Gå til innhold

Når starte å barbere legger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Min datter har en del hår på leggene, de er lyse vel og merke. Hun har fått en kommentar på skolen: "så mye hår du har på leggene". Hun har vokst mye fortere enn de andre barna og har en del hår. Hun har ikke spurt om å barbere leggene enda, hun er 10 år. Men etter denne episoden så har hun gått i bukse i hele sommer, og fortalte at den ene dagen hun hadde på seg kjole så tok hun en jakke over beina når hun satt.. Jeg får så vondt av henne. Når er det innafor å introdusere å barbere leggene? 

Jeg trenger IKKE frekke kommentarer av bedrevitere og Mamma politiet. Kun svar på det jeg spør om, og helst i en hyggelig tone 😊

Anonymkode: f2836...522

Har ikke lest tråden. Jeg er hudterapeut. Min fikk begynne da hun var ti. Mørk og kraftig hårvekst. Barberer ikke, men bruker veet krem. Ikke la jenta plages med å ha uønsket hårvekst. 

Anonymkode: b3aac...073

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ungdom var det ingen som viste meg med høvel eller krem. Det måtte jeg for all del ikke begynne med. Da kom det tidoblet tilbake. Og hår var naturlig, blablabla. Overhør kommentarer fra andre, ha tro på deg selv, blablabla. Lett for voksne damer med glattbarberte legger å si! Jeg gikk med langbukser midt på sommeren og skjulte hårene mine! Kunne jeg ikke bare fått fjernet de da? Så hadde jeg turt å gått med shorts som de andre? Burde jeg turt det uansett? Kanskje det, men det gjorde jeg altså ikke.

Anonymkode: bc57c...f58

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oi, takk for svar. Men jeg ville vel kanskje tatt en prat med henne igjen, om at hvisking om andre på den måten ikke er innafor.. Hva om noen gjør det samme til henne? 

Enig i denne. Finnes knapt noe vondere å oppleve, enn at noen tilsynelatende hvisker til hverandre om deg. Jeg opplevde dette ved noen tilfeller i barndom og ungdommen og det har satt seg fast i hele livet. Om noen hvisker til hverandre rundt meg, tror jeg alltid det er noe negativt om meg de hvisker om😔

Anonymkode: f4b84...cf6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i denne. Finnes knapt noe vondere å oppleve, enn at noen tilsynelatende hvisker til hverandre om deg. Jeg opplevde dette ved noen tilfeller i barndom og ungdommen og det har satt seg fast i hele livet. Om noen hvisker til hverandre rundt meg, tror jeg alltid det er noe negativt om meg de hvisker om😔

Dette er så viktig. Er så streng på dette selv. 

Anonymkode: 25793...13d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Min datter har en del hår på leggene, de er lyse vel og merke. Hun har fått en kommentar på skolen: "så mye hår du har på leggene". Hun har vokst mye fortere enn de andre barna og har en del hår. Hun har ikke spurt om å barbere leggene enda, hun er 10 år. Men etter denne episoden så har hun gått i bukse i hele sommer, og fortalte at den ene dagen hun hadde på seg kjole så tok hun en jakke over beina når hun satt.. Jeg får så vondt av henne. Når er det innafor å introdusere å barbere leggene? 

Jeg trenger IKKE frekke kommentarer av bedrevitere og Mamma politiet. Kun svar på det jeg spør om, og helst i en hyggelig tone 😊

Da bør man ta en hyggelig tone selv...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lattermild kommentar av en gutt på umgdomskolen om at ‘oi du hadde mye hår på leggene’. Jeg var vel rundt 13-14 år og hadde egentlig aldri tenkt over det før. Hårene var jo lyse. Men da jeg stod der og hutret og frøs i skjorts, så jeg jo hva han pratet om. Hårene vokste tett og stod rett ut. Da jeg kom jeg pratet jeg med moren min om  tema og hun støttet meg og ga meg penger til hårfjerningskrem. Den funket jo ikke slik den lovte den skulle (dette var 90-talle funker disse kremene i dag?). Så jeg gikk over til barbering etter dette. Men ingen hysteriske greier. Og mest om sommeren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt hun barbere leggene. Husk at jenter kommer bare tidligere og tidligere i puberteten, så at en 10-åring barberer leggene sine nå er som en 13-åring barberer leggene sine for 20 år siden. 

Har du kilde? Jeg visste ikke barn kom tidligere og tidligere i puberteten?!😳

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle leger sier det. Var selv til legen med min som fikk perioden mange år tidligere enn meg, og før tenårene. 

Anonymkode: b3aac...073

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Søk litt rundt på nett. Det har vært mange skriverier om dette. Det handler om alle produkter osv. vi bruker osv, som er hormonforstyrrende. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er innafor når det er nødvendig !!

Høres ut som det er på tide ☺️ Ser heller absolutt ikke problemet. Det er bare hår man fjerner, på samme måte som at man går til frisøren og steller seg.

Anbefaler sånne engangs barberhøvler fra Normal, de er så enkle og greie. Og barberskum for sensitiv hud. Og vis henne hvordan det gjøres så hun ikke skjærer seg.

Husker på ungdomsskolen når vi skulle ha svømming, og jeg ikke hadde turt å spørre mamma om barberhøvler - så jeg hadde brukt en sløv øyenbrynskniv jeg fant i skapet til søsteren min under armene!! Det var vondt det. Anbefaler derfor å introdusere hygieneprodukter så snart som mulig, så sparer man barna for masse unødvendig bekymring.

Anonymkode: b94fd...f59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10-åring skal barbere leggene? Bare trist😢 Barn skal ha hår på leggene, og aller helst burde alle voksne kvinner gå foran med et godt eksempel også. Hvorfor dette skjønnhetshysteriet som for mange fører til uhelse og psykiske problemer av ulike slag? Unge burde aldri begynne med barbering av leggene, da hårveksten blir mye tydeligere av det. Vi voksne burde støtte dem i det. 

Anonymkode: d6e3a...2fb

• Liker 4
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke slik at håret blir mørkere for alle. Dette er veldig 50/50

Haha, det blir ikke mørkere for noen! Tror man det er så lettere å forandre gener og hårsekker, bare kutt det av så skifter det farge? For noe tull. Begynte på ungdomskolen selv, da hadde de fleste andre også begynt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ha styrket datteren min til å håndtere slike kommentarer uten å dekke seg til...

Anonymkode: e7972...8c5

• Liker 2
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

10-åring skal barbere leggene? Bare trist😢 Barn skal ha hår på leggene, og aller helst burde alle voksne kvinner gå foran med et godt eksempel også. Hvorfor dette skjønnhetshysteriet som for mange fører til uhelse og psykiske problemer av ulike slag? Unge burde aldri begynne med barbering av leggene, da hårveksten blir mye tydeligere av det. Vi voksne burde støtte dem i det. 

Anonymkode: d6e3a...2fb

Så man skal ikke kunne bestemme selv om man vil ha hårete legger eller ikke? Det verste jeg vet (for leggene iallfall), er å gå med bare legger om sommeren en stormfull dag, og kjenne hårene kile i vinden... eller på sykkeltur. Grøss!

Jeg fjerner det, min bestevenninne fjerner ingenting. Ingen av oss påvirker den andre, for vi er komfortable med å gjøre det som passer oss best. Folk burde virkelig være litt mer selvsikre. Og hår kommer IKKE ut mer tydelig/kraftigere/mørkere. Hva slags hokuspokus er det dere tror på? Greit folk trodde dette i år 2000 på KG, det husker jeg, men tilogmed da ble slike myter slått hardt ned på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet da jeg fikk hår under armene, 11åring. Da lånte jeg moren min sin og fjernet både under armene og på leggene. Uten å snakke om det. I starten brukte jeg en slags barbermaskin for kvinner (ladyshave).

Anonymkode: c9a55...f45

AnonymBruker
Skrevet

Tiåringen nevnte at hun ville ta bort hårene.

Jeg svarte at 'det kan du, men jeg vil anbefale deg å vente, for det er ganske styrete å holde på med'. 

Dersom hun kom hjem og fortalte at andre hadde kommentert og at hun ikke ville vise leggene, hadde jeg svart at 'du kan ta dem bort, jeg kan vise deg om du vil, men det er ganske styrete å holde på med, så jeg vil anbefale å vente'.

Anonymkode: f8796...54a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min begynte nå i sommer og er 9 år. Hun er mørk og hadde lange, mørke hår. Fikk flere kommentarer fra noen gutter i klassen og hun var veldig flau. 

Gikk mange runder med meg selv,

men jeg er selv lys, så kan ikke sette meg inn i det. Fant ut at det er bedre å shave enn at hun ikke vil vise leggene sine.

Anonymkode: 5a223...0ca

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Når barnet plages av det er det helt innafor. Når hennes livskvalitet er dårlig pga kommentarer er det på tide.

Hun er 10, men dette er snakk om hennes trivsel. På tide å lære henne å barbere. Så kan det være opptil henne å bestemme om hun vil fortsette med dette.

Anonymkode: 61327...429

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...