Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har droppet å ha en vaskemaskin og vasker klær for hånd?

Anonymkode: ed547...c6c

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Huff nei, det måtte jeg gjøre i perioder hvis vaskemaskinen streiket, så nei takk. Det er et slit å vaske håndklær, arbeidstøy og sengetøy i badekaret. Skylle og Vri det og få det til tørk.  Nå vasker jeg av og til en bluse eller noe i bøtte, ikke noe mer.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Hvemsomhelst said:

Huff nei, det måtte jeg gjøre i perioder hvis vaskemaskinen streiket, så nei takk. Det er et slit å vaske håndklær, arbeidstøy og sengetøy i badekaret. Skylle og Vri det og få det til tørk.  Nå vasker jeg av og til en bluse eller noe i bøtte, ikke noe mer.

Blir det enklere med vaskebrett og børste?

Har litt lyst å prøve, men hvis det er veldig ressurskrevende så vil jeg nok revurdere det.

Anonymkode: ed547...c6c

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke særlig smart. Eksen min gjorde det og håndklær ble stort sett alltid vasket, og når de ble vasket tørket de så sakte at de konstant luktet surt. Det er veldig tungt å vri opp håndklær, og de trenger noe veldig solid å henge på, og det tar evigheter før de tørker. 

Sengetøy er et kapittel for seg. 

Så: det blir hverken skikkelig rent eller tørt. Det blir surt og råttent. 

Anonymkode: f5cb7...2cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det holder med å vaske bunadsskjorta for hånd. 

Anonymkode: 17aa8...284

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter ei uke uten vaskemaskin(den streika) og nyfødt i hus er jeg mer sikker enn noen gang på at jeg ikke kommer til å leve uten vaskemaskin frivillig. 

Anonymkode: 5a175...38d

• Liker 1
Skrevet

Høres slitsomt ut. Å vri opp klær er tung jobb og manuell klesvask innebærer også mye bruk av vann til skylling. Hvis man fyller en vaskemaskin er det en veldig energieffektivt og effektiv bruk av vann.

Vaske klær før i tiden var gjerne et felles prosjekt fordi man trengte hjelp til å vri ut vann ordentlig og til å bære og koke nok vann. Det kan jo du unngå, da. Men det høres ut som styr. Men hvis du prøver håper jeg du sier noe om hva erfaringene dine ble! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pådro meg kjemisk lungebetennelse av å vaske tøy for hånd, pga (forholdsvis) langvarig innpusting av varmt vann med tøyvaskemiddel i mens jeg vasket tøy på et baderom.

Anonymkode: 03a0f...e2c

AnonymBruker
Skrevet

Du må vri det opp noe jævlig bra for å forhindre at det blir surt 

det krever mye styrke å drive å vaske ting for hånd, det sliter også mer på klærne av at du driver å skrubber de på den måten. 

all den tiden du må bruke på klesvask kunne du brukt på mer fornuftige ting. 

Anonymkode: 4138a...0fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pådro meg kjemisk lungebetennelse av å vaske tøy for hånd, pga (forholdsvis) langvarig innpusting av varmt vann varm vanndamp med tøyvaskemiddel i mens jeg vasket tøy på et baderom.

varm vanndamp skulle det stå.

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri vurdert en gang. Høres slitsomt ut. 

Anonymkode: d4338...118

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke kokende varmt eller 90 grader. Det var ca 50-60 grader varmt.

AnonymBruker
Skrevet

Å vaske tøy er en ting, men sentrifugeringen av vaskemaskin gjør er gull verdt!

Å få vann ut av tøy er sinnsvakt tungt.

Du bør ha mulighet til å tørke tøyet ute, for det vil bli veldig mye mer fukt i leilighet/hus enn du er vant til - og som ikke er bra for huset.

Vaska ulltøy for hånd en vinter vi hadde maskin med upålitelig ullprogram. Det er mye jobb. Og da brukte jeg likevel sentrifugen før jeg hang ting til tørk.

Større greier som sengetøy, håndklær, dongeribukser tør jeg ikke tenke på….

Og uten vaskemaskin ville du blitt nødt til å koke alt av undertøy og strømper, slik de gjorde i gamle dager. Helst håndklær og sengetøy også.

Det var en grunn til at egne vaskekjellere eller uthus for vasking med fyrkjele osv var vanlig.

Du måtte evt fått tak i en manuell klesrulle, slik var vanlig stod i vaskekjellere for klemme vann ut av tøy. Men det blir innmari vannsøl, så du trenger et større våtrom med sluk i gulvet.

Anonymkode: 857cc...af2

AnonymBruker
Skrevet

Det du kanskje sparer bruker du 10-dobbelt på nye klær da håndvask sliter mye mer på tøyet.

Anonymkode: 1c27e...ac5

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden vil du det???

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er dårlig ide pga:

-vaskemaskin er mer miljøvennlig enn håndvask (om du er opptatt av miljøet). Du kan evt ha fokus på å bruke klær lenger før de vaskes.

-varmtvann ved håndvask koster mer enn å kjøre en full vaskemaskin-vask

-håndvask/vri opp klær som feks håndkler/sengetøy/olabukse sliter mer på klærne enn å bruke vaskemaskin

-tidsbruk

Noen ting er bedre nå enn før og alle dine forfedre ville jublet for vaskemaskin. 

Anonymkode: ba5e9...18c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke særlig smart. Eksen min gjorde det og håndklær ble stort sett alltid vasket, og når de ble vasket tørket de så sakte at de konstant luktet surt. Det er veldig tungt å vri opp håndklær, og de trenger noe veldig solid å henge på, og det tar evigheter før de tørker. 

Sengetøy er et kapittel for seg. 

Så: det blir hverken skikkelig rent eller tørt. Det blir surt og råttent. 

Anonymkode: f5cb7...2cd

Klart det blir skikkelig rent hvis man vasker godt å lenge og skyller godt å lenge. Men man må regne med å bruke timevis på prosessen. Noe som ingen idag hverken trenger eller gidder, man har så mye annet fornuftig å bruke tida på. Småvask som sokker, skjorter og slik går greit. Sengeklær og håndklær krever for mye. 

Anonymkode: 018e2...ea8

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har valgt å kun vaske klærne mine i regn, da det er det mest miljøvennlige

Anonymkode: 7191a...6d2

Skrevet

Var uten vaskemaskin i et år som student på 80-tallet. Frister ikke til gjentakelse, men det gikk jo bra. Kokte undertøy, og vasket klær før det ble mye i skittentøyskurven. Hadde heldigvis badekar å vaske i, ellers hadde det vært håpløst. Tungt å vri opp klær. 

Anonymkode: 0db98...aed

Skrevet

Er uten vaskemaskin nå, etter at den jeg kjøpte i sommer har steika for fjerde(!) gang. Er et sykt slit, og litt skremt av at man kan få kjemisk lungebetennelse, siden jeg har en skadd lunge det er mye problemer med.

Anonymkode: e2062...35a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...