Gå til innhold

Terminberegning

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Synnøve_*
Skrevet

Prøvde nettopp denne terminkalkulatoren her inne. Der stod det at jeg ble befruktet 29/8. Greit nok.

Men hvordan kan jeg være 4 uker og 4 dager på vei da? Det er da virkelig bare 2 uker og 3 dager siden 29/8...

Regnes virkelig termin ut fra første mensdag? Jeg har tydeligvis ikke fulgt med i timen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I alla beräkningar utefter hur långt du är på väg utgår man från första dag i sista mens, befruktningen äger rum ca 14 dagar efter sista mensstart.

Du blir alltså befruktad i ca 2+0 och nu är fostret 2 uker och 3 dager gammalt, men DU är 4+4. Ditt foster är alltid 2 veckor "yngre" än vad du är på väg.

Blev det förståligt?

Skrevet

Exempel från mig själv:

Första dag i sista mens: 07/11/2005

Befruktning: 07/25/2005

Termin: 04/17/2006

Antal uker på vei: 9 uker, 4 dager

Jag är 9+4, i 10:e veckan. Mitt foster är ca 7 veckor gammalt

Gjest Gjest_Synnøve_*
Skrevet

Takk for svar! Det oppklarte jo en hel del.

Men bare for å få det ordentlig inn med te-skje:

Når dere forteller til folk hvor langt dere er på vei, bruker dere da "mors på vei" eller "babys på vei"?

Bare syntes dette var litt rart, nemlig. Men må jo komme ordentlig inn i gravide-terminologien også ;)

Skrevet

Man opererer alltid med hvor langt påvei mor er. Et svangerskap regnes alltid fra første dag is siste mens, selv om befruktningen slett ikke skjer da, men de fleste vet ikke når befruktningen skjer, men når de hade mesn vet de fleste.

Det er ikke slik at EL nødvendigvis skjer 14 dager før nest mens (aldri, aldri skal man regne "14 dager etter mens" men i en gjennomsnittsyklus på 28 dager blir det jo det samme...) men det er likevel akkurt på denne feilaktige måten svangerskap beregnes. El finner for de fleste sted mellom 10 og 18 dager før neste mens, og derfor bommre ofte denne mensterminen litt. Derfor opplever mange å få flyttet terminen noe ved UL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...