Gå til innhold

Ønske om gaver ved dødsfall mer og mer vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det ofte for tiden er ønske om gaver til barna, barnas utdannelse og penger til familien i dødsannonser. Ser ut til at det har blitt ganske vanlig. 

Tidligere så ønsket ofte pårørende gaver til Kreftforeningen, LHL og lignende saker.

Flere som har lagt merke til det samme? 

Anonymkode: f7c32...425

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg bare sett det når foreldre til små barn dør. Syns det er helt greit. Det blir trangere økonomisk når en forsørger dør. Og da er det bedre med penger enn blomster. 

Anonymkode: 0c437...d2d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun hørt at det er «vanlig» å be om donasjon til f.eks kreftforenkngen istedenfor blomster til begravelsen. Jeg har aldri hørt om donasjoner til barns utdannelse osv.

Anonymkode: 91d11...28d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sett det ofte, også i forbindelse med besteforeldres død. Vet ikke hva jeg helt synes om det, for meg føles det litt som å sko seg på noens død. Det er nok helt feil tenkt av meg, og jeg har heldigvis aldri opplevd å være i den situasjonen selv. Jeg har jo ikke stått med de utfordringene og sorgen det må være å miste en (med)forsørger så det er jo helt feil å mene noe om det kanskje.

Anonymkode: 1a7b5...1a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at det står "like kjært som blomster er en gave til sykehjemsavdelingen Kåre bodde" . Det vet jeg at blir verdsatt, for jeg jobber på sykehjem selv, og slike gaver kommer til nytte og glede.

Synes også det er fint med foreninger hvis avdøde var spesielt engasjert i noe, eller fond for barn hvis avdøde er ung og etterlater seg mindreårige. 

Uansett enkelt og greit å ordne med en seddel og et kort enn å bestille kjempedyre blomster som bare blir kastet kort tid etter begravelsen likevel (og er det kremasjon går de rett i søpla ved ankomst krematoriet). 

Anonymkode: f1c27...feb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er helt greit at det står "like kjært som blomster er en gave til sykehjemsavdelingen Kåre bodde" . Det vet jeg at blir verdsatt, for jeg jobber på sykehjem selv, og slike gaver kommer til nytte og glede.

Synes også det er fint med foreninger hvis avdøde var spesielt engasjert i noe, eller fond for barn hvis avdøde er ung og etterlater seg mindreårige. 

Uansett enkelt og greit å ordne med en seddel og et kort enn å bestille kjempedyre blomster som bare blir kastet kort tid etter begravelsen likevel (og er det kremasjon går de rett i søpla ved ankomst krematoriet). 

Anonymkode: f1c27...feb

Enig. Organisasjoner eller sykehjem osv, har alltid behov for litt tilskudd.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her har jeg bare sett det når foreldre til små barn dør. Syns det er helt greit. Det blir trangere økonomisk når en forsørger dør. Og da er det bedre med penger enn blomster. 

Anonymkode: 0c437...d2d

Ja, det er klart at det merkes på økonomien om en av foreldrene går bort. Men regner de med å få så mye at det dekker store deler av utdanningen til 2-3 barn? Å i Norge så er jo utdanning så å si gratis, og de som bare har en forelder får vel stipend? 

Jeg har kun hørt at det er «vanlig» å be om donasjon til f.eks kreftforenkngen istedenfor blomster til begravelsen. Jeg har aldri hørt om donasjoner til barns utdannelse osv.

Anonymkode: 91d11...28d

Har sett det oftere nå i det siste, at det er ønskelig med bidrag til barnas utdanning eller pengegaver til familien.

Har sett det ofte, også i forbindelse med besteforeldres død. Vet ikke hva jeg helt synes om det, for meg føles det litt som å sko seg på noens død. Det er nok helt feil tenkt av meg, og jeg har heldigvis aldri opplevd å være i den situasjonen selv. Jeg har jo ikke stått med de utfordringene og sorgen det må være å miste en (med)forsørger så det er jo helt feil å mene noe om det kanskje.

Anonymkode: 1a7b5...1a0

Den har jeg ikke sett, men synes den var drøy. Men, folk gir jo selvsagt penger til hva de vil. Tror jeg hadde sendt en blomst til avdødes voksne barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt dette med pengegaver "til barnas utdannelse" er jo noe surrball, all den tid vi har gratis utdannelse pluss Lånekassen her i Norge. Prestisjestudiene er vanskelig å komme inn på, men de er gratis. Penger til utdanning kan sikkert ha noe for seg i enkelte andre land, men her virker det bare grådig å be om sånt i annonser.

Anonymkode: 807a2...c0d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sett at det bes om gave i personer i familien. Høres litt rart ut. Tenker at øvrig familie og bekjente vet at f.eks ene forelderen er gått bort og at det vil bli trangere økonomisk. Og da støtter de vel etter evne uansett? Litt rart å be om støtte i stedet for blomster/donasjon til f.eks kreftforeningen. Synes det er annerledes om NOEN ANDRE oppretter spleis og forklarer situasjonen. 

Anonymkode: f8328...3ba

Skrevet

Det med barnas utdannelse ifbm bortgang til foreldre med mindreårige barn syns jeg er helt innafor. Dette kan jo gå til å slippe eller å minimere en del studielån. 

Jeg har sett at det skal gis til noen barnebarn eller oldebarn når noen eldgamle dør og det tar seg ikke ut, selv om lille Linnea aldri så mye var oldefar øyensten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
rebella81 skrev (6 timer siden):

Det med barnas utdannelse ifbm bortgang til foreldre med mindreårige barn syns jeg er helt innafor. Dette kan jo gå til å slippe eller å minimere en del studielån. 

Jeg har sett at det skal gis til noen barnebarn eller oldebarn når noen eldgamle dør og det tar seg ikke ut, selv om lille Linnea aldri så mye var oldefar øyensten.

Mulig jeg er kynisk her, men jeg ville funnet det ganske spesielt å skulle bidra til at et barn etter en avdød forelder, mens mitt barn måtte ta opp studielån - selv med begge foreldrene i live. Disse barna arver også besteforeldre direkte siden de arver det som deres far eller mor skulle arvet. 

Men, som sagt, folk får gi penger til hva de vil. Jeg hadde gitt en blomst. Det skal liksom mer enn 200 kr til, for å bidra til et barns utdannelse. Det skal ganske mange givere til for at det skal monne. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mulig jeg er kynisk her, men jeg ville funnet det ganske spesielt å skulle bidra til at et barn etter en avdød forelder, mens mitt barn måtte ta opp studielån - selv med begge foreldrene i live. Disse barna arver også besteforeldre direkte siden de arver det som deres far eller mor skulle arvet. 

Men, som sagt, folk får gi penger til hva de vil. Jeg hadde gitt en blomst. Det skal liksom mer enn 200 kr til, for å bidra til et barns utdannelse. Det skal ganske mange givere til for at det skal monne. 

Jeg synes det er veldig greit å gi en oppmerksomhet til mindreårige barn dersom de mister foreldrene sine. Det er et så vanvittig traume for de. Samme om de bruker det på utdanning, Tusenfryd eller sydentur. Et eller annet positivt for barn som mister mamma på 37 i kreft er jeg dønn med på.

De sleipingene som skal sko seg på gamle oldefar sitt dødsfall med en såkalt oppmerksomhet til øyenstenene av noen oldebarn, er råtne folk altså. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er bedre med en donasjon enn en blomst, for man ender med huset fullt av blomster, verdt tusenvis av kroner. Og så dør de i løpet av en uke. 
Men utdanningsstipend er litt rart.
Da min kollega mistet mannen, samlet de inn penger til en ferietur for henne og barna. Men det ble organisert av venner og ikke de selv, da. 

Anonymkode: ff073...985

• Liker 2
Skrevet

Det er vanlig at mennesker som f.eks mister en mor, far eller annen nær familie i kreft ønsker gaver til kreftforskning for å hedre den døde. Jeg synes det er en fin ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her skrev vi "Like kjært som blomster er en gave til x og xs framtid" da barnefar døde, da barna var små. Synes det er greit, da kan man velge det istedet for masse blomster. Satte alle pengene på sparekonto som deles mellom barna og går inn på bsu når de får seg jobb.

Anonymkode: 7a7e9...159

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...