Gå til innhold

Ferien er kjedelig for barnet vårt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nå et par uker igjen av ferien før barnet (snart 2) begynner i barnehage og jeg begynner i jobb igjen. Vi har vært litt på hytta, og nå et par dager på camping med familie. 2 år er en travel alder og det blir fort litt små- irritasjon mellom far og meg om hvem som skal løpe etter barnet nå.. uansett endte det Litt kjipt idag og vi dro hjem tidlig, enda vi hadde tenkt å ta med oss dagen med bading og sol. Istedet ender vi opp hjemme, inne og vet ikke hva vi skal finne på. 

Barnet har ingen søsken, spontanturer i fornøyelsesparker går jo ikke fordi alt er fult, og vi har generelt ingen andre med barn å være sammen med. 

Vi tenkte dra på hytta igjen, men det er jo ikke akkurat noe mer å finne på der. Vi har vært mye ute, men barnet blir rastløst og vil helst bare løpe i alle retninger. Og det blir litt lange dager for oss alle sammen. Sitter å har så dårlig samvittighet for at vi ikke vet hva vi skal bruke resten av ferien på, og det er ikke noen god følelse. Føler meg som en dårlig mor som ikke har lagt opp til noe mer spennende..

Flere som føler det sånn eller har alle mange venner, med barn i samme alder? 

Anonymkode: 74a21...cd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er jo så lite. I den alderen er det veldig begrenset hva man kan finne på. 

Det beste vi kunne gjøre i den alderen var faktisk hytteferie (ved sjøen) og/eller sandstrand. Vann, bøtte, spade, evt vannkanne og sånne former. Da var barnet sysselsatt i timesvis. Litt bading innimellom, selvsagt. Dette betinger jo godt vær. Ellers var vi litt på slike bondegårder/besøksgårder, men barnet er egentlig litt lite, og det er nok med et par timer en dag. For øvrig gjorde vi voksenting - gikk på sightseeing med barnet i trille og stappet innpå is, gikk på kafe, fant steder og parker på nye steder der barnet kunne løpe fritt rundt, lekeplasser etc. 

Bading, vann, sand er mitt beste triks. Man må egentlig bare finne seg i at de må løpes etter overalt, sin er det bare. Hytta høres jo trygt ut i så måte da. 

Anonymkode: da117...052

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt følelsen din, men uansett så er det ikke som at barnet husker tilbake på ferien han/hun hadde som toåring. Vi er selv hjemme med et barn (tre år) og han er veldig aktiv og klarer ikke være i ro. Vi har ikke vært på noen turer i ferien, men har gjort litt av hvert i nærområdet. Egentlig mest for å få tiden til å gå for vår egen del. Jeg tenker også at det er greiest å være hjemme når man bare har et så lite barn man skal ta hensyn til, rett og slett fordi å reise rundt i parker og på hyttetur hadde gjort både meg og barnefar så stressa at det ikke ville vært hyggelig for noen. Slike ferier får vi ha til gode når guttungen er eldre, å faktisk kan huske tilbake til det. 
Men jeg anbefaler å kjøpe inn badebasseng/vannspreder, det er ofte en favoritt. Evt reise på stranden en liten tur. Du trenger overhode ikke å ha dårlig samvittighet, det viktigste er at foreldrene har ork og tid til barnet, så er det ikke så mye mer han/ho trenger. Vi har også vært på lekeplassen i byggefeltet, å ungen koser seg masse. Det skal sjeldent mye til når de er i den alderen. Men forstår jo at man føler litt på samvittigheten når man blir overeksponert av feriebilder hvor man ser en stor lykkelig familie koser seg i hverandres selskap (men det er jo sjeldent at det er så idyllisk som folk later som at det er). 

Jeg anbefaler dere en hjemmeferie i kjente og rolige omgivelser, så dere som foreldre ikke trenger å styre unødvendig mye. Barnet koser seg med dere, å trenger ikke allverdens :) 

God sommer! :) 

Anonymkode: a2950...9b2

• Liker 11
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Her tok vi turer i nærområdet. Strender, lekeplasser(stengte bhg er genialt og inngjerdet) 

Og sørg for at dere noen dager tar alenetur med ungen så den andre kan puste litt. 

Gjest Albbas
Skrevet

Strender, i all slags vær, ta på regntøy om nødvendig. 

Utforske nye lekeplasser i andre bydeler? 

Min toåring ELSKER å sitte i sykkelvogn. Selv en tur på butikken blir en høydare i sykkelvogn. 

Tur i skogen, bruk bæremeis eller bytt på å bære på skuldrene? 

Ut og plukke blåbær? 

Noen rolige dager hjemme er også innafor selvfølgelig. Men jeg kjenner også på at det er slitsomt å være hjemme med en toåring som blir lei og dermed mer rampete. Men ikke legg lista så høyt, toåringer lar seg lett underholde. 

Og ferie med toåring betyr at man løper i alle retninger. Det er ikke avslappende. Bli enige dere mellom om at nå har X ansvaret den neste timen, så er forventingene avklart. 

AnonymBruker
Skrevet

2-åring som kjeder seg? Takk gud for at dere snart kan putte den i barnehagen igjen, da. Ferie er noe herk for mange foreldre, skjønner en når en leser her inne. Og foreldre som blir sure på hverandre når de skal bli enig om hvem som skal slippe unna å løpe etter. 

2-åringer er jo fulle av energi, utforskertrang, fysisk lek, og humør. Beste alder som finnes. Lek med vann og sand, utforsk småkryp, plukk bær, bygg med klosser, lek med play doh, maling ute på store ark i bare bleia, gå på lekeplassen, ha piknik under stuebordet/ute i hagen. Det er masse man kan finne på, hvis man ikke graver seg ned i hvor kjedelig det er.

Anonymkode: 0f6fb...3b2

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Dere må finne andre barnefamilier å være sammen med. Det utgjør en enorm forskjell. 

Familie, venner, kollegaer, perifere venner, hva som helst. 

Anonymkode: 365c4...a5e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2-åring som kjeder seg? Takk gud for at dere snart kan putte den i barnehagen igjen, da. Ferie er noe herk for mange foreldre, skjønner en når en leser her inne. Og foreldre som blir sure på hverandre når de skal bli enig om hvem som skal slippe unna å løpe etter. 

2-åringer er jo fulle av energi, utforskertrang, fysisk lek, og humør. Beste alder som finnes. Lek med vann og sand, utforsk småkryp, plukk bær, bygg med klosser, lek med play doh, maling ute på store ark i bare bleia, gå på lekeplassen, ha piknik under stuebordet/ute i hagen. Det er masse man kan finne på, hvis man ikke graver seg ned i hvor kjedelig det er.

Vårt barn kjeder seg. Uansett hvor fantastisk mor du er for dine (imaginære?) barn, så vil du aldri aktivisere ungen(e) dine på samme måte som de andre barna i barnehagen. 

En måned ferie med en aktiv to åring er faktisk ikke kun gøy for foreldre, det er lov å føle på hvor slitsomt det kan være til tider. Jeg syns personlig ikke det er gøy å ha piknik under bordet eller kikke på maur. Jeg kan gjøre slikt med barnet mitt, men jeg syns allikevel det er veldig kjedelig. Det samme med å leke på lekeplassen eller tegne kruseduller. En fantastisk alder for all del, men jeg gleder meg til ho er eldre slik at vi kan gjøre ting begge syns er underholdene. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 8. Er alene med han. Så jeg har tatt med en nabogutt på ting, kino, strand, hjem til oss osv i flere dager nå. 😆 det hjelper veldig å ha et ekstra barn der. 

Anonymkode: 9fc23...d27

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en på 8. Er alene med han. Så jeg har tatt med en nabogutt på ting, kino, strand, hjem til oss osv i flere dager nå. 😆 det hjelper veldig å ha et ekstra barn der. 

Anonymkode: 9fc23...d27

Ikke like lett med en 2 åring😗

Skrevet

For å si det slikt, vi er på tur hjem nå....... Har vært en uke på ferie! Nå har vi fått nok alle 3.  Iallefall mamma og Pappa har fått nok av regn regn og mere regn! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tips: dra til barnehager når de er stengt. Inngjerdet område og barnevennlig, så kan dere slappe av mer. 2års alderen om man har en «løper» er kjempeslitsom! Men det blir bedre. 

Anonymkode: d8e3f...f44

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Alene med to på 2. Tar de ut i nærområdet, på lekeplasser, parker, fontener, barnehagene når de er stengt. Bare små turer, men mange turer. 

Anonymkode: 2cd46...c31

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

tivoliforeldre.. at dere orker

Anonymkode: 2aca3...f55

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
DildoShwaggins skrev (32 minutter siden):

Vårt barn kjeder seg. Uansett hvor fantastisk mor du er for dine (imaginære?) barn, så vil du aldri aktivisere ungen(e) dine på samme måte som de andre barna i barnehagen. 

En måned ferie med en aktiv to åring er faktisk ikke kun gøy for foreldre, det er lov å føle på hvor slitsomt det kan være til tider. Jeg syns personlig ikke det er gøy å ha piknik under bordet eller kikke på maur. Jeg kan gjøre slikt med barnet mitt, men jeg syns allikevel det er veldig kjedelig. Det samme med å leke på lekeplassen eller tegne kruseduller. En fantastisk alder for all del, men jeg gleder meg til ho er eldre slik at vi kan gjøre ting begge syns er underholdene. 

Vel, jeg er både flerbarnsmor og pedagog i barnehage, så jeg er i grunnen møkklei av å høre folk som klager på at 2-åringer kjeder seg. Og de tingene jeg foreslo som aktiviteter, var for det første bare forslag, og for det andre ikke nødvendigvis ment å være så gøy for mor, men for barnet. Man må faktisk gjøre ganske mange ting man ikke synes er så gøy når man har små barn. Barnet er ikke til for din underholdning.

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):..

Flere som føler det sånn eller har alle mange venner, med barn i samme alder? 

Anonymkode: 74a21...cd1

Dette er helt vanlig. Småbarnsperioden kan generelt være vanskelig. Ferie ekstra vanskelig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med dere god niste og kaffe og dra i en ny og «spennende» barnehage. Da er dere på et inngjerdet område og dere foreldre får slappet litt av. 

Anonymkode: 0135a...837

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, jeg er både flerbarnsmor og pedagog i barnehage, så jeg er i grunnen møkklei av å høre folk som klager på at 2-åringer kjeder seg. Og de tingene jeg foreslo som aktiviteter, var for det første bare forslag, og for det andre ikke nødvendigvis ment å være så gøy for mor, men for barnet. Man må faktisk gjøre ganske mange ting man ikke synes er så gøy når man har små barn. Barnet er ikke til for din underholdning.

Håper ikke du er pedagog i barnehagen til ungen min, for du virker ikke som en hyggelig person. 

Nei er det sant? Må man gjøre kjedelige ting når man er forelder? Er ikke ungen til for min underholdning? Takk for at du fortalte meg det, for det var jeg faktisk ikke klar over💖

ps. Jeg er møkkalei av personer som klager på andre som klager på at barnet kjeder seg. 
Er jo ikke alle som er like supermamma som deg 

klem 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Oppblåsbart basseng og nabobarn redda oss ifjor da ungen var 2. Men slitsomt uansett. 2-3 var det mest krevende året.

Anonymkode: 47302...515

AnonymBruker
Skrevet

Når barna er så små må lista legges lavt. Det er mer enn nok å ta korte turer, gå på lekeplasser, leke ute i stengte barnehager, bade i plaskebasseng, en tur på strand, trille en tur å kjøpe is osv. 
Ikke ha store planer. Gi hverandre litt fritid, bytt på å ta barnet med ut. 

Anonymkode: d4799...a7e

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...