Gå til innhold

Rasistisk familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 5. lykkelige så langt det går som en småbarnsfamilie kan bli.  
Men det er ett problem vi har, spesielt i ferier og høytider, er at samboerens onkler og farmor er rasistiske. Faren også, men jeg har truet med at han ikke får se barna om han holder på slik i vårt nærvær. Så han holder kjeft når vi er tilstede, i det minste. 

Spesielt merker jeg jo på dette fordi jeg ikke er norsk. Eller - norsk, men ikke nordmann. Når de hørte navnet mitt første gang så var det tidenes opplegg om hvor rart det var. De måtte til og med skrive det ned, fordi det var så rart.. (det er seriøst ikke så uvanlig eller rart, bare ikke norskt. Det er et internasjonalt navn, så verken vanskelig å lese eller uttale). 
Når barna ble født og fikk sine navn så var det samme opplegg, og som farmor sa «det er det styggeste jeg har hørt», og de skyldte på meg fordi jeg er utledning. Sannheten er at barna fikk gamle norske navn.. det var samboers ide alle sammen, og jeg elsket de like mye som han. 

Eller ho nektet å tro på at jeg hadde vært i Bergen før, for jeg er jo utledning..  Hva i ville helvette? 
Okei dette er «småtteri» men bare forklarer dette for å gi et innblikk av hvor mye de peller på ting. Alt skal kommenteres og vris på slik at de får påpekt at jeg ikke er nordmann.. 

De snakker nedsettende om mennesker med brun hudfarge. Foran meg, og jeg er jo brun. De kommer med MYE hverdagsrasisme. Og tar jeg de på det så får jeg høre «Neida dere er ikke sånn som de» eller «vi bare tuller» også støtter de hverandre.
Men hvem faen er «dere» og hvem faen tror de at de er? De gjør mye narr av folk som ikke snakker ordentlig norsk. Har andre religioner enn kristendommen osv. jeg er ikke troende selv, og det var jo også en greie. For troløse utledning får ikke en ordentlig begravelse noe sted, i følge onklene. Og det var visstnok ikke greit i mitt hjemland fikk jeg fortalt.. Jeg sa bare at om det finnes et helvette så kommer jeg til å vente på de der, for det er tydeligvis der hele gjengen i stua havner. Det falt ikke i god jord da, de er ganske kristne🙄 har bilder av jesus på soverommet, helst over senga - kristne. 

det er en konstant strøm av sånne ting. Og nå er det sommerferie. Farmor er blitt dårlig, og tviholder på den siste nota i livets sang. Samboer ønsker sterkt å besøke ho.. men jeg vil ikke, alt i meg stritter i mot. Men samtidig er han jo glad i dama, jeg forstår jo det. Uansett hvilken rasistisk shitsekk ho er. Ho er jo bestemoren hans. 

hvordan kan jeg finne en balanse i dette uten å frata samboer et slags farvel til bestemor og likevel få støtte fra meg? Jeg føler meg delt. Samtidig: Møter jeg dama så kommer jeg sikkert til å hviske ho i øret: «vi ses i helvette gamla».

neida, hadde ikke gjort det.. hehe 👀

Anonymkode: 3bca2...593

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke samboeren besøke henne alene? Ellers skjønner jeg at du blir sint og frustrert. Er det et alternativ å be de holde kjeft, rett og slett?

• Liker 6
Skrevet

Høres jo ut som løsningen er nær hva gamlemor angår... Noen her foreslår å be henne holde kjeft. Vet ikke om det er helt passende sjargong på dødsleiet. 

• Liker 1
Skrevet

Utrolig kjipt å ha det slik. Jeg tror mange eldre folk er lite vant til innvandrere, og de burde lære dem bedre å kjenne 

Skrevet
Poision-Ivy skrev (2 minutter siden):

Høres jo ut som løsningen er nær hva gamlemor angår... Noen her foreslår å be henne holde kjeft. Vet ikke om det er helt passende sjargong på dødsleiet. 

Kanskje ikke passende å si hold kjeft til en dødende bestemor, men til resten av familien mulig..

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi er en familie på 5. lykkelige så langt det går som en småbarnsfamilie kan bli.  
Men det er ett problem vi har, spesielt i ferier og høytider, er at samboerens onkler og farmor er rasistiske. Faren også, men jeg har truet med at han ikke får se barna om han holder på slik i vårt nærvær. Så han holder kjeft når vi er tilstede, i det minste. 

Spesielt merker jeg jo på dette fordi jeg ikke er norsk. Eller - norsk, men ikke nordmann. Når de hørte navnet mitt første gang så var det tidenes opplegg om hvor rart det var. De måtte til og med skrive det ned, fordi det var så rart.. (det er seriøst ikke så uvanlig eller rart, bare ikke norskt. Det er et internasjonalt navn, så verken vanskelig å lese eller uttale). 
Når barna ble født og fikk sine navn så var det samme opplegg, og som farmor sa «det er det styggeste jeg har hørt», og de skyldte på meg fordi jeg er utledning. Sannheten er at barna fikk gamle norske navn.. det var samboers ide alle sammen, og jeg elsket de like mye som han. 

Eller ho nektet å tro på at jeg hadde vært i Bergen før, for jeg er jo utledning..  Hva i ville helvette? 
Okei dette er «småtteri» men bare forklarer dette for å gi et innblikk av hvor mye de peller på ting. Alt skal kommenteres og vris på slik at de får påpekt at jeg ikke er nordmann.. 

De snakker nedsettende om mennesker med brun hudfarge. Foran meg, og jeg er jo brun. De kommer med MYE hverdagsrasisme. Og tar jeg de på det så får jeg høre «Neida dere er ikke sånn som de» eller «vi bare tuller» også støtter de hverandre.
Men hvem faen er «dere» og hvem faen tror de at de er? De gjør mye narr av folk som ikke snakker ordentlig norsk. Har andre religioner enn kristendommen osv. jeg er ikke troende selv, og det var jo også en greie. For troløse utledning får ikke en ordentlig begravelse noe sted, i følge onklene. Og det var visstnok ikke greit i mitt hjemland fikk jeg fortalt.. Jeg sa bare at om det finnes et helvette så kommer jeg til å vente på de der, for det er tydeligvis der hele gjengen i stua havner. Det falt ikke i god jord da, de er ganske kristne🙄 har bilder av jesus på soverommet, helst over senga - kristne. 

det er en konstant strøm av sånne ting. Og nå er det sommerferie. Farmor er blitt dårlig, og tviholder på den siste nota i livets sang. Samboer ønsker sterkt å besøke ho.. men jeg vil ikke, alt i meg stritter i mot. Men samtidig er han jo glad i dama, jeg forstår jo det. Uansett hvilken rasistisk shitsekk ho er. Ho er jo bestemoren hans. 

hvordan kan jeg finne en balanse i dette uten å frata samboer et slags farvel til bestemor og likevel få støtte fra meg? Jeg føler meg delt. Samtidig: Møter jeg dama så kommer jeg sikkert til å hviske ho i øret: «vi ses i helvette gamla».

neida, hadde ikke gjort det.. hehe 👀

Fins det et helvete så kommer du til å vente på de der? 😄 du får bare fortsette i den duren. Humor er et fint våpen og et fint skjold! Men du må la mannen ta farvel med bestemoren. Du trenger ikke å være der. Men du klarer sikkert å holde munn den stunden? 

Rasister er tapere. De får ikke skadet deg så lenge du hever deg over. Så hev deg over. Og ikke gidd å møt de på halvveien før de får mer vett i toppen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La mannen besøke bestemor alene, med eller uten barn. Ingen grunn til at du skal bli med vel? 

Anonymkode: b38f8...883

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jo samboer skal selvsagt få dra, men hvordan sjonglere det å støtte han og la han få ta farvel? Okei litt dårlig formulert, ser det nå.

Mener vel mer : la samboer få føle at han blir støttet og trøstet av meg (noe han trenger, det har han gitt uttrykk for selv). Og la han føle at han får «lov» til å ta farvel, uten at jeg tar for mye plass. Da tenker jeg ikke at jeg aktivt skal ta plass i situasjonen, men at det ikke ender med at gamlas siste ord er «hiv ho ut av landet mitt» fordi ho veit jeg er der. For meg er det innforstått at jeg bør holde kjeft i en slik situasjon, uansett hva skrulla lirer fra seg.  
Veit ikke om jeg forklarer godt nok problemstillingen min her nå. Håper det. 

typ, burde jeg holde ren avstand og kanskje ta inn på hotell? Er ca 1t til nærmeste hotell fra familiehuset vi pleier å bo i. Så blir jo et lite stykke for meg og barna å kjøre til og fra. Kanskje la vær å ta med barna? Jeg alene klarer meg jo fint, trives bedre i mitt eget selskap enn med de onklene som kommer til å være der 🥴 eller bare være med og holde kjeft hele turen, uansett hva? 
Forslaget om å la vær å dra kan absolutt være et alternativ, men jeg tenker det ligger litt på om samboer tenker at det er greit. At jeg kan gi støtte og omsorg på avstand, til han er hjemme igjen. 

ellers så er vel onklene et eget kapittel for seg selv, de har jo påvirket sine barn. Så når onklene takker for kaffen så har de videreført holdningene sine til egne barn. Jeg slipper aldri helt unna. Onklene er ikke så gamle heller egentlig. De er ikke pensjonister en gang, de evner med andre ord å forstå sine egne handlinger og resultat deretter. Er jeg alene med de på turen så blir det vanskelig for meg å holde stryta, det må jeg ærlig innrømme. Så derfor blir det jo utfordrende om jeg hele tiden skal være i familiehuset.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan se det som en slags hjerneskade. Et oppheng enkelte har. De kommer liksom aldri forbi at du er født et annet sted. Det blir bare "utlending utlending" som baller seg i hodet på dem når de ser deg. Jeg forstår din frustrasjon! Min kone "mixed race" fra et afrikansk land og jeg har vært flere turer dit. De lokale vet ikke at jeg kan språket, litt, nok til å oppfatte slengbemerkninger og noe av "humoren" på gata og blant slektningene hennes som en hvit turist kan få mot seg. Det er vel neppe noen trøst for deg, men man finner dette over hele verden.

Anonymkode: 42a4c...21e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når det er rasisme på det nivået hadde jeg holdt meg hjemme med barn.

Ikke hadde jeg ønsket å ha med meg familien min til en rasistisk slekt heller. 

Hadde ikke dratt dit mer på besøk, det er usunt for ungene å skulle ta imot dette her. 

Anonymkode: 8a87c...174

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din bør be de holde kjeft eller så får de ikke møte deg, han, eller barna. Verre er det ikke.

Anonymkode: d3a10...bbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er masse småting som er ubehagelig med både mannens og min familie så vi drar ikke alltid hele familien. Mine foreldre synes mannen min er tørr og sur (han synes mine foreldre maser og forer ungene for mye.)  Jeg synes svigers behandler barnebarna ulikt og det irriterer meg. For eksempel  like før mannens bestemor døde dro bare han og ene barnet. Jeg så ingen grunn til å bli med som avskjed, men var med i begravelsen. Det burde ikke behøves dårlige unnskyldninger på hvorfor par/familier ikke gjør alt sammen, også uavhengig om ens respektives familie er rasister.   I helgen var mann og barn på hytta til svigers og jeg koset meg hjemme alene, helgen før var jeg med ungene hos mine foreldre.  Denne uken ferierer vi alle samlet.   

Anonymkode: f6aa9...ca5

Gjest DramaTheLama
Skrevet

Jeg synes du og barna skal skjermes fra de gale folka der. Bo på hotell og la mannen kjøre den timen fram og tilbake. Skjønner han vil ta forvell med kjerringa, men det er lov å sette grenser, også til døende folk.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med norsk, men ikke nordmann? 

Jeg ville satt foten hardt ned, men få med deg mannen på laget først. For slik kan de virkelig ikke holde på, både for din, barnas og generelt alles skyld. 

Ingen unntakstilstand uansett hvor døende farmor er - det handler om respekt! Jeg ville nok besøkt henne, og sagt at jeg skulle ønske vi kunne ha følt likeverdig respekt for hverandre før døden innhentet henne. Jeg er ikke hard nok til å hviske  "ses i helvete, gamla", men jeg er hard nok til å ytre at ønske om respekt den siste tida hennes.

Jeg synes ellers at mannen skal få besøke henne. Han vil aldri få sjansen etter at hun er borte, og det vil gjøre ham vondt. 

Anonymkode: d8a7e...1d9

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og brukerangrep. Elaine Marley, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar ikke samboeren din tak i dette? Det er hans familie.

Anonymkode: afc21...821

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mari Y skrev (13 timer siden):

Utrolig kjipt å ha det slik. Jeg tror mange eldre folk er lite vant til innvandrere, og de burde lære dem bedre å kjenne 

Mange eldre er oppvokst i et rasistisk samfunn og en rasistisk kultur (Pippi, Egner osv), og de forstår ikke at verden er annerledes. 

Anonymkode: c719e...9d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At kristne tror at Gud er hvit er årsak til alt dritt i verden. 

Anonymkode: 0e3a3...431

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville beskyttet barna mot rasisme. Husk at de neppe heller regnes med som helt norske.. 

Han må da kunne reise dit alene? 

Anonymkode: 2e434...8a8

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også noen i familien som snakker rasistisk. Vi har rett og slett tatt opp at vi ikke ønsker at barna våre skal høre sånt, slik at de plukker opp noe av det. Vi har også prøvd en del annet, men det har bare prellet av og skapte stor splid. Egentlig finner jeg meg ikke i det, men vi når ikke fram. Det er sånne Eurabia-greier og konspirasjonsteorier og nedsettende om tatere, homofile osv. Men de har i det minste godtatt samtalen om at vi ikke ønsker at barna skal høre sånt og at vi ønsker at de skal bli inkluderende ovenfor alle minoriteter samme om det er muslimer, tatere, transpersoner og funksjonshemmede, og derfor har det ikke blitt sagt noe foran oss eller barna på en stund.

Vi tok det utenom situasjonen det det ble sagt, det vil si, mannen gjorde det siden det er hans foreldre.

Lykke til, forstår godt at det er vondt 💔 Jeg kan ikke sette meg inn i det engang, men bestevenninnen min har annen etnisk bakgrunn og jeg har gode venner som både er muslimer, funksjonshemmede, taterbakgrunn og homofile, så jeg blir sint og lei meg på vegne av dem. Jeg vil rett og slett ikke at den oppvoksende generasjonen skal ta til seg sånne dårlige holdninger, og da må besteforeldre greie å ta seg sammen!

Anonymkode: 803d1...295

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...