AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Har din 13 åring I phone 12? Min gutt skal få ny mobil i bursdagsgave. Han ønsker seg I phone 12 og han sier at de fleste av vennene har den. Jeg synes det er mye penger å bruke på en mobil Anonymkode: db0a3...de3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Er enig med deg, det er en alt for dyr telefon for en unge. Det er dessverre alltid noen foreldre som forsyner barna med rådyre telefoner og da er det gjort.....flere henger seg på og plutselig har «alle» en slik. Anonymkode: e22f7...617 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 Ville gått for noe billigere. Hva med android? Anonymkode: 6c13a...fb2 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville gått for noe billigere. Hva med android? Anonymkode: 6c13a...fb2 Jeg er enig. Han er ikke så enig 🤣. ALLE har jo I phone sier han 🙃 Anonymkode: db0a3...de3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 https://prisguiden.no/artikler/mobiltelefon-guide-10-av-de-beste-mobil-kjopene-159 Anonymkode: 6c13a...fb2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 Husk at det er ungdommene som bruker mobilen mest og bruker flest applikasjoner. Så hvis det er noen som har bruk for en god mobiltelefon så er det ungdommen, ikke mor og far som ofte bare bruker mobilen til å ringe, ta feriebilder, sende sms og scroller gjennom nettavisene på do. Se på iPhone 12 som en god investering i stedet for å tenke at det er for dyrt. Anonymkode: f8c06...7ca 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 Iphone holder seg bedre i verdi enn andre telefoner. Om to år kan han sikkert selge den igjen og få igjen kanskje 50% av salgssummen om han tar godt vare på den. Anonymkode: a0698...5fc
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er enig. Han er ikke så enig 🤣. ALLE har jo I phone sier han 🙃 Anonymkode: db0a3...de3 Alle sier det, og ender derfor opp med et leketøy til 12-13.000 kroner. Galskap satt i system. Sparkesykkel skal snart alle ha også. Hvordan stoppe dette? De blir jo sett på som tilbakestående dersom de ikke følger med på kjøret. Anonymkode: 2ed12...43d 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #9 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Husk at det er ungdommene som bruker mobilen mest og bruker flest applikasjoner. Så hvis det er noen som har bruk for en god mobiltelefon så er det ungdommen, ikke mor og far som ofte bare bruker mobilen til å ringe, ta feriebilder, sende sms og scroller gjennom nettavisene på do. Se på iPhone 12 som en god investering i stedet for å tenke at det er for dyrt. Anonymkode: f8c06...7ca Helt til neste modell kommer, og ungdommen «må» ha den, fordi nå har «alle» den. Vil heller kalle det en kortvarig, dårlig investering. Anonymkode: 3434d...ca5 9
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #10 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle sier det, og ender derfor opp med et leketøy til 12-13.000 kroner. Galskap satt i system. Sparkesykkel skal snart alle ha også. Hvordan stoppe dette? De blir jo sett på som tilbakestående dersom de ikke følger med på kjøret. Anonymkode: 2ed12...43d Min får ikke sparkesykkel. Han har vanlig sykkel. Han har vært plaget med jumpers knee i hele vinter. Nå har han syklet mye og er nesten bra. Så han skjønner at det er lurt å bruke kroppen Anonymkode: db0a3...de3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 Vanskelig det der ... Jeg synes det er altfor dyrt, men jeg ser jo at det er en sosial komponent der for de unge. Og problemet er at det er snakk om litt mer enn bare å bli sett med den nyeste iphonen - det er noe med å kunne delta. Spille de samme spilla, bruke de samme appene, ta gode bilder og filmer ... Når det er sagt så vil nok en iphone 11 gjøre samme nytte i så måte - den er fremdeles dyr, men en god del rimeligere enn 12’ern. Og det er jo en god del gode Androidmobiler som er gode nok til å henge med på den karusellen der, men man snakker fort fra 5-6 tusen der også (omtrent som iphone 11 altså). Min bror kjøpte poden sin et billig android nettbrett for et par år siden. Han ønsket seg ipad, men min bror synes det var for dyrt. Vel ... det androidnettbrettet klarte jo ikke å dra et eneste av de spillene poden ønsket å spille på moe fornuftig vis - så det ble jo til at de måtte krype til korset å kjøpe en ipad et halvår senere. Så kanskje er det viktig å snakke med poden om hvorfor han ønsker seg iphone 12. Hvis det er funksjon han er ute etter, så går det jo an å finne et kompromiss som i praksis gjør det samme, men til en noe lavere pris. Hvis det er bare for at han føler han trenger det for å bli akseptert i gjengen så er det kanskje på tide å ha en samtale om verdier ... Anonymkode: f3cb2...ce7 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har din 13 åring I phone 12? Min gutt skal få ny mobil i bursdagsgave. Han ønsker seg I phone 12 og han sier at de fleste av vennene har den. Jeg synes det er mye penger å bruke på en mobil Anonymkode: db0a3...de3 "Alle" andre har det et barn ønsker seg (ifølge barnet), men det stemmer nødvendigvis ikke. 7eren er den mest vanlige blant elevene her, der mange har "arvet" foreldrene sine. Anonymkode: f7384...8b5 2
Kjetil E Skrevet 21. juli 2021 #13 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har din 13 åring I phone 12? Min gutt skal få ny mobil i bursdagsgave. Han ønsker seg I phone 12 og han sier at de fleste av vennene har den. Jeg synes det er mye penger å bruke på en mobil Som jeg sa og sikkert du og de fleste andre her inne til våre foreldre når det var noe vi virkelig ville ha eller få gjøre. Da var jo det standard argument at alle andre. Uten at det nødvendigvis var veldig sant, 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #14 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vanskelig det der ... Jeg synes det er altfor dyrt, men jeg ser jo at det er en sosial komponent der for de unge. Og problemet er at det er snakk om litt mer enn bare å bli sett med den nyeste iphonen - det er noe med å kunne delta. Spille de samme spilla, bruke de samme appene, ta gode bilder og filmer ... Når det er sagt så vil nok en iphone 11 gjøre samme nytte i så måte - den er fremdeles dyr, men en god del rimeligere enn 12’ern. Og det er jo en god del gode Androidmobiler som er gode nok til å henge med på den karusellen der, men man snakker fort fra 5-6 tusen der også (omtrent som iphone 11 altså). Min bror kjøpte poden sin et billig android nettbrett for et par år siden. Han ønsket seg ipad, men min bror synes det var for dyrt. Vel ... det androidnettbrettet klarte jo ikke å dra et eneste av de spillene poden ønsket å spille på moe fornuftig vis - så det ble jo til at de måtte krype til korset å kjøpe en ipad et halvår senere. Så kanskje er det viktig å snakke med poden om hvorfor han ønsker seg iphone 12. Hvis det er funksjon han er ute etter, så går det jo an å finne et kompromiss som i praksis gjør det samme, men til en noe lavere pris. Hvis det er bare for at han føler han trenger det for å bli akseptert i gjengen så er det kanskje på tide å ha en samtale om verdier ... Anonymkode: f3cb2...ce7 Ts her. Han er den av kompisene som ikke har alt det nye. De er 3 gutter som har vært venner siden barnehage. De 2 andre fikk nye pc'er til jul til 20 000 kr. De fikk elektrisk sparkesykkel og ps5 som kostet 10 000 kr nå i sommer. Og de går bare i merkeklær. Vi har ikke økonomi til å henge med på dette. Men kanskje vi skal kjøpe en I phone 11 da, så han ikke blir helt utenfor Anonymkode: db0a3...de3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #15 Skrevet 21. juli 2021 Litt ironisk da at "alle" på hans alder har den telefonen og så må du inn her for å få sympati og støtte fra "alle" her om at det er en overpriset telefon til en tenåring. Kan du ikke ta ditt eget valg som voksen uten å få input herfra. Android telefon er like dyrt som Apple om man skal ha det dyreste. En mobil i dag er ikke bare telefon, det er det er video, bilder, musikk, sosiale medier osv. Her er det vanlig at barna har en telefon som er like oppdatert som den foreldrene har, om ikke mer da de har flere behov enn oss. Uansett, få på vår ungdomsskole som ikke har en skikkelig telefon, det er de som alltid faller utenfor som ikke har. Enten fordi de ikke har penger til det eller fordi foreldrene ikke gir de den type telefon. Alltid underholdende å se hva slags foreldre som velger å ri prinsippene sine foran å gi barna det de ønsker seg til bursdag og jul. Det er nesten slik at vi kan gjette oss til det basert på oppførselen til elevene, ikke på en positiv måte. For øvrig forskjell på de som ikke har råd og de som bare ikke gidder. Anonymkode: 26556...01b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #16 Skrevet 21. juli 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Husk at det er ungdommene som bruker mobilen mest og bruker flest applikasjoner. Så hvis det er noen som har bruk for en god mobiltelefon så er det ungdommen, ikke mor og far som ofte bare bruker mobilen til å ringe, ta feriebilder, sende sms og scroller gjennom nettavisene på do. Se på iPhone 12 som en god investering i stedet for å tenke at det er for dyrt. Anonymkode: f8c06...7ca AHAHAHA det er lenge siden jeg har fått en så god latter som dette. Er du seriøs, en god investering?? Dauer. Luksusfellen next. Anonymkode: be6c8...ee4 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #17 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Litt ironisk da at "alle" på hans alder har den telefonen og så må du inn her for å få sympati og støtte fra "alle" her om at det er en overpriset telefon til en tenåring. Kan du ikke ta ditt eget valg som voksen uten å få input herfra. Android telefon er like dyrt som Apple om man skal ha det dyreste. En mobil i dag er ikke bare telefon, det er det er video, bilder, musikk, sosiale medier osv. Her er det vanlig at barna har en telefon som er like oppdatert som den foreldrene har, om ikke mer da de har flere behov enn oss. Uansett, få på vår ungdomsskole som ikke har en skikkelig telefon, det er de som alltid faller utenfor som ikke har. Enten fordi de ikke har penger til det eller fordi foreldrene ikke gir de den type telefon. Alltid underholdende å se hva slags foreldre som velger å ri prinsippene sine foran å gi barna det de ønsker seg til bursdag og jul. Det er nesten slik at vi kan gjette oss til det basert på oppførselen til elevene, ikke på en positiv måte. For øvrig forskjell på de som ikke har råd og de som bare ikke gidder. Anonymkode: 26556...01b Hva mener du det? At de som ikke får det de ønsker seg ikke oppfører seg bra? Anonymkode: db0a3...de3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #18 Skrevet 21. juli 2021 Typisk ungdommen å si at «alle andre har» mange har, men ikke alle. Min 13 åring fikk iPhone XS tror jeg det heter.. han er veldig fornøyd. men i denne alderen er det litt viktig at de ikke er helt på utsiden heller Anonymkode: 04cab...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #19 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ts her. Han er den av kompisene som ikke har alt det nye. De er 3 gutter som har vært venner siden barnehage. De 2 andre fikk nye pc'er til jul til 20 000 kr. De fikk elektrisk sparkesykkel og ps5 som kostet 10 000 kr nå i sommer. Og de går bare i merkeklær. Vi har ikke økonomi til å henge med på dette. Men kanskje vi skal kjøpe en I phone 11 da, så han ikke blir helt utenfor Anonymkode: db0a3...de3 Ja, det har tatt helt av ... må være grusomt for mange foreldre å henge med på slikt. Iphone 11 er en meget bra telefon. Sjekk også litt rundt hos de forskjellige mobilselskapene - onecall, talkmore, telia mfl. De har titt og ofte et par tusenlapper i rabatt (i bytte for et års binding) også på iphone ... Anonymkode: f3cb2...ce7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #20 Skrevet 21. juli 2021 Altså, jammen er jeg glad for at jeg ikke bor på en plass der "alle" 12-åringer har den nye svindyre iPhone 12 eller setter krav om det. Og har PC til 20 000 og kun merkeklær som er bra nok. Fysj for en plass å måtte bo på! 14-åringen har en iPhone 7 hun. Hun kunne fint ha kjøpt seg en nyere en, men hun gidder ikke bruke penger på det da den hun har fungerer fint. Anonymkode: 5eb1a...9b9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå