Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #1 Skrevet 16. september 2005 Hei! Jeg er nyutdannet siviløkonom på jobbjakt. Jeg har nå fått tilbud fra ett av de store vikarbyråene om en ganske irrelevant og lite krevende kontorstilling. Jeg vurderer å ta imot, kan jo si opp på 14 dagers varsel når jeg finner noe annet. Jeg funderte likevel litt på lønnen, har fått antydning om 130-140 kroner i timen. Bør jeg være fornøyd med dette når situasjonen er som beskrevet over? Takker på forhånd for svar.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #2 Skrevet 16. september 2005 Den lønnen du foreskriver over her er typisk for vikarbyråer- også til alle de med høyere utdanning som deg. Det er svært sjelden noen får mer enn 115 - 130,- for vikarbyrå, uansett hvor "viktige" arbeidsoppgavene er. Det er vel en grunn til at mange kvier seg for vikarbyråer...mange liker ikke slavearbeid.- Men må man så må man - inntil noe bedre og mer varig dukker opp
Laban Skrevet 16. september 2005 #3 Skrevet 16. september 2005 Det er en årslønn på 277.200. Mange nyutdannede som må klare seg med mindre, også i din bransje...
Gjest Melk Skrevet 16. september 2005 #4 Skrevet 16. september 2005 (endret) Synes det virket helt ok. Flørstekonsulenter i staten begynner omtrent på det nivået, og da forventes det jo stort sett 4 års utdanning eller mer. Endret 16. september 2005 av Melk
Belit Skrevet 16. september 2005 #5 Skrevet 16. september 2005 Det er vanlig for nyutdannede både å bli tilbudt irrelevante jobber og den timelønnen du beskriver av vikarbyråer. Selv ville jeg heller jobbet i en mindre godt jobb jeg var overkvalifisert for mens jeg søkte på andre jobber, enn å ikke jobbe mens jeg søkte på andre jobber. Hvem vet hvilke personer du vil få anledning til å gi et godt inntrykk til i det vikariatet? Kanskje nettopp den personen som kan gi deg en siviløkonomstilling og som setter pris på flittig, positiv arbeidskraft som ikke er selvhøytidelig?
L@dy Skrevet 17. september 2005 #6 Skrevet 17. september 2005 Jeg synest ikke 130-140 kr er så ille, selv om du har utdannelse. Jeg hadde tatt jobben, og gjort ett vanvittig bra inntrykk. Neste gang, så kommer de med "drømmejobben". Eller, kanskje ikke.... Men poenget, er at ved neste jobbtilbud så vil du mest sannsynlig øke litt i lønn. Og har du gitt ett bra inntrykk, har du større mulighet til å få mer krevende/relevant jobb.
Veslejenta Skrevet 17. september 2005 #7 Skrevet 17. september 2005 Det virker som en helt grei start-lønn fra vikarbyrå. Jeg har jobbet et par år for vikarbyråer nå, i påvente av ny stilling, og for hvert nytt oppdrag har jeg ca gått opp fem kroner i timen. Den jobben jeg har nå, har jeg hatt siden mai. Siden oppdraget har blitt bekreftet ut desember, skal vikarbyrået ta en runde om lønn i høst. Poenget med det jeg skriver, for det er et poeng , er at man ofte går fort opp i lønn hos vikarbyråene.
Malama Skrevet 17. september 2005 #8 Skrevet 17. september 2005 Det er bedre betalt enn jeg som siviløkonom i relvant jobb (I STATEN da) har betalt det, med to års erfaring.... Dersom angitt årslønn stemmer, for min årslønn er rett under 270.000
Gjest Mito24 Skrevet 17. september 2005 #9 Skrevet 17. september 2005 Hei! Jeg er nyutdannet siviløkonom på jobbjakt. Jeg har nå fått tilbud fra ett av de store vikarbyråene om en ganske irrelevant og lite krevende kontorstilling. Jeg vurderer å ta imot, kan jo si opp på 14 dagers varsel når jeg finner noe annet. Jeg funderte likevel litt på lønnen, har fått antydning om 130-140 kroner i timen. Bør jeg være fornøyd med dette når situasjonen er som beskrevet over? Takker på forhånd for svar. ← Er du siviløkonom, så er den lønnen patetisk. Dog regner jeg med at dette er midlertidig, mens du leter etter skikkelig arbeid.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #10 Skrevet 17. september 2005 Hei! Jeg er nyutdannet siviløkonom på jobbjakt. Jeg har nå fått tilbud fra ett av de store vikarbyråene om en ganske irrelevant og lite krevende kontorstilling. Jeg vurderer å ta imot, kan jo si opp på 14 dagers varsel når jeg finner noe annet. Jeg funderte likevel litt på lønnen, har fått antydning om 130-140 kroner i timen. Bør jeg være fornøyd med dette når situasjonen er som beskrevet over? ← hva er alternativet til å si ja da? Gå lediggang og vente på "drømmejobben"? Her har det offentlige subsidiert din utdannelse (ja, både lånekassa og selv privatskoler får penger fra staten), og så vil du ikke bidra med noe tilbake i form av arbeid og skattebidrag til fellesskapet? Tror ikke man skal bli så kresen at man kun tar det beste i begynnelsen. Det er ikke uvanlig å måtte ta irrelevante jobber når man er ferdigutdannet, og det er da bare sunt å prøve litt froskj arbeid gjnenom et vikarbyrå for en periode?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. september 2005 #12 Skrevet 18. september 2005 hva er alternativet til å si ja da? Gå lediggang og vente på "drømmejobben"? Her har det offentlige subsidiert din utdannelse (ja, både lånekassa og selv privatskoler får penger fra staten), og så vil du ikke bidra med noe tilbake i form av arbeid og skattebidrag til fellesskapet? Tror ikke man skal bli så kresen at man kun tar det beste i begynnelsen. Det er ikke uvanlig å måtte ta irrelevante jobber når man er ferdigutdannet, og det er da bare sunt å prøve litt froskj arbeid gjnenom et vikarbyrå for en periode? ← Såda, alternativet mitt er på ingen måte å gå rundt å henge i mellomtiden (selvfølgelig i tillegg til å søke jobber). Det har jeg vel heller ikke skrevet? Hadde dette vært min eneste mulighet, hadde jeg sagt ja på flekken. Saken er at jeg kan få løpende vakter, nok til en fulltidsstilling, på stedet der jeg har jobbet deltid ved siden av studiene. Det blir jo da kun for pengene, siden det er en fullstendig irrelevant jobb, uten noen muligheter for å "stige i gradene". Jeg tenkte at med å komme meg inn i et vikarbyrå med i alle fall en kontorjobb, er det kanskje mulighet for å få vist seg frem og få bedre stillinger der etterhvert. Kanskje ser det også penere ut på CVen. Det eneste negative jeg så med det ellers, kan være at noen arbeidsgivere vil reagere på at jeg har jobbet der så kort, i og med at jeg selvfølgelig vil fortsette å søke nå fremover. Det er nemlig ikke vits for meg å ta denne jobben kun på grunn av lønna, da jeg tjener vel så bra på deltidsjobben. Og da slipper jeg også å få en (forhåpentligvis) svært kort vikarjobb på CVen, som jeg må begrunne for arbeidsgivere. Men uansett, jeg må gi tilbakemelding i morra, og har bestemt meg for å si ja til jobben, kanskje åpner det seg noen andre muligheter på vikarbyrået om det ikke kommer et tilbud annetsteds fra. Takker for alle svar!
Gjest xix Skrevet 18. september 2005 #13 Skrevet 18. september 2005 Det er en årslønn på 277.200. Mange nyutdannede som må klare seg med mindre, også i din bransje... ← Høh? Denne årslønna stemmer vel ikke!
L@dy Skrevet 18. september 2005 #14 Skrevet 18. september 2005 Jeg tenkte at med å komme meg inn i et vikarbyrå med i alle fall en kontorjobb, er det kanskje mulighet for å få vist seg frem og få bedre stillinger der etterhvert. Kanskje ser det også penere ut på CVen. Det eneste negative jeg så med det ellers, kan være at noen arbeidsgivere vil reagere på at jeg har jobbet der så kort, i og med at jeg selvfølgelig vil fortsette å søke nå fremover. ← Avogtil så er det heller ikke alltid selve jobben som gjør at du kommer deg videre, men det kan være kontakter du knytter i den jobben du gjør. Kanskje er det en spesiell bransje som en lærer mye av å ha kjennskap til og som kan gi deg fortrinn videre. Jeg angrer på at jeg ikke tenkte mer i de baner for flere år siden. Jeg tror absolutt du velger riktig. Som arbeidsledig i perioder, så har jeg erfart at det er viktig å bli kjent med konsulentene hos vikarbyrået, fordi det er IKKE så lett å få seg jobb hos ett byrå heller i tider med arbeidsledighet. Og skal vedkommende selge deg ut på en god måte, så er det ikke så dumt at de kjenner deg. Ofte er det sånn at oppdragsgiver velger ut flere vikarbyråer til en stilling og så vurderer de kandidater fra ulike byråer. Jeg tviler på at en arbeidsgiver vil se det på som negativt at du har hatt flere vikaroppdrag via byrå. Da hadde jeg tenkt som så at vedkommende ikke helt er oppdatert i samfunnet, og jeg hadde tvilt på om jeg ville trivdes å jobbe der.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #15 Skrevet 20. september 2005 Høh? Denne årslønna stemmer vel ikke! ← Begynnerlønnen for en del siviløkonomer ligger godt under 300 000,- for tiden. De har ikke studert så lenge og det finnes etterhvert ganske mange av dem. De er ikke så etterspurt som før, derfor går også markedsprisen på denne gruppen ned.
Gjest xix Skrevet 20. september 2005 #16 Skrevet 20. september 2005 Begynnerlønnen for en del siviløkonomer ligger godt under 300 000,- for tiden. De har ikke studert så lenge og det finnes etterhvert ganske mange av dem. De er ikke så etterspurt som før, derfor går også markedsprisen på denne gruppen ned. ← Var ikke helt det som var poenget da, men at den oppgitte timelønna ikke svarer til den oppgitte årslønna. See?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #17 Skrevet 22. september 2005 Jeg jobber i kommunen og der tilsvarer en timelønn på 130 kr en årslønn på 253500 kr og 140 kr tilsvarer en årslønn på 273000 kr. Jeg kan ikke si hvorvidt jeg ville vært fornøyd med den lønn, for meg avhenger det faktisk også av hvor denne jobben er og selvfølgelig hvilke oppgaver en har og hvor mye ansvar osv...
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #18 Skrevet 22. september 2005 Jeg jobber i kommunen og der tilsvarer en timelønn på 130 kr en årslønn på 253500 kr og 140 kr tilsvarer en årslønn på 273000 kr. Jeg kan ikke si hvorvidt jeg ville vært fornøyd med den lønn, for meg avhenger det faktisk også av hvor denne jobben er og selvfølgelig hvilke oppgaver en har og hvor mye ansvar osv... ← En siviløkonom i vår kommune tjener 250 000,- , tror hun har jobbet der i 4 år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå