Gå til innhold

Anbefale type meditasjon (evt kurs i Bergen)?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forsøkt litt, men ingen spesifikke typer. Men tror kanskje det er greit å lære en teknikk og fordype seg?

Anonymkode: bdc00...804

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personlig er jeg fan av hverdagsmeditasjon først og fremst. Det å gjøre seg bevisst i alt man gjør, holde fokuset på det man gjør, bevegelse for bevegelse. Lyd for lyd. Vi distraherer, og distanserer, oss oftere enn vi skulle tro kun ved hjelp av tankene - så kommer smarttelefoner og det hele på toppen. 

En fin vane å begynne med kan være å takke maten du spiser, for eksempel. Jeg mener ikke at du må tro at maten har en sjel, men det handler bare om å være bevisst på hva du gjør mens du gjør det. Under matlagingen kan du fokusere på hvordan grønnsakene føles i hånden, hvordan de lukter, hvordan de høres ut. Takk for næringen de gir deg, ha fokus på hvor godt det gjør kroppen din. Fortsett dette inn i måltidet. Ta det tanke for tanke og jobb deg opp til en jevn meditasjon. 

Ellers anbefaler jeg å bruke guides meditasjon dersom man er helt ny, og etterhvert prøve i stillhet eller i naturen. 

Anonymkode: 96a1a...b54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flere gode apper. Jeg bruker Waking Up, som har både daglige meditasjoner på 10 eller 20 minutter (valgfritt), meditasjoner over spesifikke emner, teori og samtaler/intervjuer med forskjellige instruktører. Det er et abonnement som er vel verdt det synes jeg, men om du har dårlig råd får du det gratis.

Du kan også finne masse gratis av Tara Brach som er psykolog og meditasjonsinstruktør. Hun har også skrevet noen veldig gode bøker.

Anonymkode: e0248...8b4

AnonymBruker
Skrevet

Acem i Marken

Anonymkode: 882b7...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...