Gå til innhold

Tenåringer og I phone 12

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan gi en viss sum, også kan han jobbe for dere for å få den resterende summen?

Anonymkode: 6397b...507

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Husk at det er ungdommene som bruker mobilen mest og bruker flest applikasjoner. Så hvis det er noen som har bruk for en god mobiltelefon så er det ungdommen, ikke mor og far som ofte bare bruker mobilen til å ringe, ta feriebilder, sende sms og scroller gjennom nettavisene på do. 
Se på iPhone 12 som en god investering i stedet for å tenke at det er for dyrt. 

Anonymkode: f8c06...7ca

Heh. Det der kommer jo an på hvor mye man er vant med å bruke mobilen da. Jeg har hatt mobil siden 1996. Jeg har fullt av appen, spiller spill, er på nett, ringer/smser/mailer, tar bilder.. jeg er på mobilen mer enn 9 timer pr dag. Og, jeg har en iPhone 12. 

Anonymkode: 2d943...272

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, jammen er jeg glad for at jeg ikke bor på en plass der "alle" 12-åringer har den nye svindyre iPhone 12 eller setter krav om det. Og har PC til 20 000 og kun merkeklær som er bra nok. Fysj for en plass å måtte bo på! 

14-åringen har en iPhone 7 hun. Hun kunne fint ha kjøpt seg en nyere en, men hun gidder ikke bruke penger på det da den hun har fungerer fint. 

Anonymkode: 5eb1a...9b9

Enig. Håper han finner seg nye venner nå når han begynner på ungdomsskolen. Sånne som ikke er opptatt av merker. Min gutt liker Nike klær. Og det er greit. Får tak i det billig på salg 

Anonymkode: db0a3...de3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Enig. Håper han finner seg nye venner nå når han begynner på ungdomsskolen. Sånne som ikke er opptatt av merker. Min gutt liker Nike klær. Og det er greit. Får tak i det billig på salg 

Så det er greit for det for du billig på salg? Hva vet du om de andre foreldrene? De kan og ha kjøpt merkeklær på salg... Dere ser jo ikke lenger enn deres egen nesetipp.

Anonymkode: 26556...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Iphone 12 er selvsagt dyrt - men jeg er enig i at det er ungdommen som er "avhengige" av telefonen sin og at det vil være en god investering dersom barnet ditt klarer å ta vare på den. 

1. Hvor ofte kjøper dere ny telefon? En løsning er å kjøre en swap-avtale, men om dette skal lønne seg forutsetter det at du bytter telefon ofte. Om man beholder telefonen sin i mer enn 2 år, vil det totalt sett bli dyrere enn å punge ut rett fra lomma på dagen.

2. Pakk den inn i et solid deksel og skjermbeskytter. Dette forhindrer riper og lignende og telefonen vil enkelt kunne selges i fremtiden. De holder seg godt i verdi - sammenlignet med Android. 

3. Vent til Iphone 13 kommer, da blir forhåpentligvis Iphone 12 noe billigere. 

4. La barnet jobbe for det. Vær klar på at barnet ikke får en så dyr gave. Hans "tilbakebetaling" kan være å bidra hjemme, eller lignende. 

Anonymkode: 98c0e...514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes også det er mye penger å bruke på mobil. 13 åringen her fikk det til bursdag, men det ble spleis med oss foreldre, mormor og morfar. 

Anonymkode: 178cc...f5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så det er greit for det for du billig på salg? Hva vet du om de andre foreldrene? De kan og ha kjøpt merkeklær på salg... Dere ser jo ikke lenger enn deres egen nesetipp.

Nike klær er ikke så dyrt i utgangspunktet 

AnonymBruker
Skrevet

En mobil er ingen investering, den er garantert å tape i verdi.

Jeg ville aldri kjøpt en iphone til 12.000 kroner til en trettenåring. Det er jo barnetrygden for et helt år!

En så dyr mobil kan de få når de er 16 og oppover, minst halvparten betalt av egne penger.

Anonymkode: 76a3f...81d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å finne en brukt iPhone? Mange på finn ser jeg :)

Anonymkode: c3fd9...f04

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, og tror nok ikke alle har iPhone 12, hvertfall ikke pro versjonen. Bonus datteren min er 14 og hun har en gamlere iPhone, fungerer helt fint. Hun synes først det var urettferdig at jeg og faren hennes har de nyeste, men han (og jeg er enig) mener at så dyre telefoner er for voksene som kan betale de selv. 

Anonymkode: c3756...0f8

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her. Han er den av kompisene som ikke har alt det nye. De er 3 gutter som har vært venner siden barnehage. De 2 andre fikk nye pc'er til jul til 20 000 kr. De fikk elektrisk sparkesykkel og ps5 som kostet 10 000 kr nå i sommer. Og de går bare i merkeklær. Vi har ikke økonomi til å henge med på dette. Men kanskje vi skal kjøpe en I phone 11 da, så han ikke blir helt utenfor 

Er det 12 eller 12 pro? Forskjellen på 11 og 12 er ikke så stor nå som 12 er « gammel» . Skulle kjøpe meg 11 i går, men tok heller 12 fordi prisforskjellen var så liten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ville gått for noe  billigere. Hva med android?

Anonymkode: 6c13a...fb2

Hvorfor gå for noe barnet ikke ønsker??

Anonymkode: 747f0...88f

• Liker 2
Skrevet

Jentungen her fikk til forrige bursdag OG jul (en drøy måned mellom) av oss og besteforeldre. Altså ikke mange andre bursdag- og julegaver. Hun fylte 15 (og trengte ny telefon). Kunne sikkert forsåvidt ha gjort det samme da hun ble 13, for hun har aldri mistet eller ødelagt en telefon. Spleiselag og kombinert gave synes jeg var innafor når hun trengte ny telefon. Gadd ikke kjøpe noe hun ikke vil ha for å spare litt penger.... Men hadde telefonene hennes blitt borte eller ødelagt jevnlig hadde det aldri vært aktuelt.... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nike klær er ikke så dyrt i utgangspunktet 

:fnise:

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Altså, jammen er jeg glad for at jeg ikke bor på en plass der "alle" 12-åringer har den nye svindyre iPhone 12 eller setter krav om det. Og har PC til 20 000 og kun merkeklær som er bra nok. Fysj for en plass å måtte bo på! 

14-åringen har en iPhone 7 hun. Hun kunne fint ha kjøpt seg en nyere en, men hun gidder ikke bruke penger på det da den hun har fungerer fint. 

Anonymkode: 5eb1a...9b9

Høres ut som du har en fornuftig datter. Jeg er selv av samme typen, skaffer meg ikke ny mobil, ny pc eller lignende før jeg er nødt. Min forrige mobil hadde jeg i 5 år, PCn jeg har nå har jeg hatt minst et år lenger, dog usikker på hvor lenge jeg har hatt den.

AnonymBruker
Skrevet

11-åringen her har iphone 12 mini, hun var med på å spleise på ny telefon.

Anonymkode: 8b5da...e1f

AnonymBruker
Skrevet

15 åringen vår har IPhone x (arvet), og 12-åringen har iPhone 8 (også arvet).

Det er et fåtall av mine barns venner som har iPhone 12!

Anonymkode: 0ea27...7c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange har et utdatert bilde på oppdragelse. Dette skinner igjennom når det kommer til dyre objekter. Noen foreldre mener oppriktig at de ikke vil hjelpe sine barn inn på boligmarkedet i frykt for at barnet blir bortskjemt. 

Ja, her har vi foreldre som har fulgt med i samfunnsutviklingen, 

Tenk dere amerikanske foreldre som stolt proklamerer til sine venner at de ikke har noen planer om å hjelpe barnet sitt med college. Det er en fattigdomsfelle, ikke oppdragelse for å unngå bortskjemte barn.

Det er en grunn til at det er noe som heter relativ fattigdom. Definert som når noen ikke har råd til å være med på det andre i samfunnet har råd til. Fritidsaktiviteter og ferie er ikke livsnødvendig. Ingen barn dør av å ikke få delta på fritidsinteresser eller reise på ferie. Likevel er det et viktig politisk mål for regjeringen at alle barn skal få et tilbud. Merkelig det der. Er de ute etter å lage en generasjon luksusdyr? Hmmmm.....

Det er ikke nødvendig med den nyeste iphone. Men begrunnelsen for at ungen skal få noe annet bør være bygget på gjennomtenkte pedagogiske mål og prinsipper. Ikke avfeies med at "det er dyrt, dermed basta" eller " du blir bare bortskjemt". Det er for enkelt. 

Hadde dere selv godtatt slike begrunnelser fra arbeidsgiver som avviste forespørselen deres om lønnsforhøyelse? Eller hadde forventet en mer gjennomtenkt begrunnelse?

Anonymkode: 2869a...d0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er enig. Han er ikke så enig 🤣. ALLE har jo I phone sier han 🙃

Det er jo sånn barn sier forå få det de vil! Jeg sa også det til mine foreldre, men det stemte ikke alltid! Og så im «alle» andre har det?? Det er dere som bestemmer over deres barn!

Anonymkode: e618a...dc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 12-åring har iPhone 12.

Anonymkode: d8b3f...1a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...