Gå til innhold

Full mamma

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for hjelp❤️ Vi er på hytta alle sammen. Besteforeldrene mine er ikke sånn at de forstår en slik situasjon hvis de skal se det fra min side. Har snakket litt mer broren min som er hjemme, men sitter jo her da uten mulighet til å dra. 

Anonymkode: 38317...67c

Da foreslår jeg at du og din bror tar en alvorlig prat med din mor når hun er edru og forteller henne at det hun holder på med er milevis fra greit.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dette er veldig ubehagelig for deg og hun burde ikke drikke seg full når det påvirker deg sånn. Men helt personlig hadde jeg aldri noe problem med at foreldrene mine ble full i ny og ne når jeg var tenåring, de var voksne og jeg unnet dem en fest en gang i blant. Men det blir jo annerledes når det er hele tiden, og når du må ta vare på henne istedet for motsatt. 

Anonymkode: 69744...029

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hatt kontakt med de flere ganger i løpet av årene sist i vinter. Saken ble henlagt. Jeg ville nok ikke følt meg komfortabel hvis jeg tar kontakt. Tror ikke mamma hadde blitt så fornøyd da hun helst ikke vil ha noe med dem å gjøre.

Nei, hun blir nok ikke fornøyd, men hun trenger faktisk å bli irettesatt av andre voksne. Det skal ikke måtte være din jobb selvom det nå har blitt det. Siden besteforeldrene dine er der syns jeg du skal gå en tur og høre på litt musikk eller noe. Prøve å få litt alenetid. Så viser du mamman din, når hun har blitt edru, at du er skikkelig forbanna faktisk. Barn skal ikke ha det sånn, selvom mange dessverre vokser opp med foreldre som ruser seg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner at dette er veldig ubehagelig for deg og hun burde ikke drikke seg full når det påvirker deg sånn. Men helt personlig hadde jeg aldri noe problem med at foreldrene mine ble full i ny og ne når jeg var tenåring, de var voksne og jeg unnet dem en fest en gang i blant. Men det blir jo annerledes når det er hele tiden, og når du må ta vare på henne istedet for motsatt. 

Anonymkode: 69744...029

Problemet her er at hun ikke tåler alkohol. Hun blir ikke seg selv eller får føling 

Skrevet

Hvem var det som kontaktet barnevernet sist?

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (19 minutter siden):

Hvem var det som kontaktet barnevernet sist?

Skole, men en av gangene var ikke på grunn av henne. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta all alkoholen og gjem det et sted ute, og hvis hun blir vanskelig så bare si til henne at enten stopper hun å drikke eller krev at dere reiser hjem. 
det er overhode ikke greit 

Anonymkode: ba5d4...2fc

Skrevet

Skole, men en av gangene var ikke på grunn av henne. 

Ok, da håper jeg du har noen på skolen du kan snakke med om dette? Og at du gjør det også? Jeg skjønner at det kan virke litt håpløst, men sørg iallefall for at de vet at det ikke er bare fryd og gammen.

Kan du ikke skrive her og oppdatere hvordan det går etterhvert? Når du kan prate med mamma?

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (27 minutter siden):

Ok, da håper jeg du har noen på skolen du kan snakke med om dette? Og at du gjør det også? Jeg skjønner at det kan virke litt håpløst, men sørg iallefall for at de vet at det ikke er bare fryd og gammen.

Kan du ikke skrive her og oppdatere hvordan det går etterhvert? Når du kan prate med mamma?

Den skolen er krise dessverre. Har vært fylkesmann sak og masse annet. 
hun er litt bedre nå virker det som. Hun sier hun har fått føling og ikke tåler alkohol. Jeg er selvfølgelig veldig sint/lei meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den skolen er krise dessverre. Har vært fylkesmann sak og masse annet. 
hun er litt bedre nå virker det som. Hun sier hun har fått føling og ikke tåler alkohol. Jeg er selvfølgelig veldig sint/lei meg. 

Du har full rett til å være sint og lei deg! La henne også vite det og ikke tenk på at du må beskytte henne og lyve for henne. Barn pleier å føle at de må det, men det er hun som er voksen og du som er barnet. Hun skal beskytte deg og ikke omvendt! Håper at du får pratet ordentilig med henne etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor forstår ikke besteforeldrene dine hva som skjer? Klarer din mor å skjule for dem at hun drikker? Vil de forstå det hvis du snakker til dem?

Det er selvfølgelig ikke ok i det hele tatt å være full foran barna sine.

Anonymkode: 0e5e5...42a

AnonymBruker
Skrevet

du kan chatted med noen på ung.no om hva som helst:

https://www.ung.no/

Ellers åpner røde kors sin telefon på mandag:

Kors på halsen

https://korspaahalsen.rodekors.no/
På Kors på halsen kan du som er under 18 år snakke om hva som helst – trygt, gratis og anonymt. Tjenesten drives av Røde Kors. 800 333 21. De svarer på telefon, chat og mail mandag til fredag fra kl. 14.00 til 22.00

Anonymkode: 6b437...528

AnonymBruker
Skrevet

du kan chatted med noen på ung.no om hva som helst:

https://www.ung.no/

Ellers åpner røde kors sin telefon på mandag:

Kors på halsen

https://korspaahalsen.rodekors.no/
På Kors på halsen kan du som er under 18 år snakke om hva som helst – trygt, gratis og anonymt. Tjenesten drives av Røde Kors. 800 333 21. De svarer på telefon, chat og mail mandag til fredag fra kl. 14.00 til 22.00

chatten til røde kors er åpen til kl 22.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ringer nok ikke selv. Hun fikk feil medisinering som gjorde henne veldig deprimert, som igjen førte til drikking. Hun har absolutt blitt bedre, men jeg og mine søsken er veldig sårbare hvis hun drikker mtp fortiden

Er søsknene dine yngre? 

Du kam forresten chatte på Barsnakk også :) 

Spørs hvor mye hun drikker ellers vil jeg si.

Og om BV har vært involvert en gang før kan det jo tenkes hun trenger hjelp. 

Hun har jo åpenbare helseutfordringer dessverre. 

Endret av Fløff
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Virker som hun har forståelse for det når hun er edru. Men akkurat nå har jeg bare fått henne inn på et rom så hun sover til hun ikke har alkohol i kroppen mer. 

💕

ikke greit! 
du kan chatte med alarmtelefonen og få litt tips der om du vil! 

Anonymkode: 5427c...f94

Skrevet

Så vondt for deg. Dette er absolutt ikke greit. Det er meningen at foreldrene skal ta vare på barna. Det er tøft å stå i når rollene blir snudd, på den måten som du opplever nå. Samtidig kan det være vanskelig når man står midt oppi det, å faktisk forstå hvor ille det egentlig er. Ikke fordi det ikke oppleves som ille, men fordi det er denne hverdagen man er vandt til, og den føles dermed på en måte normal. Jeg tenker at det kanskje er litt sånn for deg, siden du spør her om dette er greit? I så fall skal du vite at selv om det desverre er alt for mange barn og unge som opplever dette, så er det ikke normalt. Og du skal vite at når man opplever denne type ting, så er det normalt å ha det vanskelig. Når du har det vanskelig med dette er det ikke deg det er noe galt med, da har du en normal reaksjon på en unormal situasjon. 

Det er tøft å stå alene med ansvaret for noen som er så full at de ikke kan  ta vare på seg selv. Ingen barn burde oppleve et slikt ansvar.  Det er ikke ditt ansvar, og når din mor gjør det til ditt ansvar, så er det omsorgssvikt. 

Neste gang din mor er så full at du må ta deg av henne, synes jeg du bør ringe ambulanse (113). Da kommer det noen som kan ta over ansvaret, så du slipper. Siden din mor har diabetes er det også egentlig nødvendig at hun får tilsyn av helsepersonell når hun blir så full. Husk å fortelle at hun har diabetes når du ringer. 

Ellers har du fått gode råd over her om å snakke med barnevern, skole og støttetelefon/chatt. Jeg forstår det som øvrig familie ikke er gode samtalepartnere oppi dette. Finnes det andre voksne du kjenner og stoler på? Trener/leder på en fritidsaktivitet? Foreldrene til noen av vennene dine? 

Sender deg mange varme tanker, og håper du finner noen som kan hjelpe deg, så du slipper å være så alene oppi dette! 

Skrevet

Sterke, fine deg, som er så modig å fortelle om det her :klemmer:

Har ingen gode råd, men sender over en bamseklem :hjerte::hjerte:

Screenshot_20210708-171821_Google.jpg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...