Gå til innhold

Blitt for rik for vennene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mangel på en bedre overskrift, falt jeg på denne (noe ekstreme) men det er jo litt sant. Jeg har hatt en vanlig arbeider/middelklasse bakgrunn og har nå i voksen alder fått en del penger. Jeg merker at jeg nå får mindre og mindre til fellles med vennene mine og det er litt vanskelig å sette fingeren på.

Jeg føler ikke jeg kan lufte mine problemer med dem på samme måte, (fordi de ikke har samme erfaring.) Jeg må hele tiden passe på at det jeg sier ikke fremstår skrytete (så jeg slapper aldri av rundt dem). Jeg føler at det er et gap mellom oss og at jeg hele tiden må spille et skuespill. 

samtidig føler jeg meg konstant ikke bra nok rundt våre venner MED penger, for de ser ned på meg på grunn av min bakgrunn.

Jeg føler at jeg ikke passer inn noen steder😒

Anonymkode: 82fb8...885

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer også fra en arbeiderklasse-familie og har kommet meg til "middelklassen" eller hva man enn skal kalle det, jeg er vel strengt tatt fremdeles arbeider-klasse. Men, mine barndomsvenner f.eks. jobber rundt 150kr /timen, eller 300 000 / år. Noe som er under det dobbelte av det jeg tjener. Da er det enkelt å fremstå som "rik" i deres øyne. Selv synes jeg ikke jeg er så rik, jeg bare gikk min utdanning og fikk meg en jobb som lønnet etter utdanningsnivå og arbeid.

Det kan bli vanskelig å ha samme forhold til de vennene, men jeg synes det går greit. Jeg bryr meg ikke så mye om penger og trenger ikke å leve i luksus. Strengt tatt så er jeg ikke "rik" i det hele tatt...  Blir gjerne med i aktiviteter som kan sees ned på av folk som meg, f.eks. loding eller mcdonalds, mens mine kolleger på jobb eller andre kamerater fra utdanning drar jeg på f.eks. ting som jazz-konsert med Jan Garbarek, en tur til ballett i Russland eller annet som overhodet ikke interesserer andre venner.

Skulle gjerne ha vært din venn altså :) 

Anonymkode: b65aa...d85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske velkjent. Det letteste for deg er å omgi deg med likesinnede - de som ikke kommer fra ressurssterk bakgrunn, men har tjent penger i senere tid.

Anonymkode: 990a6...8f4

• Liker 5
Skrevet (endret)

Merkelig. Jeg har venner fra hele den økonomiske skalaen, og det har aldri vært en utfordring. Tvert imot bare noe som viser at mennesker er mennesker uavhengig av økonomi. Vi kan så definitivt relatere oss til hverandres utfordringer, som stort sett går på jobb, følelser, familie, forhold, barn, forventninger til oss selv og helt menneskelige ting. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 35
Skrevet

Du er vel fortsatt den samme om du har blitt rik ? Jeg har venner som kjenner 3-4 millioner i året(mot mine 500000), heldigvis er de like jordnære og omgjengelige som når vi alle tilhørte arbeiderklassen.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Ehm.. Jeg har venner fra alle "klasser" og merker ingen forskjeller i vennskapene. Sikker på at pengene ikke har gjort at du føler deg "bedre" enn vennene dine? 

Anonymkode: 81905...d2b

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi er privatsak og burde egentlig ikke ha noe å si for vennskapet sånn sett, når man er "vanlige" venner.

Jeg har arbeiderklassebakgrunn, og mange venner fra middelklassen. Ingen går rundt og tenker på at jeg har arbeiderklassebakgrunn av den grunn, men heller hvem jeg er.

Anonymkode: e8c78...7aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor mye jeg tjener blir jeg ikke interessert i Jan Garbarek eller russisk ballett. Ingen av mine venner som tjener mer enn meg er interessert i det.

Anonymkode: 35684...ece

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uansett hvor mye jeg tjener blir jeg ikke interessert i Jan Garbarek eller russisk ballett. Ingen av mine venner som tjener mer enn meg er interessert i det.

Anonymkode: 35684...ece

haha, det var bare to tilfeldige ting jeg har gjort :) det viser at folk er nokså forskjellige uten at det nødvendigvis har noe med penger å gjøre. Førstnevnte kan være av interesse for musikere som tjener nokså lite i samfunnet, siden det involverer en god del teknikk som andre ikke har forståelse for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg kommer også fra en arbeiderklasse-familie og har kommet meg til "middelklassen" eller hva man enn skal kalle det, jeg er vel strengt tatt fremdeles arbeider-klasse. Men, mine barndomsvenner f.eks. jobber rundt 150kr /timen, eller 300 000 / år. Noe som er under det dobbelte av det jeg tjener. Da er det enkelt å fremstå som "rik" i deres øyne. Selv synes jeg ikke jeg er så rik, jeg bare gikk min utdanning og fikk meg en jobb som lønnet etter utdanningsnivå og arbeid.

Det kan bli vanskelig å ha samme forhold til de vennene, men jeg synes det går greit. Jeg bryr meg ikke så mye om penger og trenger ikke å leve i luksus. Strengt tatt så er jeg ikke "rik" i det hele tatt...  Blir gjerne med i aktiviteter som kan sees ned på av folk som meg, f.eks. loding eller mcdonalds, mens mine kolleger på jobb eller andre kamerater fra utdanning drar jeg på f.eks. ting som jazz-konsert med Jan Garbarek, en tur til ballett i Russland eller annet som overhodet ikke interesserer andre venner.

Hvordan fremstår du som rik blant dine venner dersom de tjener bortimot det dobbelte av deg? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan du komme med et par eksempler på samtaler eller situasjon der du kjenner på dette? 
Har du snakket med vennene dine om dette og spurt dem om de også kjenner på det, eller om det bare er deg?

Anonymkode: ae74d...980

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Altså, hæ? De tjener "under det dobbelte av deg"? Hva i allverden betyr det?

Ikke skjønner jeg hvorfor det skal være vanskelig å ha samme forhold til vennene sine bare fordi man har tatt en (annen) utdannelse enn de har heller. Man er jo fortsatt den samme, bare at man har gått på skole.

Anonymkode: 6dfe2...33c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (9 minutter siden):

Hvordan fremstår du som rik blant dine venner dersom de tjener bortimot det dobbelte av deg? 

Skrivefeil selvfølgelig. Jeg tjener over det dobbelte av dem, de tjener under halvparten av meg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den som tjener desidert best blandt alle mine venner, tjener bortimot 5 ganger så mye som bestevenninnen min.  Eneste jeg ikke kan relatere meg til er når venner prater om at de ikke har råd til ditt eller tatt, eller såvidt får lån for å kjøpe noe. Men i slike situasjoner så sier jeg ikke så mye. 

Kan være at det er større forskjell på oss enn det jeg merker,men ingen har noensinne sagt noe om det.  

Anonymkode: a5307...46a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke skjønner jeg hvorfor det skal være vanskelig å ha samme forhold til vennene sine bare fordi man har tatt en (annen) utdannelse enn de har heller. Man er jo fortsatt den samme, bare at man har gått på skole.

Anonymkode: 6dfe2...33c

Det stemmer, men mulig jeg var litt dårlig til å poengtere dette. Jeg hadde lyst til å presisere at man forblir samme person selv om man har valgt forskjellige retninger i livet. Det er ingen grunn til at man skal heve seg over noen andre, eller se ned på andre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ehm.. Jeg har venner fra alle "klasser" og merker ingen forskjeller i vennskapene. Sikker på at pengene ikke har gjort at du føler deg "bedre" enn vennene dine? 

Anonymkode: 81905...d2b

Dette. Har absolutt aldri hatt problemer med venner som har forskjellig type økonomi. Søsteren min tjener millioner i året pga karriere og jeg har venner som leier 3-roms med 4 stk i familien. Vi som familie er middelklasse+ kanskje (ca 1,4 mill i året til sammen og eier middels dyrt hus og middels dyr hytte). Dette er ikke et problem over hode.

Anonymkode: 75a10...51a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er ganske velkjent. Det letteste for deg er å omgi deg med likesinnede - de som ikke kommer fra ressurssterk bakgrunn, men har tjent penger i senere tid.

Anonymkode: 990a6...8f4

Med andre ord barn av ikke-vestlige innvandrere?

Anonymkode: 91e00...8e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I mangel på en bedre overskrift, falt jeg på denne (noe ekstreme) men det er jo litt sant. Jeg har hatt en vanlig arbeider/middelklasse bakgrunn og har nå i voksen alder fått en del penger. Jeg merker at jeg nå får mindre og mindre til fellles med vennene mine og det er litt vanskelig å sette fingeren på.

Jeg føler ikke jeg kan lufte mine problemer med dem på samme måte, (fordi de ikke har samme erfaring.) Jeg må hele tiden passe på at det jeg sier ikke fremstår skrytete (så jeg slapper aldri av rundt dem). Jeg føler at det er et gap mellom oss og at jeg hele tiden må spille et skuespill. 

samtidig føler jeg meg konstant ikke bra nok rundt våre venner MED penger, for de ser ned på meg på grunn av min bakgrunn.

Jeg føler at jeg ikke passer inn noen steder😒

Anonymkode: 82fb8...885

Hvordan problemer mener du da? Om du ikke har noe annet i livet å snakke om enn det som er vinklet rundt at du har mye penger er vel heller det problemet? 

Anonymkode: 68e21...c3a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med andre ord barn av ikke-vestlige innvandrere?

Anonymkode: 91e00...8e8

Hei, her en en fra statstikken "norskfødte med innvandrerforeldre" Når jeg gikk på skole kalte SSB det for "Andregenerasjonsinnvandrere" og lignende.

Føler meg bra norsk selv med denne bakgrunnen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...