Gå til innhold

Slutte med alkohol evt. hvit måned tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt altfor mye i sommerferien. Kjenner jeg til tider føler meg så usunn, kroppen føles ut som et stort blåmerke og har dårlig samvittighet for å ha tilført kroppen så mye gift. Fått mer angst og humørsvingninger i sommer tror det er grunnet stort alkoholinntak. Resten av året går det en del i helger også, føler jeg er lei dette både med tanke på lommeboka, helsa og alder. Hvordan kan man permanent innstille seg på å avstå fra alkohol, velge sunne aktiviteter istedenfor? Evt. tips til hvite måneder og hvordan dere tenker og legger om vaner og tankegangen deres..

Anonymkode: dbb7f...a7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje fokusere på pengene du sparer ved å ikke drikke? Kan den økonomiske gevinsten være nok lokkemiddel? 

Jeg vet egentlig ikke hvordan man kan innstille seg permanent på å avstå fra alkohol, som du spør om, selv om jeg fint kan gå i måneder uten. Det bare skjer. Jeg har ikke behov for alkohol støtt og stadig, det er bare sånn jeg er. Kunne ønske jeg hadde en magisk trylleformel å dele, men det har jeg ikke dessverre :) Jeg drikker alkohol kanskje én gang annenhver måned eller hver tredje måned.

Kanskje man bare må opparbeide seg god gammeldags viljestyrke, avstå fra alkohol lenge nok til at det blir en vane? Og på den måten få en ny livsstil?

Anonymkode: a5eaa...f2e

Skrevet

Det kommer jo egentlig litt an på om man har utviklet et alkoholmisbruk med fysisk og/eller psykisk avhengighet, eller om det bare har "blitt litt for mye". Førstnevnte så må de fleste ha hjelp til å slutte og klare å holde seg. Sistnevnte så gjelder det å ta i et tak og finne på noe annet. Trene, gå tur, strikke etc. 

Det gjelder jo for begge grupper uansett, men hvor krevende det er å redusere eller slutte kommer altså an på mange faktorer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har blitt altfor mye i sommerferien. Kjenner jeg til tider føler meg så usunn, kroppen føles ut som et stort blåmerke og har dårlig samvittighet for å ha tilført kroppen så mye gift. Fått mer angst og humørsvingninger i sommer tror det er grunnet stort alkoholinntak. Resten av året går det en del i helger også, føler jeg er lei dette både med tanke på lommeboka, helsa og alder. Hvordan kan man permanent innstille seg på å avstå fra alkohol, velge sunne aktiviteter istedenfor? Evt. tips til hvite måneder og hvordan dere tenker og legger om vaner og tankegangen deres..

Anonymkode: dbb7f...a7d

Hvis man er vant til alkohol i helgene kan det være litt tungt de første helgene uten. Litt abstinens-følelse. Men så blir det bedre, enklere og en del av rutinen. Man savner det faktisk i veldig liten grad, og man blir mer obs på de positive ringvirkningene. Det gjør i alle fall jeg.

Jeg drikker ikke mer om sommeren enn ellers, men er klar over at mange gjør det. Det spiller helt klart en negativ innvirkende rolle på psyken og fysikken.

Jeg har i perioder bare bestemt meg for at nå skal jeg ha en måned uten, 40 dager, 60 dager eller 100 dager. Jeg erstatter det ikke med andre aktiviteter, jeg bare erstatter det med Munkholm eller brus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...