Gå til innhold

Dødsangst/helseangst om morgenen

Fremhevede innlegg

Gjest Gagaen
Skrevet

Er det flere som opplever slik som meg tro? Om morgenen særlig når jeg våkner tidlig så våkner jeg med hjertebank og om jeg står opp tidlig så føler jeg meg nummen i kroppen i tillegg , det føles som om jeg skal besvime, jeg er redd jeg skal få hjerneslag og redd for å få hjertestopp. Veldig ubehagelig og det hindrer meg i å stå opp tidlig. Når jeg står opp senere så merker jeg ingenting og disse plagene blir alltid borte senere på dagen. Men like ille og skremmende neste gang jeg våkner tidlig. 

Har du hatt noe slik og har du fått det under kontroll/ blitt kvitt det? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det sånn når jeg våkner om natta. Tør ikke stå opp og gå på do, blir bare liggende og lide. Jeg har tenkt at det er en form for panikkangst, og skal snakke med psykologen min om det etter ferien. Om du vet noe som hjelper så si fra. Ekstremt ubehagelig å ha det sånn. 

Anonymkode: 9a325...341

Skrevet
Gagaen skrev (1 time siden):

Er det flere som opplever slik som meg tro? Om morgenen særlig når jeg våkner tidlig så våkner jeg med hjertebank og om jeg står opp tidlig så føler jeg meg nummen i kroppen i tillegg , det føles som om jeg skal besvime, jeg er redd jeg skal få hjerneslag og redd for å få hjertestopp. Veldig ubehagelig og det hindrer meg i å stå opp tidlig. Når jeg står opp senere så merker jeg ingenting og disse plagene blir alltid borte senere på dagen. Men like ille og skremmende neste gang jeg våkner tidlig. 

Har du hatt noe slik og har du fått det under kontroll/ blitt kvitt det? 

Det høres ut som blodtrykksfall, noe som er rimelig vanlig å få når man står opp. Hvis du er ekstra trøtt (som tidlig på morgenen), eller du er stressa blir det verre. 

• Liker 4
Gjest Gagaen
Skrevet
Teatrica skrev (24 minutter siden):

Det høres ut som blodtrykksfall, noe som er rimelig vanlig å få når man står opp. Hvis du er ekstra trøtt (som tidlig på morgenen), eller du er stressa blir det verre. 

Høres riktig ut. Er det noe man kan gjøre for å forhindre det da? 

Gjest Gagaen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har det sånn når jeg våkner om natta. Tør ikke stå opp og gå på do, blir bare liggende og lide. Jeg har tenkt at det er en form for panikkangst, og skal snakke med psykologen min om det etter ferien. Om du vet noe som hjelper så si fra. Ekstremt ubehagelig å ha det sånn. 

Veldig ubehagelig! Jeg syns det er veldig ekkelt hvis jeg må på jobb og er alene tidlig, føler meg utrygg. 

Skrevet

Det er kjempe ekkelt, slet mye med det når jeg har vært gravid. Nå vet jeg jo ikke om dette er relevant i ditt tilfellet men for meg hjalp det veldig å spise hver 3-4 time og drikke masse vann og ikke ligge på rygg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er et vanlig fenomen som skyldes fysiske prosesser. Kalles vargtimen eller ulvetimen på norsk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ng7lQn/vargtimen-den-mystiske-soevnen

Anonymkode: 12d3b...2f0

Skrevet
Gagaen skrev (4 minutter siden):

Ta det rolig, først og fremst - og når du merker at det begynner, legg deg på ryggen med beina høyt. Det stopper det stort sett alltid hos meg. 

Skrevet
Gagaen skrev (7 minutter siden):

Husk også at det er fullstendig ufarlig, bare veldig ubehagelig!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det sånn innimellom, lider av angst som jeg har klart å tøyle på mange områder men kan fortsatt oppleve å ha angstanfall rett før jeg legger meg feks. ofte fordi jeg er veldig sliten, hodet løper avgårde med negative tanker, kroppen kjennes ikke ut som min. Kan ha helt sjuke tanker jeg ikke kjenner meg igjen i når jeg har det fint. Kan også våkne på morgenen og kjenne at jeg gruer meg til alt og har angst, hater litt i det øyeblikket, alt og alle, tillogmed meg selv, men vet selv at det går over når man har presset seg gjennom morgenritualet og kommet seg ut på sykkelen på vei til jobb...Da blir det som regel bedre utover dagen. Gjelder sikkert ikke alle, men tror at mange med og som har levd med mye angst som også har opplevd mye nesten er dømt til å leve et liv der de må gjøre aktive handlinger for å holde seg selv og hodet i sjakk desverre 

Anonymkode: 505f5...6d4

Gjest Gagaen
Skrevet
Teatrica skrev (4 minutter siden):

Ta det rolig, først og fremst - og når du merker at det begynner, legg deg på ryggen med beina høyt. Det stopper det stort sett alltid hos meg. 

Takk, skal prøve det neste gang :)

AnonymBruker
Skrevet
Gagaen skrev (1 minutt siden):

Veldig ubehagelig! Jeg syns det er veldig ekkelt hvis jeg må på jobb og er alene tidlig, føler meg utrygg. 

Jeg er alene hele tiden, så skjønner hva du mener. Men kommer det før eller etter du har gått ut av senga? Blodtrykksfall ville vel ikke gjelde før du faktisk har stått opp. Jeg har det sånn før jeg står opp. 

Gjest Gagaen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er alene hele tiden, så skjønner hva du mener. Men kommer det før eller etter du har gått ut av senga? Blodtrykksfall ville vel ikke gjelde før du faktisk har stått opp. Jeg har det sånn før jeg står opp. 

Jeg våkner med hjertebank og så får jeg de nevnte symptomene når jeg står opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det sånn i årevis. 

Jeg har slitt mye med migrene, og fikk nettopp betablokker (forebyggende, egentlig blodtrykksmedisin - jeg hadde ikke høyt blodtrykk fra før, 116/73). Nå er det så utrolig mye bedre! Har litt lavere blodtrykk nå, men ikke unormalt lavt, og jeg har halvert antall migreneanfall i måneden.

Nevrologen mener det kommer av migrene, da jeg har flere somatiske symptomer (med og uten hodepine). Det kjennes veldig likt som blodtrykksfall (hadde det mye som gravid). 

Hvis du sliter med migrene, så kan jo dette være et symptom, sånn ellers ville jeg gjettet blodtrykksfall. Det kan føles skikkelig ille. 

Anonymkode: 5b0aa...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...