AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Hei, jeg trenger noen råd. Jeg fikk hjem en valp på 8 uker for to dager siden. Første natten overnattet vi hytta til foreldrene mine pga lang reisevei, og syntes at den første dagen gikk helt utmerket. Hun spiste, lekte, koste, sov. Pep ingenting før litt på natten bare. I går kjørte vi hjem til leiligheten min. Og nå piper hun med en gang hun ikke får oppmerksomhet (følelses det). Jeg får nesten ikke laget mat/dusjet/gå På do fordi hun piper, til tross for at hun nettopp har vært ute, gått på do, lekt etc. alle dørene er åpne slik hun kan følge etter meg. Jeg føler jeg ikke gjør en god nok jobb. Plis hjelp meg med noen råd, og hvordan jeg kan gjøre henne trygg. Jeg har et bur (som jeg har åpent hele tiden), men hun går bare ut av det. I natt lå hun heller på gulvet ved siden av meg fremfor å ligge i buret sitt. Anonymkode: 36bd3...a59
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Ha valpen i senga med deg. Det å trene bort vanen med å ligge i seng er ingen sak senere. Valpen vil jo være nær deg, den er jo bare en baby, selvfølgelig vil den ikke ligge i buret alene. Du må bare regne med at den piper og er usikker en stund, den skal jo bli kjent med deg, rutiner, hus og område Anonymkode: f8de1...c29 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Valpen har nettopp blitt tatt vekk fra moren, søsknene og alt den noen gang har kjent. Klart det er skummelt. Jeg ville hatt valpen i sengen om natten nå i starten. Da kan du kjenne når hun blir rastløs og må ut på do. Da får hun også tryggheten av å ligge inntil en varm kropp med hjerterytme. Valper har et instinkt som forteller de at når de er alene, så er de sårbare og vil dø. De trenger å kjenne på kroppskontakt. Det er ikke vanskelig å lære valpen å sove i hundeseng/bur på natten om noen uker/måneder. Da vil den være eldre og tryggere på de nye omgivelsene, og derfor vil det ikke lenger være skummelt å sove alene. Om dagen, når valpen har fått alt den trenger av mat, aktivitet etc og det er på tide å sove, legg en flaske med varmt vann i en håndduk i buret og legg valpen i buret med noe godt (en kong med litt leverpostei eller peanøttsmør). Hold deg i nærheten så valpen kan se deg, men ikke gi valpen noe oppmerksomhet. Den vil sovne etterhvert. Hold et øye på klokka så du kan åpne buret før valpen våkner og begynner å klynke om å få komme ut. Dette ordner seg. Pass på at valpen føler seg trygg, så vil den roe seg etterhvert 🙂 Anonymkode: a6e34...00a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 Tusen takk for gode svar. Håper det gir jeg etterhvert… Anonymkode: 36bd3...a59
Gjest miaw Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 Valpen er som flere skriver over her, en baby. Og den er usikker, redd og utrygg. Bare gi den oppmerksomhet og kos hele tiden. Det som er viktig nå er at valpen skal bli trygg på deg og på det nye hjemmet sitt.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 Nærhet er nøkkelen her, og mye ro. Dette er en liten baby som er redd og nettopp fjernet fra alt som er trygt og kjent. De første 5-6 nettene jeg har hatt valp har jeg hatt en madrass på gulvet og sovet sammen med den. Anonymkode: 73a89...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 Pep deres valper også? Og er det noen som vet om en er mer utsatt for separasjonsangst? Anonymkode: 36bd3...a59
Troyamin Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Pep deres valper også? Og er det noen som vet om en er mer utsatt for separasjonsangst? Anonymkode: 36bd3...a59 Dette er helt normalt. Gi valpen mye nærhet så går det over etterhvert. Og skal du på do eller andre ting som tar kort tid, benytt sjansen til burtrening. Da vil valpen lære seg å slappe av. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pep deres valper også? Og er det noen som vet om en er mer utsatt for separasjonsangst? Anonymkode: 36bd3...a59 Valper som ikke vil skilles fra sine omsorgspersoner har ikke separasjonsangst. I naturen vil valper som blir skilt fra moren sin dø. Instinktet for å overleve er sterkt, og derfor er instinktet for å følge etter deg sterkt. Valpen vil ikke dø. Derfor følger den etter deg (for å si det enkelt). Dette vil bedre seg etterhvert som valpen føler seg mer trygg. Den skal bli trygg på deg, på sitt nye hjem og på rutiner. Det beste du kan gjøre nå er å gi den alt den trenger for å føle seg trygg. Alene-hjemme trening begynner ved at du lukker døren når du går på do, at du løper ut med søpla etc. Altså i det små, så den blir vant til at du forsvinner bare i noen sekunder til å begynne med. Men du trenger ikke å gjøre det nå. Bruk gjerne en uke eller to på å gjøre valpen trygg før du starter sånn smått med hjemme-alene treningen. Anonymkode: a6e34...00a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 Tusen takk for gode svar, alle sammen. Veldig betryggende informasjon dere kommer med:). Anonymkode: 36bd3...a59
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #11 Skrevet 20. juli 2021 Dette er sikkert et dumt spørsmål… Men tror dere at det hadde gått greit å tatt med valpen på hytta i noen dager tenker ons/tors-fre? Det virket som om hun trivdes så godt der. Anonymkode: 36bd3...a59
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #12 Skrevet 20. juli 2021 Min valp pep masse da den var valp. Hun var særlig avhengig av meg, og pep så fort jeg forlot rommet - selv om de andre i familien var der. Det ga seg etter hvert 😊 Anonymkode: 663bd...0cd
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #13 Skrevet 20. juli 2021 Ikke for å virke frekk, men har du ikke fått med deg maset fra valpen de første dagene/ukene?? 😅😅 Dette er helt vanlig! Om et menneske baby plutselig blir tatt vekk fra moren sin, så ville den babyen også skreket og hylt etter mamma Valpen kommer til å pipe. I og med at den ikke har sovet hjemme hos dere i flere netter heller, hjelper ikke. Dagen dere sov på hytta gjorde nok vondt verre for valpen, også et nytt sted igjen i dag (deres hjem). Sier ikke det var feil å sove på hytta pga lang reise vei, på en måte så er nok det det beste for valpen også, enn å bli utslitt av for lang biltur. Men å ha 2 forskjellige sovesteder rett etter å ha blitt tatt vekk fra hundemor hjelper ikke... Jeg vil IKKE råde dere til å ta valpen i senga. Ja, dette kan trenes bort senere, men vil igjen bli en ny stress faktor senere. Hunden har så mye å lære, så å gjøre hunden trygg på et fast sove sted vil gjøre det bedre for hunden i fremtiden. Særlig om dere skal lære hunden være alene på dagtid osv. Det aller beste er å rett og slett ligge på en madrass på gulvet, hunden i et hundebur og du ved siden av. Med tiden kan du redusere hvor lenge du ligger der, og til slutt så er det som å legge hunden som en unge. Dette tok 1-2 uker med min hund, så var den trygg. Hunden min sover ikke lenger i bur, men det er en fordel å ha dette som regel for valpen i starten. Den føler seg trygg der, og det hjelper å f eks legge et pledd over buret også. Alt dette er trening på å finne ro og trygghet i sitt eget selskap. Å øve tidlig på å sove i bur, vil hjelpe dere når dere skal begynne trene på at hunden skal være alene hjemme. Noen øver på dette med å putte hunden i buret, siden hunden assosierer buret med ro og søvn. Når hunden sover gjennom hele natten selv i bur, så kan dere tidlig begynne på å lære hunden videre. Da er det typisk sitt, dekk, vent osv. Det er aldri for tidlig å begynne med dette, jo tidligere jo bedre. Å her kommer kommandoen vent inn. Når hunden sover hele natten, kan sitt, dekk, vent, så begynner dere å utvide læringen på vent kommandoen. Legg frem en pute, pledd eller hundeseng som dere lærer hunden å sitte vent på. Start med å si vent å legge godbiten litt og litt lenger unna. Så si vent og trykk litt på tlf, før du sier vær så god. Utvid tiden, etter hvert kan du stå å lage deg en hel middag, mens hunden sitter å venter på plassen sin (mens du har godbiten i hånda). Man gjør ikke dette for at det er plassen til hunden mens du lager mat, men det er GOD trening for hunden. Sett hunden på vent og ta ut klesvasken, det skal til slutt ikke ha noe å si hva du gjør, hunden skal vente til du sier det er nok og så får den noe godt. hunden har ikke vondt av å sitte å vente, den sitter der og føler den gjør noe med mening. Den følger en kommando, og vet at om den gjør som du sier, så kommer det en godbit. Tren på å være ute av rommet i 2 sekunder, til 10 sek til 1 min, 5 min, 10 min. Til slutt begynner du å tukle med ytterdøra. Sakte med sikkert trener du hunden på vent mens du er ute i 5 sek og lenger og lenger. Det hele jeg vil frem med, med dette ufattelige lange svaret, er at all trening har mening. Sov med hunden på en madrass, Tren på at hunden skal finne ro i seg selv, tren på kommandoer og vent, og med at hunden allerede vet da at det ikke er farlig å være alene, så vil treningen med å være alene hjemme gå MYE bedre i fremtiden. For når du da går ut av døra, og sier vent, så skjønner hunden hva den skal gjøre, og den skjønner at du kommer tilbake. Mye bedre enn hunder som får helt panikk og seperasjonsangst og uler. Å ta med hunden i sengen er veldig uheldig ting å gjøre for hunden. Du utsetter treningen, og jo mer vandt hunden blir til det, jo vanskeligere blir det å avvende. Hunden kommer aldri til å glemme at å sove med deg i den sengen er en mulighet. Og den kommer til å føle seg avvist leeeenge om du senere ikke tar den med inn på soverommet. Da blir det enda mer piping, og en enda mer utholdenhet på hunden som piper enda mer Anonymkode: 3a32f...de6 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #14 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er sikkert et dumt spørsmål… Men tror dere at det hadde gått greit å tatt med valpen på hytta i noen dager tenker ons/tors-fre? Det virket som om hun trivdes så godt der. Anonymkode: 36bd3...a59 Nei det er absolutt ikke lurt å stresse hunden med forskjellige steder. Dere burde holde dere hjemme til hunden er mer vandt til situasjonen. Å bytte sted nå forvirrer og stresset valpen. Det kan også være vanskelig å tyde forskjell på en stresset og glad valp. Ikke dra valpen til nye steder før den sover godt gjennom natten og at den skjønner at hjemmet deres er nå hundens nye hjem Kan også hende hunden virket som å trivdes fordi den trodde den var på utflukt og skulle hjem til mor igjen. Men hjemme hos dere så kom savnet, og sikkert mye stress på valpekroppen med all denne flyttingen av nye steder vær så snill å bli hjemme 1-2 uker ❤️❤️❤️❤️❤️ Hvilken hunderase har dere kjøpt? 😊 Anonymkode: 3a32f...de6 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #15 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er absolutt ikke lurt å stresse hunden med forskjellige steder. Dere burde holde dere hjemme til hunden er mer vandt til situasjonen. Å bytte sted nå forvirrer og stresset valpen. Det kan også være vanskelig å tyde forskjell på en stresset og glad valp. Ikke dra valpen til nye steder før den sover godt gjennom natten og at den skjønner at hjemmet deres er nå hundens nye hjem Kan også hende hunden virket som å trivdes fordi den trodde den var på utflukt og skulle hjem til mor igjen. Men hjemme hos dere så kom savnet, og sikkert mye stress på valpekroppen med all denne flyttingen av nye steder vær så snill å bli hjemme 1-2 uker ❤️❤️❤️❤️❤️ Hvilken hunderase har dere kjøpt? 😊 Anonymkode: 3a32f...de6 Okei, alt dette er bare så nytt for meg. Men setter pris på rådene jeg får:). Har kjøpt Maltipoo❤️ Anonymkode: 36bd3...a59
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #16 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Okei, alt dette er bare så nytt for meg. Men setter pris på rådene jeg får:). Har kjøpt Maltipoo❤️ Anonymkode: 36bd3...a59 Ååh de er jo helt nyyydelige som valper ❤️ Og voksne også, men valpene ser jo ut som små teddybjørner 😍 Anonymkode: 3a32f...de6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #17 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke for å virke frekk, men har du ikke fått med deg maset fra valpen de første dagene/ukene?? 😅😅 Dette er helt vanlig! Om et menneske baby plutselig blir tatt vekk fra moren sin, så ville den babyen også skreket og hylt etter mamma Valpen kommer til å pipe. I og med at den ikke har sovet hjemme hos dere i flere netter heller, hjelper ikke. Dagen dere sov på hytta gjorde nok vondt verre for valpen, også et nytt sted igjen i dag (deres hjem). Sier ikke det var feil å sove på hytta pga lang reise vei, på en måte så er nok det det beste for valpen også, enn å bli utslitt av for lang biltur. Men å ha 2 forskjellige sovesteder rett etter å ha blitt tatt vekk fra hundemor hjelper ikke... Jeg vil IKKE råde dere til å ta valpen i senga. Ja, dette kan trenes bort senere, men vil igjen bli en ny stress faktor senere. Hunden har så mye å lære, så å gjøre hunden trygg på et fast sove sted vil gjøre det bedre for hunden i fremtiden. Særlig om dere skal lære hunden være alene på dagtid osv. Det aller beste er å rett og slett ligge på en madrass på gulvet, hunden i et hundebur og du ved siden av. Med tiden kan du redusere hvor lenge du ligger der, og til slutt så er det som å legge hunden som en unge. Dette tok 1-2 uker med min hund, så var den trygg. Hunden min sover ikke lenger i bur, men det er en fordel å ha dette som regel for valpen i starten. Den føler seg trygg der, og det hjelper å f eks legge et pledd over buret også. Alt dette er trening på å finne ro og trygghet i sitt eget selskap. Å øve tidlig på å sove i bur, vil hjelpe dere når dere skal begynne trene på at hunden skal være alene hjemme. Noen øver på dette med å putte hunden i buret, siden hunden assosierer buret med ro og søvn. Når hunden sover gjennom hele natten selv i bur, så kan dere tidlig begynne på å lære hunden videre. Da er det typisk sitt, dekk, vent osv. Det er aldri for tidlig å begynne med dette, jo tidligere jo bedre. Å her kommer kommandoen vent inn. Når hunden sover hele natten, kan sitt, dekk, vent, så begynner dere å utvide læringen på vent kommandoen. Legg frem en pute, pledd eller hundeseng som dere lærer hunden å sitte vent på. Start med å si vent å legge godbiten litt og litt lenger unna. Så si vent og trykk litt på tlf, før du sier vær så god. Utvid tiden, etter hvert kan du stå å lage deg en hel middag, mens hunden sitter å venter på plassen sin (mens du har godbiten i hånda). Man gjør ikke dette for at det er plassen til hunden mens du lager mat, men det er GOD trening for hunden. Sett hunden på vent og ta ut klesvasken, det skal til slutt ikke ha noe å si hva du gjør, hunden skal vente til du sier det er nok og så får den noe godt. hunden har ikke vondt av å sitte å vente, den sitter der og føler den gjør noe med mening. Den følger en kommando, og vet at om den gjør som du sier, så kommer det en godbit. Tren på å være ute av rommet i 2 sekunder, til 10 sek til 1 min, 5 min, 10 min. Til slutt begynner du å tukle med ytterdøra. Sakte med sikkert trener du hunden på vent mens du er ute i 5 sek og lenger og lenger. Det hele jeg vil frem med, med dette ufattelige lange svaret, er at all trening har mening. Sov med hunden på en madrass, Tren på at hunden skal finne ro i seg selv, tren på kommandoer og vent, og med at hunden allerede vet da at det ikke er farlig å være alene, så vil treningen med å være alene hjemme gå MYE bedre i fremtiden. For når du da går ut av døra, og sier vent, så skjønner hunden hva den skal gjøre, og den skjønner at du kommer tilbake. Mye bedre enn hunder som får helt panikk og seperasjonsangst og uler. Å ta med hunden i sengen er veldig uheldig ting å gjøre for hunden. Du utsetter treningen, og jo mer vandt hunden blir til det, jo vanskeligere blir det å avvende. Hunden kommer aldri til å glemme at å sove med deg i den sengen er en mulighet. Og den kommer til å føle seg avvist leeeenge om du senere ikke tar den med inn på soverommet. Da blir det enda mer piping, og en enda mer utholdenhet på hunden som piper enda mer Anonymkode: 3a32f...de6 Jeg trodde litt piping/sutring var vanlig, men det var så mye piping at jeg ble helt overveldet og derfor kom her for råd Jeg har ikke hatt valpen i sengen min. Jeg har ligget på gulvet med henne, og hun har variert mellom å ligge i sengen sin og på gulvet. Jeg setter stor pris på svaret ditt, og at du tok deg tid til å skrive det. Alt dette er veldig nytt for meg, og jeg begynner å overtenke. Ser allerede fremgang. Anonymkode: 36bd3...a59 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #18 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ååh de er jo helt nyyydelige som valper ❤️ Og voksne også, men valpene ser jo ut som små teddybjørner 😍 Anonymkode: 3a32f...de6 Hun er bare helt herlig ❤️ Anonymkode: 36bd3...a59 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #19 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg trodde litt piping/sutring var vanlig, men det var så mye piping at jeg ble helt overveldet og derfor kom her for råd Jeg har ikke hatt valpen i sengen min. Jeg har ligget på gulvet med henne, og hun har variert mellom å ligge i sengen sin og på gulvet. Jeg setter stor pris på svaret ditt, og at du tok deg tid til å skrive det. Alt dette er veldig nytt for meg, og jeg begynner å overtenke. Ser allerede fremgang. Anonymkode: 36bd3...a59 Det er veldig bra at du søker råd! 😊 Kan hende pipingen dere opplevde var at valpen var litt overveldet. Dette er jo også den første vanskelige situasjonen hunden har opplevd 😅 Husker hunden min savnet hundemor så innmari mye, og det var helt hjerteskjærende å høre på... Kjempebra at dere har sovet på gulvet!!! 😄😄 og godt å høre at du ser fremgang! 😊 Anonymkode: 3a32f...de6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå