Gå til innhold

Ditt beste tips for å unngå masing:

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 4 åring som jeg maser mye på, og det er veldig slitsomt. Det er mye påkledningssituasjoner som er slitsomme. Han kan kle på seg, men vil helst at jeg skal gjøre det. Jeg må gi 5-7 beskjeder før han tar på t-sjorte.

I andre situasjoner som «nå skal vi gå i bilen» så er det litt lettere, for da bare gjennomfører jeg (bærer drar han ut) om han ikke hører, men akkurat det med påkledning er vanskelig for jeg føler at han får viljen sin om jeg kler på han. 

tips? 

Anonymkode: 6c355...85c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn lytter bedre om vi har øyenkontakt når de får beskjeden. Det hender jeg må legge hånden på skulderen deres, eller armen og bøye meg helt ned så de får fokus på meg og vender blikket mot mitt. Da går det ofte raskere😅

Anonymkode: 64143...f54

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Da får du gå i undertøyet da😁😁😁

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (3 minutter siden):

Da får du gå i undertøyet da😁😁😁

Ja, det funker jo ved påkledning hvis vi ikke skal noe sted, verre når han «tjener på å drøye tiden» ved legging. 

ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det funker jo ved påkledning hvis vi ikke skal noe sted, verre når han «tjener på å drøye tiden» ved legging. 

ts

Ha med klærne i en pose. 

Hva skjer ved legging? Her er det tannpuss og bærer han så i seng om det er det som må til. Her er det aldri drama lenger ved legging. Kl 19/20 når vi sier at det er seng så går han rett i seng. 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 minutt siden):

Ha med klærne i en pose. 

Hva skjer ved legging? Her er det tannpuss og bærer han så i seng om det er det som må til. Her er det aldri drama lenger ved legging. Kl 19/20 når vi sier at det er seng så går han rett i seng. 

Han nekter å kle av seg, det er samme prosedyre ved avkledning. Han vil egentlig at jeg skal gjøre det. 

ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han nekter å kle av seg, det er samme prosedyre ved avkledning. Han vil egentlig at jeg skal gjøre det. 

ts

Da legger han seg med klær på da. 

Blir varmt, men det får ungen ta på egen kappe 😗😗😗

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Velg kampene dine. La ungen vinne noen og innse at det ikke alltid er til det beste 😅

Gjest Villfisker
Skrevet

Hehe. En lærer av meg fortalte at hun bar ungen sin ut i pysjen en gang. Det var så flaut, at ungen slutta med tullet sitt 🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet, bare kle på han? Det tar to minutter.. 

Anonymkode: 9ac13...3f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kanskje barnet ditt må trene litt på finmotorikk, eller trene mer på "hvordan ta på tøy" . at han egentlig ikke synes det er så lett å ta på tøyet som du tror. kanskje han trenger mer hjelp og støtte i påkledning enn å gjøre det helt på egenhånd. 

det kan også være at han har lært at du tilslutt kler han, og det er enklere for han. det kan også være at barnet ditt er "opptatt", da er det viktig å få et felles fokus først. 

Anonymkode: 3a545...07e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ser ikke helt problemet, bare kle på han? Det tar to minutter.. 

Det er jo det han vil. Da gir jeg jo bare etter i steden for å lære han å være selvstendig. 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

kanskje barnet ditt må trene litt på finmotorikk, eller trene mer på "hvordan ta på tøy" . at han egentlig ikke synes det er så lett å ta på tøyet som du tror. kanskje han trenger mer hjelp og støtte i påkledning enn å gjøre det helt på egenhånd. 

det kan også være at han har lært at du tilslutt kler han, og det er enklere for han. det kan også være at barnet ditt er "opptatt", da er det viktig å få et felles fokus først. 

Anonymkode: 3a545...07e

Han trenger litt støtte og veiledning ja, men det får han også. Jeg tar med meg tips om felles fokus. 

ts

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

ts

Så gjør det. Veldig sjelden tenåringer blir kledd på av mor, så dette gir seg jo etterhvert. 

Irriterende at han ikke bare gjør det, men det er du som blir irritert og vil ha det gjort innen rimelighetens tid. Selv har han jo all verdens tid, og av og på kledning er kjedelig. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (20 minutter siden):

Så gjør det. Veldig sjelden tenåringer blir kledd på av mor, så dette gir seg jo etterhvert. 

Irriterende at han ikke bare gjør det, men det er du som blir irritert og vil ha det gjort innen rimelighetens tid. Selv har han jo all verdens tid, og av og på kledning er kjedelig. 

Men det er da ikke poenget at tenåringer ikke gjør det. Jeg er ikke redd for at han aldri skal få det til, det er ikke der skoen trykker. Poenget er at han har lært seg en «ny» ferdighet (kle på seg selv/bli mer selvstendig) og så skal jeg gå inn og sabotere denne utviklingen ved å gjøre ting for han som han egentlig kan selv. Det blir helt feil for meg. 

ja, det er denne situasjonen  jeg spør om hjelp til å løse. 

ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en 4 åring som jeg maser mye på, og det er veldig slitsomt. Det er mye påkledningssituasjoner som er slitsomme. Han kan kle på seg, men vil helst at jeg skal gjøre det. Jeg må gi 5-7 beskjeder før han tar på t-sjorte.

I andre situasjoner som «nå skal vi gå i bilen» så er det litt lettere, for da bare gjennomfører jeg (bærer drar han ut) om han ikke hører, men akkurat det med påkledning er vanskelig for jeg føler at han får viljen sin om jeg kler på han. 

tips? 

Han er fire år og gjør helst ikke det du sier for å vise at han er et annet individ enn deg. 
først og fremst må du jo sjekke inn med barnet, er barnet midt i lek mens du står og roper i gangen? Da får du jo null kontakt. Finn ut hvor barnet er og tune deg inn, gå bort og få øyekontakt.

Er barnet i «jeg gjør alt det motsatte av det du sier»-humør, så engasjer eller gi valg:

«Hvor fort kan du ta på deg t-skjorta? Jeg teller!»

»skal vi se hvem som kler på seg først?»

«jeg tror du rekker å kle på deg før jeg rekker å gå på badet» 

osv

Anonymkode: 28f3c...d0a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke bare legge seg med klær på da? Naturlig konsekvens. Hvis han synes det er greit å sove med klær på, så kan han jo få gjøre det. Hvis han synes det blir varmt, så kan han kle av seg selv. 

Anonymkode: c0f59...d0b

AnonymBruker
Skrevet

Si at dere skal ha en konkurranse om hvem som kan kle av og på fortest på seg selv 

Anonymkode: 902e7...8d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan han ikke bare legge seg med klær på da? Naturlig konsekvens. Hvis han synes det er greit å sove med klær på, så kan han jo få gjøre det. Hvis han synes det blir varmt, så kan han kle av seg selv. 

Anonymkode: c0f59...d0b

Enkelte barn roer seg ikke med vanlig tøy på...

Anonymkode: 28f3c...d0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo det han vil. Da gir jeg jo bare etter i steden for å lære han å være selvstendig. 

ts

Og hva er problemet ditt med det? Er det en konkurranse hvor du skal vise at du har makta? 

Han vil kle på seg selv ettervert. I mens har DU gjort dette til en prinsippsak. Han skal kle på seg selv, uansett hvor dårlig stemning og uansett hvor lang tid det tar. 

Det er litt rart å tenke at vi må lære barn selvstendighet. De fleste barn ønsker å bli selvstendige, helt på egenhånd. Å kunne kle på seg og kunne gå ut og leke, det kommer. 

Du stresser helt unødig med dette

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...