Gå til innhold

Hjelp, jeg blir gjeldsfri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer egentlig ikke på noe, jeg vil bare fortelle det til noen.

Jeg har i 9 år slitt med økonomien etter et stygt samlivsbrudd. Det har vært vanskelig. Jeg har levd med en 'mørk' hemmelighet som ingen kunne få vite.

Hele tyveårene har jeg skammet meg. Jeg har hatt kontantkort, jeg har måttet betale forsikringer, internett osv i 1 avdrag per år for å få lov å ha det. Det er vanskelig. Jeg trodde jeg aldri kom til å få et normalt liv, men etter en nøye gjennomgang har jeg funnet ut at jeg ikke har noe gjeld igjen om 11 måneder.

Jeg trodde aldri det skulle ta slutt. har gått fra å være arbeidsledig til å tjene 700 000, og derfor har kreditorene hatt rom for relativt høye lønnstrekk (takk gud) jeg er så glad for at jeg ser en ende nå. Hordan er det å leve normalt? Å få hele lønna på konto, å kunne ha mobilabonnement og kanskje kjøpe meg en bil? Er økonomiutdannet og jobber innenfor økonomi i industri. Så kommer aldri til å gå i 'fella' igjen - så det bekymrer meg ikke. Jeg er jo en fornuftig person og har virkelig lært leksa mi.

Er bare så lykkelig nå, men jeg har ingen å dele gleden med, da ingen vet om min hemmelighet. 😊😊😊😊 

Anonymkode: 4aea1...4c2

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye 🎉🎉

Anonymkode: d31e8...8fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra 🌺🌺. Gratulerer. Og med 700 000 i lønn så kommer har du råd til det lille ekstra i hverdagen. Stå på i siste innspurt 👍👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk!! Dette var hyggelig lesning❤️ Kos deg med bedre økonomi, forsøk å spare og bare nyt bedre tider🌺🌸

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! Spar en del fremover, så får du deg en fin buffer også. Når jeg gikk fra studenttilværelsen til jobb fortsatte jeg med å f.eks spise og lage rimelig mat, og økte ikke utgiftene mine mer enn jeg måtte. Har spart mye penger, og fikk råd til hus i fjor fordi jeg ikke har brukt for mye penger på dilldall. 

Så hvis du har sjans anbefaler jeg varmt å spare en del, men også nyte litt mer frihet og unne deg selv litt her og der :) 

Anonymkode: 2a68c...dde

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin lesing! :)

Som andre sier her så ville jeg forsøkt å spare litt. Du er vant med at det trekkes fra kontoen din. Jeg ville fortsatt med å trekke litt penger og sette det på en bufferkonto. Det er fristene å øke forbruket sitt en del, vil jeg tro, men veldig lurt å begrense seg litt! :)

Anonymkode: 9c7c7...0c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

trodde aldri det skulle ta slutt. har gått fra å være arbeidsledig til å tjene 700 000, og derfor har kreditorene hatt rom for relativt høye lønnstrekk (takk gud) jeg er så glad for at jeg ser en ende nå.

Bra, men trakk de deg når du var uten jobb også?

Anonymkode: 4de5f...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har gjort en flott jobb👏👏👏

Prøv å spar nesten like mye som de trakk deg i lønn. Så får du deg egenkapital til leilighet/hus.

Men før det, unn deg noe godt, om det er en ting, ferie, eller spandere fest/middag på venner og si at nå er du ferdig med drittgjelda. Er helt sikker på at de unner deg dette.  

Endret av Jadaomatte
Feil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel fortjent! Om du har et fornuftig forbruk og investerer pengene klokt vil du leve som kongelig etterhvert 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og vær obs på det som kalles forbruksinflasjon - jo mer penger man får mellom hendene jo flere dyre, unødvendige vaner legger man til seg. Kan lett bli litt av et pengesluk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer:lillesky2: Mitt tips

*Spar til lappen og bil.

*Spar opp buffer, minst 3 månedslønninger.

*Spar opp til egenkapital til leilighet/hus

Anonymkode: e4a22...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, n_97 said:

Og vær obs på det som kalles forbruksinflasjon - jo mer penger man får mellom hendene jo flere dyre, unødvendige vaner legger man til seg. Kan lett bli litt av et pengesluk. 

Her var boliglånet nedbetalt rett ut på nyåret i fjor. Så kom nedstengningen. Pengene har bare hopet seg opp føles det som. Så det kommer litt an på om man føler for å bruke mye evt har noe å bruke på så klart. 

Endret av skrue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk folkens 🥰 det var så godt å fortelle det til noen!

Jeg kommer definitivt til å spare penger, førerkort har jeg fra før jeg havnet i gjelda, men jeg kjører en bil som er så dårlig forfatning at den ikke kan taes pant i, så det er en liten drøm å ha en bil fra dette århundret. Jeg har potensial til å spare like mye som jeg betaler i dag, 15 000 per mnd.. i tillegg får jeg bonus på jobb, som regel litt over en månedslønn, hver sommer. Frem til nå jeg brukt den til å betale ned gjeld, men etterhvert ville det blitt en fin slant hvis jeg i fremtiden satte det i fond. 

Jeg gleder meg til livet!! 

 

TS🥰

Anonymkode: 4aea1...4c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Gratulerer. 

Sett deg ned og lag budsjett nå, sånn at det er klart ti den dagen. Jeg ville spart så mye som mulig - heller spart penger enn å låne penger til bil f.eks. Hvis du føler at du kan spare det samme som du i dag blir trukket i gjeld uten at det går for mye utover livskvaliteten din, vil du nå sparemålene dine raskt. 15K pr måned blir fort til egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer 👍 Gleder meg selv til å bli gjeldsfri. 

Anonymkode: 3aea1...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...