AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Jeg har fått påvist en ganske stor gallestein. Jeg merker den og jeg plages av et surt "belte" rundt magen som strekker seg utover ryggen. Jeg har ikke hatt gallesteinsanfall, men plages likevel av den. Er det noen som har hatt tilsvarende plager, og har dere fjernet gallesteinen? Har dere noen forslag med tanke på mat og måltidsrytme som bedrer plagene med gallestein? Anonymkode: d1f5c...0f1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Mange får fjernet de vha ERCP hos gastrokirugisk/radiologisk avdeling. Har selv et grustak, forverres ved å spise rødt kjøtt. Fett har ingen sammenheng. Så unngår å spise rødt kjøtt. Får jeg problemer så er kirurgi neste steg. Men har som sagt et helt grustak, så da er det å fjerne hele galleblæra som gjelder hos meg Anonymkode: 9ef80...a22
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Har fjernet den pga 1-2 anfall i uken. Helt grusomt. Men angrer på at jeg ikke heller gikk all in med kostholdet i stede. Anonymkode: 6f8e3...41c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har fjernet den pga 1-2 anfall i uken. Helt grusomt. Men angrer på at jeg ikke heller gikk all in med kostholdet i stede. Anonymkode: 6f8e3...41c Blir man kvitt det når det først har kommet? Anonymkode: d1f5c...0f1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 Jeg fikk fjernet galleblæra etter bare to anfall. Angrer ikke på at jeg fikk den ut, men jeg skulle ønske jeg hadde blitt fortalt at resultatet kunne bli kronisk ekstrem, akutt og eksplosiv diaré. Det har vært slitsomt. Anfallene mine ble trigget av fett Anonymkode: 09693...06d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 Jeg har også mye problemer og har hatt noen rimelig heftige anfall (113 hjelp bla) men jeg får ingen hjelp. Her skal det være full betennelse før de vil gjøre noe. For min del kan jeg ikke ha mye melk feks kokt risgrøt, drikke melk, mye hvit saus ol. Anonymkode: 0c84d...906
Rayo Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 Fjernet galleblæren for en måned siden. Har ikke hatt noe bivirkninger etter det. Reagerte hvis jeg overspiste og spiste for fort.
Blokkfløyte Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 (endret) Det er jo først og fremst fett som er greia. For min del har jeg bare hatt anfall om natta, så unngår fet mat etter 18. Har tidligere vært innlagt med betennelse men droppa operasjon etterpå og gikk inn og endret kostholdet. Det normaliserte seg etter hvert, og gikk 8-9 år før jeg igjen hadde noe anfall. Så roa jeg ned på fettet igjen og ingenting har skjedd utover to anfall for 8-9 mnd siden. Endret 19. juli 2021 av Blokkfløyte
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Blir man kvitt det når det først har kommet? Anonymkode: d1f5c...0f1 Ja, med riktig kosthold. Gallestein er noe veldig mange har uten plager, men pga kostholdet/slanking etc kan det oppstå enda fler enn normalt og/eller kile seg fast som gjør ekstremt vondt. Anonymkode: 6f8e3...41c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #10 Skrevet 20. juli 2021 Jeg slet med flere gallesteiner for 2 år siden, tok lang tid å diagnoser og fikk beskjed først om at det var halsbrann jeg slet med. Hele 4 mnd på forskjellige medisiner for magesår og halsbrann uten at jeg fikk noe videre undersøkelse tiltross for ekstreme smertranfall daglig. Fikk et anfall når min mor besøkte meg der jeg la meg i fosterstilling på gulvet og ikke fikk puste, ble henta med ambulanse og fikk endelig diagnose, 3 gallesteiner ble henta ut dagen etter, fikk ikke operer bort galleblæren og er livredd for at det skjer igjen.. Det er det verste jeg har opplevd Anonymkode: 6ebf5...5b4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #11 Skrevet 20. juli 2021 Merkelig at dette blir håndtert så forskjellig? Jeg ble henvist inn til sykehuset når det endelig ble påvist gallesteiner (CT), etter lengre tid med mange anfall. Det tok lang tid, og i mellomtiden klarte jeg å holde anfallene i sjakk med kosthold (lite fett, små mengder etc). Kirurgen sa at han absolutt anbefalte en fjerning av galleblæra, fordi når du først har fått det, så er sannsynligheten for nye anfall veldig høy. Det gjaldt både i en periode (type et anfall i dag gir høyere sannsynlighet de neste dagene, på tross av kosthold) og generelt (anfall for 3 mnd siden, vil høyst sannsynlig gjenta seg i fremtiden, uansett hvor «flink» en er med kostholdet). Jeg takket ja til operasjon, som gikk knirkefritt. Ingen bivirkninger etterpå i det hele tatt for min del, og nå kan jeg spise hva jeg vil 🥳 Anonymkode: 7a308...861
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå