Gå til innhold

Bruke egenmelding på dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber annenhver helg på min arbeidsplass, og jeg har ett barn. Barnet pleier å være hos sin far i mine jobbhelger, men nå går ikke det. Og jeg har ingen som kan sitte barnevakt denne helgen. Jeg jobber sent og barnet kan ikke være alene hjemme.

Jeg må nå ta meg fri fra jobb, men dette er jo ikke "Sykt barn"-relatert, og jeg vet ikke om jeg kan bruke egenmelding på det?

Har ikke hatt noe særlig fravær fra jobb, så vet ikke helt hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen. Vil jo ikke fortelle arbeidsgiver at "jeg fikk ikke barnevakt".. 

Anonymkode: 69781...f70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Permisjon uten lønn er vel det som blir riktig.

Anonymkode: 2efd8...37b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sjef setter jeg pris på ærlighet fra de ansatte. Når de forklarer at far ikke kunne holde samværsavtalen og de har problemer med barnevakt så hjelper jeg med bytting. Hvis ikke er det permisjon uten lønn ja. 

Anonymkode: 3e52d...c98

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmelding er om du er syk. Og det er du jo ikke. Så derfor kan du selvsagt ikke ta ut egenmelding! Skal bedriften betale for at du ikke har alternativ barnevakt til barnet når du skal på jobb? Seriøst?

Anonymkode: 091cc...d18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta egenmelding om barnevakten er syk. Hva er galt med far da siden han ikke kan nå? 

Er han syk så er det innafor spør du meg

Anonymkode: 1482c...254

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det rett og slett barnefar som skulle ordnet med barnevakt på hans helg dersom han ikke kan holde samværs avtalen. Ta det med i betraktning til neste gang sånn at du ikke havner i en tilsvarende situasjon.

Anonymkode: d1c02...41f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ta egenmelding om barnevakten er syk. Hva er galt med far da siden han ikke kan nå? 

Er han syk så er det innafor spør du meg

Anonymkode: 1482c...254

Og dette! Det kan man gjøre dersom barnevakt er syk.

Anonymkode: d1c02...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan ta egenmelding om barnevakten er syk. Hva er galt med far da siden han ikke kan nå? 

Er han syk så er det innafor spør du meg

Anonymkode: 1482c...254

Ikke egenmelding, men man kan bruke sykt barn-dager når barnepasser er syk. Er far syk, ts? 

Anonymkode: 46f31...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke egenmelding, men man kan bruke sykt barn-dager når barnepasser er syk. Er far syk, ts? 

Anonymkode: 46f31...341

Ingen er syke. Far har bare ikke samvær lengre, og det skjedde ganske nylig. Vet ikke hva jeg skal si til arb.giver ang. dette. Jeg kan ikke jobbe i det hele tatt denne helgen, så kan ikke bare bytte vakt med noen heller.

TS

Anonymkode: 69781...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen er syke. Far har bare ikke samvær lengre, og det skjedde ganske nylig. Vet ikke hva jeg skal si til arb.giver ang. dette. Jeg kan ikke jobbe i det hele tatt denne helgen, så kan ikke bare bytte vakt med noen heller.

TS

Anonymkode: 69781...f70

Men kan du bytte til en annen helg? Forklare situasjonen og ta ferie? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke egenmelding i denne situasjonen vil være Trygdesvindel.

Fellesskapets penger skal ikke dekke at du ikke har barnevakt.

Anonymkode: e8b25...642

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen er syke. Far har bare ikke samvær lengre, og det skjedde ganske nylig. Vet ikke hva jeg skal si til arb.giver ang. dette. Jeg kan ikke jobbe i det hele tatt denne helgen, så kan ikke bare bytte vakt med noen heller.

TS

Anonymkode: 69781...f70

Skal ikke far ha samvær senere heller? I så fall blir det vel samme problem neste arbeidshelg?

Anonymkode: 1e82b...575

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingen er syke. Far har bare ikke samvær lengre, og det skjedde ganske nylig. Vet ikke hva jeg skal si til arb.giver ang. dette. Jeg kan ikke jobbe i det hele tatt denne helgen, så kan ikke bare bytte vakt med noen heller.

TS

Anonymkode: 69781...f70

Bytt helg med noen?  Ferie? 

Anonymkode: ed3cc...198

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ærlig med arb.giver, å tilbød meg å jobbe halv vakt, om det var til hjelp. Jeg har ikke hatt noe særlig fravær, med mindre jeg faktisk har vært syk, så var usikker på hva jeg skulle søke fri for.

TS

Anonymkode: 69781...f70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville, som jeg ser du allerede har gjort, vært ærlig med arb giver om situasjonen. Hvor stor % jobber du? Er det mulig å få ordnet slik at du kan ta de 4 helgedagene pr mnd å fordele de utover ukedagene når barnet likevel er på skole/barnehage? 

Anonymkode: e7256...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet permisjon uten lønn i slike tilfeller, og har hatt full åpenhet med leder. Det gjør vel ingenting at leder vet at du ikke har barnevakt-/(håpløs barnefar(slik som jeg)).

Anonymkode: 0874a...4c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme situasjon her av og til. Fått beskjed av sjefen å ta ut sykt barn/barnepasser. 

Anonymkode: 2fd1f...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme situasjon her av og til. Fått beskjed av sjefen å ta ut sykt barn/barnepasser. 

Anonymkode: 2fd1f...e3a

Jepp! En ok sjef ville faktisk , og i dette tilfellet gjør det, sagt at dette kan brukes. Så langt den ansatte har lite fravær fra før. 

Anonymkode: ed3cc...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis far aldri skal ha mer samvær så vil jo du får problemer neste jobbehelg, og helgen etter det og etter et. Hvordan har du tenkt å løse problemet?

Anonymkode: 5cc8f...4fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 0.34):

Jepp! En ok sjef ville faktisk , og i dette tilfellet gjør det, sagt at dette kan brukes. Så langt den ansatte har lite fravær fra før. 

Anonymkode: ed3cc...198

Ja. Jeg har jobbet på samme arbeidsplass i 4 år. Har knapt brukt egenmelding/sykt barn. Er det vakter langt frem i tid jeg ser jeg ikke kan ta pga mangel på barnevakt så har jeg alltid byttet med andre ansatte eller jobbet inn. Nå var det en periode ingen kunne bytte, og heller ingen ledige vakter å bytte i mot. Da sa faktisk sjefen til meg at jeg kan ta ut sykt barnepasser. Jeg sa først at han kunne slette vaktene mine, men det ble for mye styr mtp at dem lå inne på fastlønn. Han går uansett ikke i tap, han får jo igjen pengene. Men klart, om det er innafor vet jeg ikke. Men så lenge sjefen har sagt det er ok for denne gang gjør jeg det med god samvittighet. 

Anonymkode: 2fd1f...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...