvor mye spiser du og hvor lenge? 

Hver dag.

Hvis jeg dropper dette tar det en dag eller to før jeg har konstant diaré.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye spiser du og hvor lenge? 

Et glass kefir eller kulturmelk hver morgen og kveld. Yoghurt nesten hver dag.

Yoghurt naturell selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...