Gå til innhold

Irritabel tarm

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har irritabel tarm, noen som har fått utlagt stomi pga det, eller i verste fall blitt ufør? Jeg har IBS ifølge legen men jeg har aldri fått noe hjelp for det.. Det ødelegger hele livet mitt, hver dag må jeg tilpasse dagen etter hvordan magen er og når jeg skal noe spesielt hvis det er tidlig på dagen så er jeg "avhengig" av å ta imodium så det ikke går galt. 

Anonymkode: 19b6b...018

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du kuttet ut nesten alt av mat ned til bare 1-2 matvarer som du vet du tåler, for å så introdusere en og en matvare for å se om du tolererer den?Har du prøvd fermentert mat/kombucha i noen mnd?

Disse tingene må du i alle fall prøve først og fremst. Det å få en stomi vil nok ikke være løsningen.

Anonymkode: 18d69...03a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke du har prøvd low fodmap, så kan jeg anbefale det. Det er tøft å sette seg inn i, men det er bare et par mnd så kan du prøve å gjenintrodusere matvarer. Jeg gikk på det i flere år, for hver gang jeg gjenintroduserte ble jeg dårlig. Helt til jeg plutselig tolererte alt igjen. Jeg er så og si "frisk" fra IBS nå. Jeg gjorde det i samråd med lege og kostholdsveileder, bare så det er sagt, og anbefaler at du tar kontakt med noen som kan se på kostholdet ditt.

Dessverre er IBS en av de sykdommene som er så variable. Hvis du er for dårlig til å jobbe så må du ha sykemelding som alle andre, og ja, jeg vet om noen som er uføre pga det, men det er på nivå sitte på toalettet hele dagen. Ville ha prøvd å styre det med kostholdet først, det er årevis med NAV og arbeidsutprøvning før man eventuelt er ufør.

Anonymkode: d79d8...5da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...