Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å si noen positive ting med å IKKE få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frihet. Men friheten kan jo også være et slags "fengsel" dersom livet ikke oppleves meningsfullt. Så jeg tenker at penger er den beste konsekvensen. Dersom du regner på hvor mye barn koster og sparer ca. dette hver mnd de neste 20 årene, kan du garantert pensjonere deg tidlig. Så kan du jo bruke pengene på å hjelpe folk som trenger det - barn for eksempel.

Jeg har venner sent i 40 årene uten barn, og forestillingen om et hedonistisk liv helt til man er gammel slår sprekker. Ergo, finn noe med mening som er vanskelig å leve ut med barn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan dele litt mine tanker selv om det ikke er helt likt. 

Sånn kort om meg jeg hadde først ikke lyst på barn, møtte mannen min, vi begge var litt 50-50 skal eller ikke, vi fikk begge lyst, så kom nyheten at jeg mest sansynlig ble steril, til at det kan gå men lav sansynlighet for et barn. Til at det klaffet på første forsøk. Men skal fokusere mer på tankene jeg hadde rundt det og ikke ha barn. 

Kan si først og fremst da jeg gikk med at jeg var frivillig barneløs plaget meg ikke mye. Men da nyheten kom om at nå har du nok ikke mulighet til og få barn. Den traff hardt.  

Det første jeg gjorde var og prøve og slippe mannen fri om at viss oprasjonen gikk til helvete ville jeg ikke dømme han om han ville treffe noen andre han kunne få barn med. Det og føle jeg kunne holde han igjen plaget meg mye.  Men i grunn så fikk jeg kjapt svar på den med at livet han er med meg med eller uten barn. Det hjalp veldig og vite i det minste har jeg han hele livet sammen. 

Så ente jeg og se en del serier for og glemme verden litt ente opp med at Drømmeslottet på NRK traff. Men sa til samboer at nå er det viktig at jeg kan se og vise frem masse slott i Frankrike, Romania, Tyskland og Svergie som jeg vudrer og kjøpe og som vi kunne hatt som prosjekt og feire hus.. Bruke mye tid på å tegne opp løsningen, sette opp et ca budsjett på hva det hadde kostet og satt det i stand og hva jeg kunne ha gjort. Er ikke spesielt handy så hadde vært mye jeg måtte lært av youtube som ble neste steg lære om opppussing. Tror ikke samboer hadde godkjent og kjøpe et slott men han forsto at hode mitt trengte bare og tenke på noe helt annet i livet.  

Så ble det vel litt mer seriøse spørsmålet hva nå. I mitt første barnefrie livet som var frivillig der var jeg singel og i grunn hadde bare lyst til og leve livet på mange måter og mange usunne valg fordi jeg skulle dø naturlig men før jeg ble pensjonist.  Gadd ikke sitte gammel alene og ikke klare og gå..  Men nå med et partner ble alt andeles siden han ønsket at vi levde et langt sunt liv sammen. 
Her blir det vel bare du som kan finne valg for deg selv. Men som inspirasjon tar jeg ut fra mine egne hobby og livsvalg. 

Jeg har aldri likt og jobbe en vanlig jobb. Så med at vi ikke skulle få barn. La jeg frem ønske til samboer om at jeg ønsker og slutte i jobben og begynne sterkt med hobby og at det ikke er mye penger og tjene i hobby. Men siden han tjente så mye og huset er nedbetalt. Så er det ikke et stort behov for meg og jobbe. 
Så jeg spurte samboer om han ville lære og ri og om han synes det var greit om vi flyttet til et sted det er plass til og ha hestene hjemme og at jeg ønsket også bli oppdretter på hest. Forklarte han også at dette er mer en hobby det er en livsstill som krever mye tid. I tillegg ville jeg ha høner, gro grønnsaker og gro mye av maten til hestene selv. Kanskje også ha et par kuer og lage ost. Sånn jeg har vokst opp på landet i tillegg til og ha mange år i stall har jeg vært avløser i flere fjøs. Så dette er noe jeg vet jeg trives med. Men synes det tar for mye tid om vi skulle hatt barn siden dyra må ha stell hver dag og vil ikke gå glipp av mye av barnet liv eller si nei fordi jeg må ta meg av dyrene...  Det var han posetiv til og i grunn begynte jeg bare og planlegge et helt annet liv. Om jeg følte jeg hadde for lite sosialitet i hverdagen med bare dyr da samboer er på jobb, så hadde jeg en bakupplan med og lage et privat opplegg for folk som sliter mentalt og med overvekt. Det er noe jeg har opplevd selv og kunne gjerne tenkt meg og hjelpe andre som har vært i lignende situasjon som meg selv. Kunne ikke ha tilbudt ridning pga vekt men da terapi med hest og kjøring med hest i vogn.  

Men jeg har veldig troen på og gjøre noe som en trives med og gir glede. Det som er kult at en trenger ikke høye lønninger når en ikke har mange flere og ta vare på. Mye lettere og bytte til noen virkelig elesker men normalt sett ikke kunne ha levd av og gjøre i et vanlig familie liv. 
Hadde også tankte på å bli beredskapshjem og hjelpe barn i nødsituasjon og gjøre det beste for dem da de virkelig trenger noen. Eller fosterhjem for dyr i nød.  

Anonymkode: 86873...36f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en titt på denne tråden 😅 Man får jo ofte et inntrykk av at foreldre, spesielt mødre, blir veldig ensporede og mister fokus på alt annet enn barn, men forfriskende å se så mange innrømme det. 

Anonymkode: 85577...3b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søvn. Penger. Fritid. Jobb. Venner. 

Anonymkode: 0e9c1...76f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror de mest gjentakende grunnene du vil finne er fritid, søvn, penger og alt det der.

Men her har du mitt personlige perspektiv - og nå fokuserer jeg utelukkende på alt det negative med vilje:

Kroppen din endrer seg helt voldsomt mye etter en graviditet og fødsel. Og da snakker jeg ikke bare om utseendet, for det bryr du deg fint lite om i en periode uansett. Du er rett og slett ikke deg selv lenger, og hvis det jeg har lest er riktig, kan det ta opptil 7 år før kroppen din er tilbake til "normalen".

Rett etter fødsel er det selvfølgelig mange rare fysiske plager, som er smertefulle, flaue og gjerne varer en stund. Spør du om hjelp fra fagpersoner, er det så vidt du får svar. Sender de deg hjem med litt paracet mot smertene kan du se på deg selv som heldig. Hvis du ammer kan du også glemme å se på kroppen din som din egen, omtrent hele det neste året. Ungen skal mates, trøstes, koses og lekes med. Og samtidig har du kanskje en partner som gjerne vil ha oppmerksomhet og kos. Luksus blir å få et avbrekk i løpet av dagen der du føler at du har eierskap til egen kropp.

Dette fører naturligvis til at du trekker deg litt unna. Du har et ønske om å få alenetid og å være i fred. Bare få sove en time ekstra. Dusje i fred. At alle kan slutte å ta på eller kommentere kroppen din. Den kroppen som du nå pakker inn i joggebukser og store gensere, for du ser ikke poenget med å "se fin ut" (du føler deg jo dritt likevel). Men forståelsen fra de rundt deg er minimal, og kravene slutter aldri å bli mindre. Det er mulig du begynner å tenke at du er blitt litt smågal, og de første tankene om anger dukker opp. Du krangler mer med partneren din. Forskjellene i arbeid- og ansvarsmengde i hjemmet blir tydeligere, og du føler deg ikke som mor bare for barnet du har satt til verden lenger. Nei, du føler deg nå som en mor til godt voksne menn og kvinner, som faktisk ikke greier å se hva som menes med felles fysisk og mentalt arbeid.

Fokuset ditt forsvinner fra alt utenfor familieboblen. Alle andres behov skal tas vare på, og svært sjeldent er det noen som tar vare på dine (aller minst deg selv). Dette fører også til at alle hobbyer, interesser og lidenskaper nedprioriteres og forsvinner. Hjernen nummes, dummes og sløves ned i rundansen av rutiner, og til slutt sitter du igjen og lurer på hvem den jenta var – den jenta som la ut bilder fra venninneferier på snapchat, og kunne sette i gang kreative prosjekter... Hun virket jo egentlig ganske kul? Du lurer egentlig litt på hvorfor du egentlig hadde så mange usikkerheter den gangen, og skulle ønske at du satte mer pris på de frihetene og styrkene du egentlig hadde.

Etter noen år begynner du kanskje å finne frem til denne jenta igjen, men kun sporadisk. Du greier å gi deg selv mer slack og mer tid til å ta vare på deg selv. Kanskje du til og med finner en ny lidenskap eller hobby – noe som ikke handler om unger, barnehage, partner og familie. Og akkurat når du føler at du har funnet en balansegang mellom morskapet og den kvinnen du ønsker å være – da er det på tide å starte på nytt. For barnet skal selvfølgelig ha et søsken.

Anonymkode: 71e62...145

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 4.30):

Jeg kan ikke få barn.Av ulike årsaker kan jeg ikke adoptere eller andre ting. I tilegg til at det er noen ting jeg ikke takler å gå igjennom.. men det er ikke det jeg vil skrive om.. Kan noen si meg ting som er bra med og ikke få barn? Fordeler ? Noe jeg kan være glad jeg slipper ? Jeg er 30 år så vil jeg holde vekta bedre foreksempel? Noen som har blitt mer plaget med sykdommer etter svangerskap  osv... alt dere kan komme på egentlig. Har hatt følelsesmessige karuseller rundt dette tema. Kommet fram til at jeg aller mest sannsynlig blir å være barnløs. Takker for svar på forhånd 

Anonymkode: 7dfc4...aec

Du mister definitivt friheten når du får barn. Avhengig av logistikk for å få hverdagen til å gå rundt. Kan ikke jobbe turnus om også mannen jobbe kveld, kan ikke finne på ting på kveldstid og i helger da barna er første prioritet. I skrivende stund prøver vi å få det til å funke at jeg reiser bort på jobbreise neste helg, jammen ikke lett. Du kan altså ikke jobbe med det du vil og ta godt betalte vakter på røde dager f.eks pga problemer med barnepass eller rett og slett dårlig samvittighet for å være borte fra barna. Det er definitivt største fordel av å ikke få barn vil jeg si 😊

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Annonse

Jeg ser at dette opprinnelig er en tråd fra 2021🙃som jeg fant ved å søke opp «fordeler ved å ikke ha barn» på nettet. Jeg er i den situasjonen at jeg er ufrivillig barnløs etter lengre tid med prøving, ivf etc for litt tid siden, og er nå sammen med en fantastisk fin mann som har store barn fra før og ikke kan eller ønsker å få flere. Jeg har valgt ham og tror det er riktig for meg, gitt min situasjon og alder samt historikk med mange forsøk på graviditet som ikke har lyktes. Så jeg jobber med å akseptere livet slik det er blitt og innstille meg på at jeg ikke kommer til å få barn. Da var denne tråden til utrolig stor hjelp! Så takk til alle som har delt her, det var en stor trøst for meg i dag og fikk meg også til å le høyt flere ganger, og kjenne på en viss lettelse over at livet ikke blir som jeg hadde drømt om. Jeg er veldig glad for all bekymringen og alt det tøffe jeg slipper, når livet nå en gang blir slik. Takk!❤️

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Krølltopp84 skrev (8 timer siden):

Jeg ser at dette opprinnelig er en tråd fra 2021🙃som jeg fant ved å søke opp «fordeler ved å ikke ha barn» på nettet. Jeg er i den situasjonen at jeg er ufrivillig barnløs etter lengre tid med prøving, ivf etc for litt tid siden, og er nå sammen med en fantastisk fin mann som har store barn fra før og ikke kan eller ønsker å få flere. Jeg har valgt ham og tror det er riktig for meg, gitt min situasjon og alder samt historikk med mange forsøk på graviditet som ikke har lyktes. Så jeg jobber med å akseptere livet slik det er blitt og innstille meg på at jeg ikke kommer til å få barn. Da var denne tråden til utrolig stor hjelp! Så takk til alle som har delt her, det var en stor trøst for meg i dag og fikk meg også til å le høyt flere ganger, og kjenne på en viss lettelse over at livet ikke blir som jeg hadde drømt om. Jeg er veldig glad for all bekymringen og alt det tøffe jeg slipper, når livet nå en gang blir slik. Takk!❤️

Kjenner meg igjen i din historie❤️ Blir ikke barn på meg heller. Har vært inne på denne tråden tidligere og glemt den. Mye bra å lese ! 😊 Ønsker deg masse lykke til i livet og håper du opplever mye annet fint til tross for barnløsheten. Å hvem vet ? Kanskje man en dag ender opp som mamma ….mirakler kan jo skje..Uansett viktig å leve underveis å ikke sette seg ned å deppe daglig👍🏻💪🏻 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner meg igjen i din historie❤️ Blir ikke barn på meg heller. Har vært inne på denne tråden tidligere og glemt den. Mye bra å lese ! 😊 Ønsker deg masse lykke til i livet og håper du opplever mye annet fint til tross for barnløsheten. Å hvem vet ? Kanskje man en dag ender opp som mamma ….mirakler kan jo skje..Uansett viktig å leve underveis å ikke sette seg ned å deppe daglig👍🏻💪🏻 

Fint å høre at vi er flere ❤️Ja her var det mye tankevekkende og nyttig lesing! Håper du også lar deg glede av mye annet i livet - det er mye godt å fylle det med utenom også. Det prøver jeg å fokusere på fremover. Jeg vet hvor godt jeg tross alt har det i livet nå, men ikke hvordan livet eventuelt ville blitt om jeg skulle fått barn. Det kunne blitt mye mer krevende enn jeg kan se for meg. Og med en urolig verdenssituasjon, trusler om klimakrise, matmangel og uro i verden med mulig fare for storkrig, kjenner jeg at det er en lettelse å slippe å bekymre meg for andre enn meg selv fremover også. Tenker du også sånn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man slipper bekymring for barna. Det er det eneste negative jeg føler ved å ha barn egentlig. Bekymring for helse, at noe skal skje dem, at de skal oppleve mobbing etc. etc. Det er slike ting som gjør ufattelig vondt som forelder. 

Anonymkode: f6540...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan få fordelene ved å være nær barn uten det tyngende ansvaret. Ved å bli "tante" for venninners barn eller barn i familien. Du får mulighet til å være en stødig rolle i venner sitt liv. Fordi du har ressurser til å være der når søvnmangel og logistikk suger ut livsgnisten. 

Det krever ganske mye å invitere seg inn i livene til mange med barn. Fordi de kjenner på at de ikke har overskudd til å underholde. Men om du er bevisst dette og kommer på besøk for å lette byrder. Ta i et tak. Ikke minst bli kjent med barna. Da vil du kunne oppnå sterke og uvurderlige relasjoner. Samtidig som du kan reise på ferie uten ansvar. Eller gjøre som du vil på ettermiddager og kvelder. 

Vi fikk til slutt et barn. Men jeg kjenner til sorgen og måtte forsone meg med at jeg kunne endt opp uten eget barn. Så sender deg varme og vet at livet kan bli like vakkert også uten barn. Samtidig som det også koster. 

Anonymkode: ab713...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Krølltopp84 skrev (På 24.3.2025 den 11.59):

Fint å høre at vi er flere ❤️Ja her var det mye tankevekkende og nyttig lesing! Håper du også lar deg glede av mye annet i livet - det er mye godt å fylle det med utenom også. Det prøver jeg å fokusere på fremover. Jeg vet hvor godt jeg tross alt har det i livet nå, men ikke hvordan livet eventuelt ville blitt om jeg skulle fått barn. Det kunne blitt mye mer krevende enn jeg kan se for meg. Og med en urolig verdenssituasjon, trusler om klimakrise, matmangel og uro i verden med mulig fare for storkrig, kjenner jeg at det er en lettelse å slippe å bekymre meg for andre enn meg selv fremover også. Tenker du også sånn? 

Ja jeg prøver å tenke som du beskriver og det blir litt sånn når jeg ellers er et bekymra menneske av natur.

Hadde jeg hatt barn i ‘’disse tider’’ hadde jeg vært et urolig menneske fra før av (som overnevnte) og hadde det skulle vært under så mye krigsprat osv så hadde jeg gått på veggene 😅 Nå per dags dato har jeg ikke beredskapslager for eksempel ,men hadde jeg hatt barn hadde jeg sikkert starta på krise lager nr 2 allerede😂👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har barn selv.  Noe jeg savner er å slippe stress og bekymringer, min gjør så mye galt.  Jeg er utslitt 

uten barn, mindre stress og bekymringer.  Mindre søvnløse netter. 

Anonymkode: 17bae...23c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja jeg prøver å tenke som du beskriver og det blir litt sånn når jeg ellers er et bekymra menneske av natur.

Hadde jeg hatt barn i ‘’disse tider’’ hadde jeg vært et urolig menneske fra før av (som overnevnte) og hadde det skulle vært under så mye krigsprat osv så hadde jeg gått på veggene 😅 Nå per dags dato har jeg ikke beredskapslager for eksempel ,men hadde jeg hatt barn hadde jeg sikkert starta på krise lager nr 2 allerede😂👍

Det er vel riktignok lurt å ha beredskapslager uavhengig av barn 😁 men ja, det er godt å slippe å bekymre seg for egne barn i urolige tider. Samtidig tenker jeg på alle andre rundt meg, som kjæresten, hans barn, mine foreldre og søsken og så videre. Så selv om jeg skjønner at det er noe spesielt med egne barn, er det jo noen å bekymre seg for og tenke på uansett, så lenge man har folk man er glad i i livet! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har barn selv.  Noe jeg savner er å slippe stress og bekymringer, min gjør så mye galt.  Jeg er utslitt 

uten barn, mindre stress og bekymringer.  Mindre søvnløse netter. 

Anonymkode: 17bae...23c

Det høres veldig krevende ut. Håper ting blir litt bedre for deg og ditt barn etterhvert ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk første barn da jeg var 35, så har rukket å opppleve hvordan livet kan være uten barn noen år. Det jeg savner er: bedre søvn, kan være mer spontan, holde på med sosial hobby på kveldstid (kommer nok til å starte igjen med det når barna blir eldre, da), bedre økonomi, å late seg en hel kveld/helg og bare game og slappe av. 

Anonymkode: 88255...1de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fikk første barn da jeg var 35, så har rukket å opppleve hvordan livet kan være uten barn noen år. Det jeg savner er: bedre søvn, kan være mer spontan, holde på med sosial hobby på kveldstid (kommer nok til å starte igjen med det når barna blir eldre, da), bedre økonomi, å late seg en hel kveld/helg og bare game og slappe av. 

Anonymkode: 88255...1de

Takk for at du minner meg på alt jeg kan være takknemlig for da jeg ikke har eller kommer til å få barn. Jeg skal prøve å sette enda mer pris på mulighetene jeg har fremover♥️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er dyrt 

du har full frihet til å gjøre hva du vil 

du slipper å bekymre deg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frihet fra bekymringer. Frihet til å gjøre det du vil. 

Anonymkode: ad66c...f94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...