Gå til innhold

Datter vil ikke bruke utdanningen sin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 28 år gammel og har fullført en mastergrad i rettsvitenskap(juss). Problemet er at hun ikke bruker utdanningen sin. Hun har nå ulike strøjobber innenfor helsevesenet. Jeg mener dette er idiotisk og at hun må ta seg sammen.

Hun startet på utdanningen da hun var 20 år, men har brukt lengre tid da hun både har vært mye syk og prøvd et annet studie (Gikk senere tilbake til jussen). Min datter har alltid vært veldig flink pike og skoleflink siden barneskolen. Men det har vært mye ensomhet og mistrivsel på skolen, og hun har ikke hatt særlig gode venner.Tidligere var hun veldig sjenert,  pliktoppfyllende samt fullstendig oppslukt i skolearbeidet, men da hun startet på studiet ble hun veldig utadvendt og ønsket å danne relasjoner. På dette studiet var det omtrent ikke obligatorisk oppmøte, og da hun var uheldig med gjengen hun ble kjent med, så stagnerte ting veldig og hun mistet mye interesse for livet generelt. Hun har nærmest ikke vært på universitetet de siste årene av studiet, og sittet mye for seg selv på studenthybelen sin. Når hun har vært hjemme har hun i perioder ligget i sengen hele dagen og  ikke spist andre måltider enn middag. Virker som matlysten er veldig dårlig.

Hun har under studietiden jobbet mye i ulike butikker, og dette er noe hun har mestret godt. Hun er generelt ganske flink til å snakke med mennesker, være serviceinnstilt og tar på seg en maske på jobb der hun er blid og hjelpsom.

Hun fullførte omsider graden, men har vært veldig motløs og ubesluttsom underveis.. Under corona hadde hun et praksisopphold, og dette var veldig nedtur for henne. Det var omtrent ingen andre tilstede på kontoret, og hun ble sittende mye alene på jobb uten særlig oppfølging eller arbeidsoppgaver. Ingen felles lunsj eller sosiale aktiviteter. Det meste av kommunikasjon med overordnede gikk via mail.

Hun har aldri bedt om penger eller noe annet fra oss, og er veldig selvstendig. Når hun først kommer hjem hjelper hun mye til. Hun lager ofte middag til familien, vasker både huset og klær på eget initiativ. Så det er jo litt tak i henne. Det er en del krangling og dårlig stemning her hjemme mellom meg og hennes far og våre 2 tenåringssønner, og hun orker derfor sjeldent å komme hjem hit. Selv på julaften valgte hun å jobbe. Det er derfor vanskelig å snakke med henne om dette, Jeg og min mann får mye spørsmål av andre om hvorfor hun ikke jobber med noe innenfor graden sin, og vi synes det er slitsomt å svare på dette.

Hva kan vi gjøre med dette?

Anonymkode: 35b6f...d7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er voksen. Hele 28 år. Hun er ikke avhengig av dere, har en jobb, og klarer seg selv økonomisk.

Det du kan være er å være en god mor, en god samtalepartner, og gi henne støtte når hun trenger det. 

Ut over det skal du ikke få henne til å føle seg dårlig med sine valg, og la henne leve sitt liv. 

Anonymkode: e3593...701

• Liker 44
Skrevet

Ingen ting, hun er et voksent menneske og har rett til å ta egne valg.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

DU skal la datteren din leve sitt eget liv. «Slitsomt å svare på».. herregud, for en mor. 

Anonymkode: 538b4...d46

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

La din datter være. Det er du som har et problem, ikke hun. Skjerp deg!

Anonymkode: 245a3...2e0

• Liker 17
Skrevet

Begynne med deg selv og rydde opp i ditt forhold til din mann.
Det har jo tydeligvis vært dårlig stemning mellom dere lenge, er jo 6 mnd siden julaften feks.

Når det kommer til hva din datter jobber med, så støtt henne i at hun jobber med noe hun trives med.

Og igjen, gjør noe med ditt eget forhold. 
Dere har 3 barn som tydeligvis blir utsatt for denne dårlige stemningen mellom deg og din mann. Det er uholdbart i lengden.

• Liker 16
Skrevet (endret)

Det høres ut som dere synes dette er litt flaut? At hun ikke bruker utdanningen, men jobber i helsevesenet. Hvis spørsmålene fra andre plager dere såpass at dere synes det er slitsomt, er det jo bare å si at datteren deres er voksen og tar de valgene hun synes er viktig for henne. 

Endret av Ulven
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting skal dere gjøre med dette. Hun jobber, klarer seg selv og vil finne ut av det på egenhånd. Ikke alle treffer med studiene sine. Jeg har to lange utdannelser bak meg. Begynte på feil studium, men var for ung og uerfaren til å skjønne at jeg kunne stoppe uten å fullføre.
Dere synes det er slitsomt å svare på spørsmål. Kødder du? 

Anonymkode: 50cc6...ee8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veit om ganske mange som ikkje arbeider med det som dei utdanna seg til. Ho har vel kanskje ikkje landa heilt. Viktigaste er at ho trivest med livet sitt. 

Anonymkode: aafb1...d7a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 28 år, hun bestemmer helt selv over sitt liv uten innblanding fra sin mor.

Anonymkode: 94257...ca3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

La henne finne ut av sitt eget liv. Skjønner godt at hun ikke kommer hjem så ofte om dere hele tiden gnager om dette fordi det er slitsom for DERE å svare folk 🤦🏼‍♀️ Å når det attpåtil er gnisninger ellers hjemme hos dere så kan jeg ikke forstå annet en at det er slitsomt å være hos dere. Slutt å mas!! 

Anonymkode: c3348...011

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydelig at hun ikke trivdes med valget av utdanning. Imponerende at hun fullførte! 
Hun er snart 30 år og voksen. Slipp henne fri! 
«Slitsomt å svare på». Si at hun er voksen og tar sine egne valg og at du ikke får gjort noe med det og ikke vet hvorfor.

Anonymkode: 92bf0...a6c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da får dere be dem som lurer spørre henne direkte først og fremst. Ikke deres ansvar å forklare andre dette. Ellers må hun vel få finne ut av dette selv hva hun gjør videre. Er dere høyt utdannet selv og har store forventninger til henne? Hun er voksen og må finne ut av dette selv. 

Anonymkode: 5f71e...acd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hun har sannsynligvis tatt en utdannelse for å tilfredstille dere som foreldre, og ikke ut av egen interesse. Derfor ønsker hun ikke å bruke utdanningen sin, det er henne måte å si FU på til dere. Dere har ikke noe dere skulle sagt. Hvis dere synes det er vanskelig å snakke om med andre, så er det faktisk kun deres eget problem.

Anonymkode: 95ef3...4ea

• Liker 4
Skrevet

Kanskje hun trives mer med å jobbe med noe utenfor utdannelsen? Alt handler ikke om status og utdannelse. Det viktigste er jo hennes trivsel og du og din mann bør støtte henne i stedet for å mase henne inn i en jobb hun ikke vil trives. 

Det høres nesten ut som, slik du fremstiller det, at DU er flau fordi hun velger å ta "strøjobber" i stedet for å jobbe med juss. 

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke din oppgave å svare for din datters livsvalg. La henne være, hun er voksen og det er hun som bestemmer hva hun vil bruke livet sitt på og hva hun vil jobbe med. Det er mange som ender opp med å jobbe med noe annet enn det de opprinnelig utdannet seg til. Det kalles livet, og er noe som skjer med de fleste av oss. 

Skrevet

Ut fra det du beskriver kan det høres ut som om hun ikke har det helt bra.

Hvis hun bare ligger i sengen sin når hun ikke er på jobb kan det tenkes hun er deprimert.

Jeg hadde vært mye mer bekymret for om hun har det bra enn om hun bruker utdannelsen sin. Mas om å finne en annen jobb kan vel heller legge sten til byrden og i alle fall hvis du sier det er slitsomt å svare å på spørsmål om hennes jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kort om meg.

Droppet ut av videregående.

Fullførte videregående og tok fagbrev etter jeg fikk barn.

Men har klart å jobbe meg opp.

I dag er jeg i midten av førtiårene og sitter i en mellomlederstilling, men jeg har fortsatt mange fag igjen før jeg kan ta en bachelorgrad. Det har vært en modningsprosess, å bli trygg på meg selv og mestringsfølelse for min del. Jeg må mentalt jobbe med meg selv veldig ofte for å fortelle meg selv at jeg er god nok. Jeg har i utgangspunktet veldig lav selvfølelse og sliter mye med angst. I min bransje er det neste bare ingeniører  og det forventes mye av meg selv om jeg ikke har en fullført høyere utdanning.

Muligens det kan være ett enormt press for din datter med å gå inn i slike høye stillinger rett etter studie. Arbeidslivet stiller ganske høye krav til en person med en masterutdanning. Så kanskje hun må bare venne det til seg og jobbe seg litt opp (og ikke minst selvfølelsen). 

Anonymkode: a3b7d...b61

AnonymBruker
Skrevet

Du synes det er vanskelig å svare på? Hva med de som har en sønn i fengsel og får spørsmål om hva han gjør på for tiden? Eller en datter som har blitt så psykisk syk at hun ikke kan jobbe? Det er vanskelig å svare på. Du trenger ikke å svare annet enn at din datter jobber i helsevesenet fordi hun har lyst til det akkurat nå, så vil tiden vise om hun velger å bruke utdannelsen hun har tatt, ta en ny utdannelse eller å bli i helsevesenet. Hun er voksen, din oppgave er å støtte hennes valg. Det kan like gjerne være at hun ikke får seg jobb innenfor jussfaget nå for tiden. Vær stolt av henne for å ha gjennomført masteren, hun virker som en arbeidsom kvinne. 

Og det at hun ligger i sengen når hun er hjemme er ikke så rart om det er råtten stemning hos dere. Er det dårlig stemning når jeg er hos foreldrene mine (jeg er 25), så går jeg også på rommet. Jeg blir i dårlig humør av deres dårlige humør og orker ikke å være deres selskap. Da spiser også jeg kun middag, og hadde lett tatt en vakt på julaften hvis ikke stemningen bedret seg. 

Anonymkode: f6f5d...45f

• Liker 3
Skrevet

Synes det er trist å høre at datteren din trives så lite hjemme at hun velger jobb foran familie i jula. Du bør heller rette fokuset mot å forbedre relasjonen mellom dere. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...