AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Hei. Hadde 1 helt normal fin første fødsel for 3 år siden. Ingen komplikasjoner eller store blødninger. Livmor trakk seg sammen fint. Er nå gravid for 2 gang og livredd for at jeg skal blø mye neste gang. Leste en artikkel om at det er mer og mer vanlig for mødre å miste mye mer blod nå. Jeg er veldig redd og usikker pga jeg ikke ønsker koronavaksinert blod - vet at blodet ikke blir merket når folk gir det. Kan jo ikke akkurat nekte heller om det står om liv og død. - Hvor sannsynlig er egentlig dette med livstruende blødninger om første fødsel gikk fint? - Har noen her nylig fått blodoverføring og hvordan har det gått? Vet du om du fikk vaksinert blod? Anonymkode: f38f3...c58
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Hadde 1 helt normal fin første fødsel for 3 år siden. Ingen komplikasjoner eller store blødninger. Livmor trakk seg sammen fint. Er nå gravid for 2 gang og livredd for at jeg skal blø mye neste gang. Leste en artikkel om at det er mer og mer vanlig for mødre å miste mye mer blod nå. Jeg er veldig redd og usikker pga jeg ikke ønsker koronavaksinert blod - vet at blodet ikke blir merket når folk gir det. Kan jo ikke akkurat nekte heller om det står om liv og død. - Hvor sannsynlig er egentlig dette med livstruende blødninger om første fødsel gikk fint? - Har noen her nylig fått blodoverføring og hvordan har det gått? Vet du om du fikk vaksinert blod? Anonymkode: f38f3...c58 Tror neppe de registrerer vaksinert og uvaksinert blod. Hva har det å si? Anonymkode: ef358...cba 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 Gikk første fødsel fint, er sjansen stor for at andre fødsel også går bra. Behøver du blodtransfusjon, er det de røde blodcellene man først og fremst får og der er plasmaet skilt fra slik at du ikke får eventuelle antistoffer mot covid tilført. Behøver du transfusjon av plasma, er ikke dette fra én enkelt giver, men fra en cocktail av mange givere. Konsentrasjonen av eventuelle antistoffer er neppe stor. Dessuten er nok plasmaet sannsynligvis produsert før vaksineringen tok seg opp. Hadde ikke bekymret meg for det der. Covidpasienter som har behov for plasma fra vaksinerte givere får plasma fra enkeltgivere slik at de får tilført antistoffer. Blodet man får er ikke merket med hvilke vaksiner giver har tatt. Anonymkode: b7cab...5b3 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 Jeg håper dette er en spøk. Anonymkode: e2375...0ae 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror neppe de registrerer vaksinert og uvaksinert blod. Hva har det å si? Anonymkode: ef358...cba Nei det vet jeg de ikke gjør. Mener å ha lest det på Blodbanken Oslo og muligens regjeringen at det ikke merkes. Er egentlig bare redd for om det skulle ha uheldige bivirkninger for meg å få det. Skal selv ikke ta den ennå under graviditet og amming pga man ikke vet nok. Så vil ikke ha noe overført til meg (om det går an) så derfor jeg lurte AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gikk første fødsel fint, er sjansen stor for at andre fødsel også går bra. Behøver du blodtransfusjon, er det de røde blodcellene man først og fremst får og der er plasmaet skilt fra slik at du ikke får eventuelle antistoffer mot covid tilført. Behøver du transfusjon av plasma, er ikke dette fra én enkelt giver, men fra en cocktail av mange givere. Konsentrasjonen av eventuelle antistoffer er neppe stor. Dessuten er nok plasmaet sannsynligvis produsert før vaksineringen tok seg opp. Hadde ikke bekymret meg for det der. Covidpasienter som har behov for plasma fra vaksinerte givere får plasma fra enkeltgivere slik at de får tilført antistoffer. Blodet man får er ikke merket med hvilke vaksiner giver har tatt. Anonymkode: b7cab...5b3 Tusen takk for et meget godt utfyllende svar. Satser på at alt går fint greit å få slappet litt mer av ift dette. Anonymkode: f38f3...c58
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg håper dette er en spøk. Anonymkode: e2375...0ae Nei? Det må være lov å stille spørsmål ved. Det er jo ganske strenge krav til sykdommer og tilstander man ikke kan ha og gi blod med - skulle trodd man også burde vente til den ferdigstilte godkjenningen av vaksinen i 2023. Det er heller ikke forsket nok på graviditet og amming - så foreløpig vil jeg ikke ta den vaksinen ennå før minst den tid Anonymkode: f38f3...c58 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei? Det må være lov å stille spørsmål ved. Det er jo ganske strenge krav til sykdommer og tilstander man ikke kan ha og gi blod med - skulle trodd man også burde vente til den ferdigstilte godkjenningen av vaksinen i 2023. Det er heller ikke forsket nok på graviditet og amming - så foreløpig vil jeg ikke ta den vaksinen ennå før minst den tid Anonymkode: f38f3...c58 Du må også huske på at det å få selve vaksinen er noe helt annet enn å få tilført antistoffer via transfusjon av plasma. Anonymkode: b7cab...5b3 1
Pillarguri Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei? Det må være lov å stille spørsmål ved. Det er jo ganske strenge krav til sykdommer og tilstander man ikke kan ha og gi blod med - skulle trodd man også burde vente til den ferdigstilte godkjenningen av vaksinen i 2023. Det er heller ikke forsket nok på graviditet og amming - så foreløpig vil jeg ikke ta den vaksinen ennå før minst den tid Anonymkode: f38f3...c58 Mener du i fullt alvor at folk som er vaksinert ikke bør få gi blod? Ihvertfall ikke før i 2023? Hvordan har du da tenkt at helsevesenet skal få nødvendig blod i en periode hvor heldigvis de aller fleste voksne vaksinerer seg. 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #9 Skrevet 17. juli 2021 Pillarguri skrev (2 minutter siden): Mener du i fullt alvor at folk som er vaksinert ikke bør få gi blod? Ihvertfall ikke før i 2023? Hvordan har du da tenkt at helsevesenet skal få nødvendig blod i en periode hvor heldigvis de aller fleste voksne vaksinerer seg. Jeg sa siden det er så strenge krav ellers, så stusset jeg bare på at det ikke er samme krav til noe nytt som er betinget godkjent (dvs noe man ikke kjenner langtidseffekter og evt senskader av ennå). Men som sagt jeg bare lurte AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må også huske på at det å få selve vaksinen er noe helt annet enn å få tilført antistoffer via transfusjon av plasma. Anonymkode: b7cab...5b3 Ok, tusen takk Anonymkode: f38f3...c58 2
Palma Skrevet 17. juli 2021 #10 Skrevet 17. juli 2021 Jeg mistet over 2 l blod etter fødsel. Hadde blodprosent på 4. Fikk ikke blodoverføring men jern. Og det var 14 år år siden nå. 1
Lorieen Skrevet 17. juli 2021 #11 Skrevet 17. juli 2021 Jeg har født fire ganger og har blødd under 200 ml alle gangene. Tror ikke dette er noe du trenger å være bekymret for.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #12 Skrevet 17. juli 2021 Palma skrev (28 minutter siden): Jeg mistet over 2 l blod etter fødsel. Hadde blodprosent på 4. Fikk ikke blodoverføring men jern. Og det var 14 år år siden nå. Lorieen skrev (28 minutter siden): Jeg har født fire ganger og har blødd under 200 ml alle gangene. Tror ikke dette er noe du trenger å være bekymret for. Tusen takk dere! Og alle andre som har svart selvfølgelig. Kjenner jeg er mer avslappet nå. Satser på at det blir en fin fødsel denne gangen og 🙂 Anonymkode: f38f3...c58
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #13 Skrevet 17. juli 2021 Palma skrev (2 timer siden): Jeg mistet over 2 l blod etter fødsel. Hadde blodprosent på 4. Fikk ikke blodoverføring men jern. Og det var 14 år år siden nå. Da hadde jeg saksøkt sykehuset. Da har du blitt skikkelig feilbehandlet. Anonymkode: 9f526...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #14 Skrevet 17. juli 2021 Og til HI. Er det mulig å være så uopplyst og hysterisk? Anonymkode: 9f526...4ec 1
Palma Skrevet 17. juli 2021 #15 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da hadde jeg saksøkt sykehuset. Da har du blitt skikkelig feilbehandlet. Anonymkode: 9f526...4ec Det gikk nå veldig bra. Blodprosenten gikk raskt opp og jeg kom meg fort.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #16 Skrevet 17. juli 2021 Palma skrev (24 minutter siden): Det gikk nå veldig bra. Blodprosenten gikk raskt opp og jeg kom meg fort. Uansett feilbehandling hvis du hadde 4 i blodprosent. Eller så har du misforstått. Anonymkode: 9f526...4ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå