skrue Skrevet 20. juli 2021 #21 Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) 20 hours ago, pavlin said: Kvinne, 39, sunn og frisk. Skal jeg ta vaksinen eller ikke? Har nå fått sms. Veldig usikker på om jeg skal ta den, ikke ta den eller vente. Ikke vaksineskeptiker i det hele tatt på normalt utviklede og testede vaksiner. Men skeptisk til denne. Gi meg argumenter for og i mot å ta vaksinen. Nå er det vel stort sett kommet til det punktet at det er kun dem som ikke er vaksinert som blir alvorlig syke. Alt er større (og ofte verre) i USA. Kan lese litt her: https://edition.cnn.com/2021/07/19/health/us-coronavirus-monday/index.html Endret 20. juli 2021 av skrue 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 20. juli 2021 #22 Del Skrevet 20. juli 2021 skrue skrev (12 minutter siden): Nå er det vel stort sett kommet til det punktet at det er kun dem som ikke er vaksinert som blir alvorlig syke. Alt er større (og ofte verre) i USA. Kan lese litt her: https://edition.cnn.com/2021/07/19/health/us-coronavirus-monday/index.html CNN er kjent for sine "breaking news", store overskrifter og tabloide utforming. Vet ikke helt om jeg stoler på at nyhetene derfra er mer grundig kontrollert enn det VG kan lage store overskrifter av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 20. juli 2021 #23 Del Skrevet 20. juli 2021 1 minutt siden, MorTil2 said: CNN er kjent for sine "breaking news", store overskrifter og tabloide utforming. Vet ikke helt om jeg stoler på at nyhetene derfra er mer grundig kontrollert enn det VG kan lage store overskrifter av. Du får sjekke litt videre med tallene er ganske klare og som de gjengir: «This is becoming a pandemic of the unvaccinated». 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XaoS Skrevet 20. juli 2021 #24 Del Skrevet 20. juli 2021 MorTil2 skrev (2 minutter siden): CNN er kjent for sine "breaking news", store overskrifter og tabloide utforming. Vet ikke helt om jeg stoler på at nyhetene derfra er mer grundig kontrollert enn det VG kan lage store overskrifter av. Det samme rapporterer den politiske motpolen, Fox News: https://www.foxnews.com/health/pandemic-unvaccinated-burdens-busy-hospitals CDC Director Dr. Rochelle Walensky warned that the outbreak in the U.S. is becoming "a pandemic of the unvaccinated" because nearly all hospital admissions and deaths are among those who hadn’t been immunized. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 20. juli 2021 #25 Del Skrevet 20. juli 2021 skrue skrev (Akkurat nå): Du får sjekke litt videre med tallene er ganske klare og som de gjengir: «This is becoming a pandemic of the unvaccinated». Ja, jeg leste den. Men i min lokale avis her på vestlandet, står det at det er svært mange av de som er smittet her som er vaksinert, og at folk må huske på at det å være vaksinert ikke er det samme som å ikke kunne bli smittet eller smitte videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 20. juli 2021 #26 Del Skrevet 20. juli 2021 Tall fra John Hopkines Institute, gir godt grunnlag for å vurdere risiko synes jeg. http://eu-chronicle.eu/2020/07/which-pandemic/?fbclid=IwAR30PkJlTjQc7tK8aZncLmkC2PprL4F107q8SmdSYgvwMZXARFxk3wFGzXA Forøvrig sprøtt at frykt for stigmatisering er et selvstendig argument for medisinsk behandling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 20. juli 2021 #27 Del Skrevet 20. juli 2021 1 minutt siden, MorTil2 said: Ja, jeg leste den. Men i min lokale avis her på vestlandet, står det at det er svært mange av de som er smittet her som er vaksinert, og at folk må huske på at det å være vaksinert ikke er det samme som å ikke kunne bli smittet eller smitte videre. Ja, en vaksine er ingen garanti mot å bli smittet, men som de gjengir videre: «More than 97% of people getting hospitalized with Covid-19 now are unvaccinated, Walensky said. And 99.5% of deaths are among the unvaccinated, US Surgeon General Dr. Vivek Murthy said Sunday» Så i praksis, de som er vaksinert kan nesten alltid lene seg tilbake og senke skuldrene nå, mens dem som ikke er det kan ikke gjøre det i like stor grad og må antagelig fortsette slik ganske lang tid framover da de risikerer å bli smittet fra folk som er vaksinerte men som ikke har noen symptomer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 20. juli 2021 #28 Del Skrevet 20. juli 2021 skrue skrev (3 minutter siden): Ja, en vaksine er ingen garanti mot å bli smittet, men som de gjengir videre: «More than 97% of people getting hospitalized with Covid-19 now are unvaccinated, Walensky said. And 99.5% of deaths are among the unvaccinated, US Surgeon General Dr. Vivek Murthy said Sunday» Så i praksis, de som er vaksinert kan nesten alltid lene seg tilbake og senke skuldrene nå, mens dem som ikke er det kan ikke gjøre det i like stor grad og må antagelig fortsette slik ganske lang tid framover da de risikerer å bli smittet fra folk som er vaksinerte men som ikke har noen symptomer. Og dette er vel en stor bit av problemet. At de som er vaksinert senker skuldrene for mye. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 20. juli 2021 #29 Del Skrevet 20. juli 2021 1 minutt siden, MorTil2 said: Og dette er vel en stor bit av problemet. At de som er vaksinert senker skuldrene for mye. Med å senke skuldrene tenker jeg på at de ikke trenger å gå rundt å være bekymret i like stor grad. Anekdotisk, men alle jeg kjenner som er vaksinert har ikke gått bananas, de oppfører seg som før. Det kan ikke de som i stor grad frivillig velger å gjøre seg mer sårbare. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hello Skrevet 20. juli 2021 #30 Del Skrevet 20. juli 2021 prt90 skrev (19 timer siden): Anbefaler deg å lese på FHI sine websider og ikke bloggen til Charter-Svein. Hvordan i alle dager tolker du innlegget mitt som at jeg leter etter mot argumenter ifht vaksina på kilder som "bloggen til charter svein"? Viss du leser innlegget mitt så ser du at jeg er på jakt etter både for OG mot argumenter. Problemet at det så og si ikke finnes kilder som taler mot vaksina. Akkurat det syns jeg er sterkt urovekkende i det som skal være et åpent demokratisk samfunn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 20. juli 2021 #31 Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) Vaksinen er en såkalt mRNA vaksine. Dette lar dem lage vaksiner som som er målrettet mot ett virus. Synes det er kult, jeg. Og er definitivt ett stort skritt framover i kampen mot å holde mennesker friske og raske. Jeg ser fram til den dagen der dem istedenfor å «trene opp» immunforsvaret, rett og slett kan be immunforsvaret om å lage målrettet B celler, T celler osv. Vaksinen blir injisert i muskelaturen og «infiserer» da muskelcellene rundt. Cellene danner da piggproteinet og presenterer dette i cellemembranen som immunforsvaret da reagerer på og dreper cellen. Så langt, så bra. Applaus og heder til forskerene bak vaksinen (ikke sarkasme, oppriktig ment). (Kan fort ta med at enkelte av mRNA’ene vil ikke feste seg i muskel cellene , men driver med blodet og feste seg andre steder, men det forandrer ikke på hva som skjer og vil egentlig ikke medføre noen som helst forskjell.) Men så har vi ett kapittel som jeg ikke har funnet informasjon på. Piggproteinet som er blitt dannet, har ACE2 receptor, og det har veldig lyst til å feste seg til andre ACE2 receptors. Hva skjer når ett inaktivt piggprotein setter seg der og ikke gjør noe mer? Noen som har funnet info på det? (Også ta med at mRNA vaksinen benytter seg ikke av aluminium for å booste responsen, hvilket er ett stort pluss når det kommer til vaksine) Endret 20. juli 2021 av Duraton 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 20. juli 2021 #32 Del Skrevet 20. juli 2021 Med selveste korona viruset, så vil cellene bli infisert, immunforsvaret kommer forbi og ødelegger cellene, alt er fint og flott. Men kun piggproteinet da? Ingen celle som blir infisert, så hva skjer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AfterTheRain Skrevet 20. juli 2021 #33 Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) Skepsisen og polarisering som vi ser her handler vel litt om at vitenskap og vaksinetilhengere ser menneskene som et stort gruppe, og tenker tall og prosent på det nivået. Så da tenker de at hvis noen få dør pga. vaksinen mens flere millioner blir reddet, da er det bare suksess. Men vi som enkeltindivider har bare vårt eget liv, og det hjelper ikke å se bare på tall og prosent. Kanskje vaksineringen for menneskeheten som helhet blir en stor suksess hvis 1000stk dør og 100millioner overlever, men hvis vi var blant de 1000stk som døde, da var samme scenarioet for oss som enkeltindivider total fiasko. Her mener flere vaksinen er veldig trygg fordi nesten ingen har dødd av den hittil, men hvis vi tenker på de få unge damer/mødre som døde pga sjelden blodpropp, så tror jeg ikke vaksineringen blir en suksess for dem uansett. Derfor må alle i denne situasjonen selv bestemme hva de ønsker,for det er VI som kjenner oss best, det er vi som føler hva vi stoler på, hva historie vi har både med legemidler og sykdom, hva informasjon vi har om mulige komplikasjoner med covid i vår aldersgruppe osv. Informasjonen som er tilgjengelig er også begrenset. Derfor er det uetisk å presse folk i en sånn situasjon, fordi vi alle har bare ett liv. Uansett hva andre eller samfunnet forventer av oss basert på statistikk, så kan ikke vi glemme at vi er enkeltindivider som har eget ansvar for oss selv. Det som kanskje er viktigst, at til slutt uansett hva som skjer, vi ikke angrer bittert på valget vi har tatt. Ja kanskje vi ikke klarer å eliminere korona fordi de unge og friske ikke vil ta vaksinen. Da er det ikke de unge og friske som har gjort feil, de har faktisk tenkt helt normalt! Da var selve taktikken feil! Det å presse unge friske mennesker til å ta en hastegodkjent vaksine er en veldig dårlig ide, og istedet for å bruke vold og press, så er det lov å revurdere taktikken. Kanskje det er på tide at vitenskap og legemiddelindustri begynner faktisk å tjene folk og respektere folkets ønske istedenfor å bare tenke på profitt. De kunne heller investere i medisiner for å kurere korona og utvide sykehuskapasitet. Hvis de kjører seg fast for å så bruke vold og psykisk terror som en sutrete drittunge istedenfor å innse at kanskje taktikken var feil, eller trenger justeringer, da er ikke menneskene som er dumme, men legemiddelselskapene. Og det er akkurat slik r****l oppførsel som fører til skepsis og konspirasjonsteorier. Legemiddelindustri kan bare takke seg selv. Og derfor tenker jeg det blir veldig uetisk både på mellommenneskelig nivå, på fellesskapsnivå og politisk nivå å utøve press og manipulasjon gjennom frykt og skyldfølelse angående denne vaksinen. Politikere tenker alltid fra et høyere perspektiv, og ser mennesker som helhet, som samfunn, og kommer med anbefalinger etter dette. Vaksinetilhengere her også opererer alltid med å peke på samfunnsansvar, at samfunnet må tilbake til normalen, flokkimmunitet osv. Men vi alle har vårt eget liv som må være førsteprioritet, spesielt for folk som er unge og har barn. Uansett om noen vil ta vaksinen eller ikke, ALLE må ha respekt for valget de har tatt og ikke prøve å presse samfunnsinteresser foran. Samfunnet skapes av mennesker. Ikke omvendt. (hvis noen kommer deretter med overfylte sykehus, så kan de bare ta seg en bolle og mens de spiser, kan de prøve å komme på nye argumenter.) Endret 20. juli 2021 av AfterTheRain 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hello Skrevet 20. juli 2021 #34 Del Skrevet 20. juli 2021 Beste innlegget til nå i denne debatten @AfterTheRain! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FragileArt Skrevet 21. juli 2021 #35 Del Skrevet 21. juli 2021 @AfterTheRainUtrolig bra skrevet! Nemlig 👆 👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 21. juli 2021 #36 Del Skrevet 21. juli 2021 Retorisk godt for de som er enig og mest opptatt av egne følelser, svakt for oss som ser etter faktabaserte argumenter eller bryr oss om flere enn oss selv. Blodpropp-problemet med Astra Zeneca ble f.eks. oppdaget og vaksinen tatt ut av bruk etter bare en måned i Norge. mRNA-vaksinene har vært i bruk i snart 7 måneder i Norge og er satt på over 3 millioner nordmenn. Bivirkningene er fulgt bedre opp enn noen sinne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
infectedsopp Skrevet 21. juli 2021 #37 Del Skrevet 21. juli 2021 Kjempebra innlegg @AfterTheRain! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 22. juli 2021 #38 Del Skrevet 22. juli 2021 Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer, avsporinger, innhold med opphavsrett og helseskadelig innlegg. Edie, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg