Gå til innhold

Nye biler eksplodert i pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De siste årene har jeg merket at prisene på biler har skutt i været. Mange high-end biler koster nå over 1 million og innstegsmodeller koster nå 500k. 
 

Har det skjedd noe dramatisk som fører til dette? 

Anonymkode: b309b...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inflasjon. En Volvo 940 Turbo Automat kostet 374000 kr i 1994. I dag er det 638000 kr. En V90 begynner på 689000 kr og er en ti ganger bedre bil, minst.

Gjør du det samme med billigere biler, eller sammenlikner ytelse den gangen da med i dag, eller kaster fantastisk rimelige elbiler inn i likningen, er biler blitt betydelig billigere over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er markedet som bestemmer. Nye biler er populært. Økt fokus på miljø, elbiler, og mindre pengebruk under corona gjør sitt. 

Anonymkode: b2aca...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kronekursen som har gått i vasken

Anonymkode: 5a079...480

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hardware spiller også en rolle, Dere har sikkert fått med dere at det er vanskelig å få tak i skjermkort til PC. 

Anonymkode: 88d9c...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Covid.

Jupp.

Stengte fabrikker. Stengte fabrikker hos underleverandører.

Det er mangel på elektroniske komponenter som er nødvendig i dagens høyteknologiske biler i hele markedet. Så deler er blitt mye dyrere, og det er et så stort etterslep i forhold til etterspørselen.

Det er mangel på shipping-containere, så all logistikk og forsendelse er blitt kraftig fordyret.

Samtidig har folk spart penger på å ikke reise, ikke spise ute osv i lock-down. Så det er solgt unormalt mye hjemmeelektronikk, tv’er, spillkonsoller, nettbrett osv osv - som igjen har ført til økt etterspørsel etter elektroniske komponenter.

Sånn går det, i et globalt marked hvor ingen lager deler selv lengre, og å ha delelager liggende telles som utgiftspost - så ‘lageret’ heller er en fabrikk i Kina.

 


Et tilfeldig knippe linker for å underbygge:

https://www.qad.com/blog/2021/03/one-year-later-covids-long-lasting-impact-on-the-auto-industry

https://www.acea.auto/news/coronavirus-covid-19/

https://m.shippingwatch.com/carriers/Container/article13044617.ece

 

https://bilimportorene.no/slik-pavirker-viruset-europeisk-bilindustri/
 

https://www.dn.no/makrookonomi/koronaviruset/makrookonomi/norsk-industri/ny-undersokelse-slik-rammes-norske-industribedrifter-av-koronaviruset/2-1-764890
 

 

 

Anonymkode: 2bdcf...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

En SAAB 900 turbo kostet vel kanskje 800k på åttitallet. Omlegging av avgifter fra ytelse til forurensning har gjort at velutstyrte biler med lavt klimaavtrykk er blitt relativt sett vesentlig billigere de siste 15-20 årene. For 30 år siden kostet en ny bil det samme som en treroms leilighet i Oslo, og funksjonalitet og utstyr i bilene har eksplodert i omfang og ytelser. Jeg vil påstå at biler er blitt relativt sett vesentlig billigere i denne perioden. I tillegg bruker de mindre drivstoff og har lengre serviceintervaller og bedre driftsikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...