Gå til innhold

Delta varianten dominerer nå i Norge.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Capt. Obvious skrev (På 22.7.2021 den 12.51):

Delta sprer seg tilsynelatende raskere enn det, og er allerede dominant i Norge nå, og det før utgangen av juli. Dette går åt skogen. 

21 innlagte, ja det blir dommedag når som helst!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peonjenta skrev (1 minutt siden):

Det gjør da ikke noe, vi er vaksinerte.

Vaksinen er ikke 100% effektiv. Blir veldig mange smittet så blir det en god del innleggelser.. Husk at mange ikke får  2 dose før september/oktober. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (44 minutter siden):

Hvorfor er det et problem at barn evt. smittes? 

Nei, spørsmålet er vel heller hva som det beste ondet, å vaksinere barn eller at de blir smittet. De bør i hvert fall ikke miste mer skolegang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (17 timer siden):

Vi får se. Heldigvis har vi et valg til høsten, så regjeringen kan fint dømmes ut fra det de gjør.

Om folk ikke ønsker tiltak, så har regjeringen uansett et problem. Smittevernsloven må i så fall endres fra å legge vekt på frivillig deltagelse for det gjelder. Hvor frivillig en slik deltagelse vil bli når stadig flere er vaksinert, gjenstår å se.

Katastrofen man var redde for i fjor med vill spredning i en befolkning uten immunitet blir stadig mindre sannsynlig. Helsevesenet tåler flere tusen smittede daglig nå, og stadig flere vil man tåle med tiden.

Valget er i september, tipper vi vil se strenge restriksjoner etter valget. 

Om folk ikke ønsker tiltak har som vi har sett lite å si. 

Den er sannsynlig så lenge det eksisterer et stort antall uvaksinerte og et stort antall som kun har fått dose en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (13 timer siden):

21 innlagte, ja det blir dommedag når som helst!

Har ikke skrevet om dommedag, men at jeg tror vi går nok et år i møte med strenge restriksjoner når delta har spredd seg mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (33 minutter siden):

Valget er i september, tipper vi vil se strenge restriksjoner etter valget. 

Om folk ikke ønsker tiltak har som vi har sett lite å si. 

Den er sannsynlig så lenge det eksisterer et stort antall uvaksinerte og et stort antall som kun har fått dose en. 

Innen valget har alle voksne fått tilbud om dose én og stadig flere dose to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (1 time siden):

Innen valget har alle voksne fått tilbud om dose én og stadig flere dose to. 

Fortsatt bare litt over 1/3 som er fullvaksinerte, på en måneds tid har man greid ca 7%. Så hvis vi antar at man greier 14-20% på to måneder til (til september) så snakker vi altså ikke om at flere enn max halvparten vil være fullvaksinerte. Det vil si at halvparten fortsatt vil være mottakelige for deltavarianten. Gitt tempoet, så ser jeg ikke helt hvordan dette skal unngås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (55 minutter siden):

Fortsatt bare litt over 1/3 som er fullvaksinerte, på en måneds tid har man greid ca 7%. Så hvis vi antar at man greier 14-20% på to måneder til (til september) så snakker vi altså ikke om at flere enn max halvparten vil være fullvaksinerte. Det vil si at halvparten fortsatt vil være mottakelige for deltavarianten. Gitt tempoet, så ser jeg ikke helt hvordan dette skal unngås. 

Nå har fokuset vært å gi førstedoser til flest mulig. Etter hvert trenger man ikke lenger det. Nå vet jeg ikke akkurat anslagene hvor mange doser man får inn, men jeg vil tro at man ligger på et sted mellom 50 og 60 % fullvaksinerte nordmenn, i tillegg til alle som har fått én dose.

Man kan godt si at én dose gir dårligere beskyttelse mot denne varianten, men det hjelper for mange, og særlig mot alvorlig sykdom.

Det skal gå mye over styr før man velger å skjerpe nasjonale tiltak veldig i Norge, og en ny "hard lockdown" som du spår er svært usannsynlig med mindre viruset muterer til et virus som i større grad omgår vaksinene vi bruker i Norge.

Det som blir av tiltak blir trolig lokale og rettet mot uvaksinerte personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Example said:

Det skal gå mye over styr før man velger å skjerpe nasjonale tiltak veldig i Norge, og en ny "hard lockdown" som du spår er svært usannsynlig med mindre viruset muterer til et virus som i større grad omgår vaksinene vi bruker i Norge.

Det som blir av tiltak blir trolig lokale og rettet mot uvaksinerte personer.

Det må komme en variant som er ekstremt smittsom for at det skal stenges ned nasjonal, skal man tolke Guldvogs uttalelser for et par uker siden:

– Kommer Norge til å bli stengt ned igjen?

– Det tror jeg ikke. Da må det skje veldig mye. Da må vi få en ny pandemi. Det kan være at kommuner eller bygganlegg må stenge ned for å få kontroll over smitte, men landet som helhet håper jeg og tror jeg vi er ferdig med å stenge ned, sier helsedirektøren til TV 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (15 timer siden):

Nå har fokuset vært å gi førstedoser til flest mulig. Etter hvert trenger man ikke lenger det. Nå vet jeg ikke akkurat anslagene hvor mange doser man får inn, men jeg vil tro at man ligger på et sted mellom 50 og 60 % fullvaksinerte nordmenn, i tillegg til alle som har fått én dose.

Man kan godt si at én dose gir dårligere beskyttelse mot denne varianten, men det hjelper for mange, og særlig mot alvorlig sykdom.

Det skal gå mye over styr før man velger å skjerpe nasjonale tiltak veldig i Norge, og en ny "hard lockdown" som du spår er svært usannsynlig med mindre viruset muterer til et virus som i større grad omgår vaksinene vi bruker i Norge.

Det som blir av tiltak blir trolig lokale og rettet mot uvaksinerte personer.

Utfordringen er altså at det kan bli svært mange innlagte når kun halvparten av befolkningen har fått to doser, da har du 50% som bare har 30-40% effekt mot delta. Avhengig av hvor mye man planlegger å åpne opp samfunnet igjen innenlands, så kan man da få mange tusen smittetilfeller om dagen. I motsatt fall blir man nødt til å stenge ned nasjonalt igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (17 timer siden):

Fortsatt bare litt over 1/3 som er fullvaksinerte, på en måneds tid har man greid ca 7%. Så hvis vi antar at man greier 14-20% på to måneder til (til september) så snakker vi altså ikke om at flere enn max halvparten vil være fullvaksinerte. Det vil si at halvparten fortsatt vil være mottakelige for deltavarianten. Gitt tempoet, så ser jeg ikke helt hvordan dette skal unngås. 

Ikke glem at fullvaksinerte også er mottagelig. Vi må se til antall innlagte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Utfordringen er altså at det kan bli svært mange innlagte når kun halvparten av befolkningen har fått to doser, da har du 50% som bare har 30-40% effekt mot delta. Avhengig av hvor mye man planlegger å åpne opp samfunnet igjen innenlands, så kan man da få mange tusen smittetilfeller om dagen. I motsatt fall blir man nødt til å stenge ned nasjonalt igjen. 

200 om dagen gir ca. 20 innlagte, og det er nå. I september og oktober kan vi fint tåle langt mer enn det. Med andre er ikke nødvendigvis et smittetrykk på flere tusen daglig noe som fører til et stort press på helsevesenet. At helsevesenet er presset i en pandemi må man også tåle i mine øyne. Det må være en reell risiko for kollaps før det kan rettferdiggjøre strenge tiltak. 

En annen fordel er at de områdene som har vært rammet hardest er de første til å nå høye tall med fullvaksinerte.

Dette går fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (12 minutter siden):

200 om dagen gir ca. 20 innlagte, og det er nå. I september og oktober kan vi fint tåle langt mer enn det. Med andre er ikke nødvendigvis et smittetrykk på flere tusen daglig noe som fører til et stort press på helsevesenet. At helsevesenet er presset i en pandemi må man også tåle i mine øyne. Det må være en reell risiko for kollaps før det kan rettferdiggjøre strenge tiltak. 

En annen fordel er at de områdene som har vært rammet hardest er de første til å nå høye tall med fullvaksinerte.

Dette går fint.

Nei, man tåler ikke flere tusen om dagen. Ja, helsevesenet burde tålt det, men det har vi jo sett at det ikke gjør. Dessverre tror jeg det betyr nye restriksjoner senere i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capt. Obvious skrev (52 minutter siden):

Nei, man tåler ikke flere tusen om dagen. Ja, helsevesenet burde tålt det, men det har vi jo sett at det ikke gjør. Dessverre tror jeg det betyr nye restriksjoner senere i år. 

2000 om dagen vil for eksempel si ca. 200 innlagte. Med stadig høyere vaksinasjonsrate fører det til flere smittetilfeller per innlagte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

2000 om dagen vil for eksempel si ca. 200 innlagte. Med stadig høyere vaksinasjonsrate fører det til flere smittetilfeller per innlagte. 

Ila høsten vil også vaksinedekningen være dobbelt så høy. Litt forenklet regning gir da 12000 smittede per dag og ca. 600 innlagte som vil være helt uproblematisk. Hvis vi tar utgangspunkt i at 200 smittede per dag gir ca. 5-10 på intensivbehandling, så vil vi kunne tåle 40.000 smittede per dag (vil da ha rundt 500 på intensivavdeling). Iflg helsevesenet er kapasiteten rundt 600 på intensivbehandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (36 minutter siden):
Example skrev (1 time siden):

 

Ila høsten vil også vaksinedekningen være dobbelt så høy

Vi får nå vente å se om vaksinene dukker opp som avtalt. Det har vært forsinkelser før..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (21 timer siden):

2000 om dagen vil for eksempel si ca. 200 innlagte. Med stadig høyere vaksinasjonsrate fører det til flere smittetilfeller per innlagte. 

Opptil 200 innlagte daglig er jo ikke akkurat uproblematisk, for det er jo ikke slik at de ikke er innlagte noen dager etterpå når neste "pulje" skal inn. Man fyller fort opp sykehuskapasiteten med de tallene.

Men det ser ikke ut som vi blir enige her, og jeg håper jo selvfølgelig at du har rett. Men jeg ser ikke helt hvordan man unngår en ekstra bølge blant uvaksinerte og evt. blant de som har kun en dose. Men tiden vil vise. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Man må ihvertfall i gang med å planlegge boosterdoser for de eldste og de mest sårbare. Effekten av Pfizer mot smitte kan være nede på 10-20% etter 6 mnd viser de siste dataene fra Israel (for de som ble vaksinert først). Gjelder vel og merke for de eldste og svakeste, som har dårligere immunforsvar fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/24/2021 at 3:37 PM, Capt. Obvious said:

Fortsatt bare litt over 1/3 som er fullvaksinerte, på en måneds tid har man greid ca 7%. Så hvis vi antar at man greier 14-20% på to måneder til (til september) så snakker vi altså ikke om at flere enn max halvparten vil være fullvaksinerte. Det vil si at halvparten fortsatt vil være mottakelige for deltavarianten. Gitt tempoet, så ser jeg ikke helt hvordan dette skal unngås. 

Men på den måneden vi har greid å fullvaksinere 7%, så har vi greid å gi 1. dose til nesten alle som vil ha dose 1. Nå som man nesten er ferdig med første dose vil vi begynne å sette mange flere 2.doser, så om 2 måneder til vil vi være kommet mye lenger enn idag!  

Det kommer sikkert en smittebølge til høsten altså, men spørsmålet er hvor stort problem det egentlig vil være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest:) skrev (4 timer siden):

Men på den måneden vi har greid å fullvaksinere 7%, så har vi greid å gi 1. dose til nesten alle som vil ha dose 1. Nå som man nesten er ferdig med første dose vil vi begynne å sette mange flere 2.doser, så om 2 måneder til vil vi være kommet mye lenger enn idag!  

Det kommer sikkert en smittebølge til høsten altså, men spørsmålet er hvor stort problem det egentlig vil være.

Nesten ferdig med første dose? Det er ca 63% som har fått dose en, altså er det et godt stykke igjen. Tror nok ikke man greier å unngå en ekstra bølge med påfølgende restriksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...