Gjest gjestinnen Skrevet 16. september 2005 #1 Skrevet 16. september 2005 Enda en liten ting fra meg her Vi, min mann og jeg, har en sønn på 11 mnd'er. Han ble til på p-piller, den lille nydelige lykke-ungen :) Nå er vi der hvor det diskuteres et evt barn til. Noe vi begge vil. Men, og det er et stort men. Min mor døde av livmorskreft da jeg var svært ung. Hans mor er strålet, kjemisk behandlet og operert for det samme da hun var svært ung. Så vi står nå der da....med lyst på et barn til....men vet ikke om vi tør ta sjansen i det tilfellet vi skulle få en jente, tatt i betraktning arvelighetsfaktoren. Pr idag kan man ikke velge....men hvis sjansen kommer... Men på den annen side, vi liker ikke tanken på et utvelgelses-samfunn. Er vi overhysteriske ? Vi er begge enige om at vi hadde fått et barn til hvis vi kunne vært garantert en gutt....
Gjest Porselen Skrevet 16. september 2005 #2 Skrevet 16. september 2005 Kreft rammer ofte blindt, dvs. at den ser ikke forskjell på jenter og gutter. Selvfølgelig kan jo risikoen for at en jente får livmorskreft være større siden både mormor og farmor har hatt det. Min mormor hadde det og det har også vært andre tilfeller i familien, men det ser ut til at kreften har hoppet over meg for det er min bror som har fått kreft i min familie. Men da en annen type kreft. Jeg skjønner godt at dere er skeptisk, men vi kan aldri være sikker på at de barna vi får vil klare seg gjennom livet uten sykdom.
Thomasine Skrevet 16. september 2005 #3 Skrevet 16. september 2005 Vanskelig dette, men som Porselen sier; man vet aldri når, hvor og med hvem kreften rammer!! Vet om et par som ikke vil ha flere søsken til datteren sin fordi de ikke vil ha en sønn!! Da må guttungen nemlig omskjæres og det fikser de ikke selv om det er slik der de bor!! Ikke tenk slik, alle familier har et eller annet, og hvis alle hadde tenkt som dere ville vi vært mange færre i verden...
Leanne Skrevet 18. september 2005 #4 Skrevet 18. september 2005 Vi er begge enige om at vi hadde fått et barn til hvis vi kunne vært garantert en gutt.... ← Hva slags garanti har du egentlig for at alt vil gå bra når dere får en sønn? Greit så kan han ikke få livmorskreft, men det er da mye annet som kan intreffe... Andre kreft typer, sykdommer, man kan bli påkjørt av en buss... Man har jo aldri noen garanti for noe som helst. Ikke meningen å skremme dere med dette altså.. men det høres litt rart ut for meg å ville få et barn til hvis det garantert ble en gutt.. Men jeg skjønner jo at det er et vanskelig valg.. Lykke til da!
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #5 Skrevet 18. september 2005 "fordelen" med at en kreftform er overrepresentert i deres familie er jo at man da kommer til å være mer obs - at en evt datter av dere kommer til å gå på jevnlige kontroller og at evt sykdom kommer til å oppdages tidlig. Da er det jo stor sjanse for at det går bra. Dessuten skyldes livmorkreft flere faktorer, tror jeg; både arvelighet og virus. Dessuten er nok ikke to tilfeller i familien nok til å anta at det er "kjempestor" sjanse for samme type kreft. Dessuten er det jo som andre her sier mange andre ting som kan skje også, uavhengig av kjønn; eller det finnes bestemte risikoer for hvert av kjønnene. Jeg skjønner jo at det er et dilemma, og at man selvsagt gjør seg tanker rundt det. Men personlig ville jeg ikke valgt bort det ene kjønnet om jeg kunne... Vel, kanskje om vi hadde en sykdom med veldig stor og kjønnsbestemt arvelighet. Da hadde kanskje alternativet vært å ikke få barn i det hele tatt.
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. september 2005 #6 Skrevet 18. september 2005 Nå er livmorkreft en kreftform det er veldig lett å behandle dersom man bare oppdager det tidlig nok. Så da holder det å bare være ops på det. Jeg ville tatt sjansen i din situasjon og heller innprentet en eventuell datter at hun må passe på å ta celleprøver ofte.
asterix Skrevet 18. september 2005 #7 Skrevet 18. september 2005 Siden kreft i våre dager er veldig utbredt er ikke det ene eller det andre kjønn noen garanti for å slippe unna det. Mener å huske at i åra som kommer vil hver 5. (eller var det hver 3.?) nordmann få kreft. Bestemoren til mannen min døde av kreft da barna hennes var 4 og 2 år gamle. Mannen min har hatt kreft. Moren min har hatt og har kreft(to ulike typer). Ett av søskenbarna mine døde av kreft. Og dette er bare de som jeg vet om og kommer på i farten... Ser ikke dette som noen grunn til ikke å få barn. At det er en spesiell type kreft som dominerer i deres familie gjør jo at dere kan være obs på nettopp denne typen slik at den i tilfelle vil oppdages tidlig. På den annen siden kan jo dessverre dette bli en "hvilepute" for dere slik at dere ikke er obs på andre krefttyper, noe det faktisk kan se ut til at det på en måte allerede er, siden det kun er denne krefttypen dere er redde for...
Gjest sexysadie Skrevet 19. september 2005 #8 Skrevet 19. september 2005 All den tid vi vet at det aborteres bort jentefostre så det renner etter både i Kina og India så er det totalt forkastelig å tenke tanken å velge barnets kjønn selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå