Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å si noen positive ting med å IKKE få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det merkelige er at uansett hvor kjipt, bekymringsfullt og tungt jeg synes livet med barn virker, og hvor utrolig deilig et helt liv med kun seg selv å tenke på virker, så VIL jeg av en eller annen merkelig grunn ha barn. Jeg forstår det virkelig ikke selv.

Det er ikke det spor merkelig. Kroppen din er designet for å få barn. Den har eggløsning og menstruerer nettopp for å få barn. Selv om du ikke ønsker barn så vil likevel hjernen og kroppen din hele tiden mens du er fruktbar sende signaler om at det er på tide å bli gravid, selv om du ikke vil. Dette kjenner jeg på selv, og det er til tider slitsomt men det er også noe man lærer å leve med. 

Anonymkode: 86b2a...525

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye mer frihet og fritid. Du kan styre dagene helt selv. Ingen å ta hensyn til. Du kan gjøre det du vil når det passer deg.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

Er trolig i samme situasjon som TS, godt å lese de ulike svarene dere kommer med og at det er mange fordeler ved å ikke få barn som man kan velge å fokusere på. Jeg tenker for min egen del at jeg både får mye og samtidig går glipp av mye, ved å ikke få barn. Men sånn er det jo andre veien også, ved å få barn. Får fokusere på fordeler ved situasjonen jeg befinner meg i. 

Anonymkode: a2efc...a24

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 4.30):

Jeg kan ikke få barn.Av ulike årsaker kan jeg ikke adoptere eller andre ting. I tilegg til at det er noen ting jeg ikke takler å gå igjennom.. men det er ikke det jeg vil skrive om.. Kan noen si meg ting som er bra med og ikke få barn? Fordeler ? Noe jeg kan være glad jeg slipper ? Jeg er 30 år så vil jeg holde vekta bedre foreksempel? Noen som har blitt mer plaget med sykdommer etter svangerskap  osv... alt dere kan komme på egentlig. Har hatt følelsesmessige karuseller rundt dette tema. Kommet fram til at jeg aller mest sannsynlig blir å være barnløs. Takker for svar på forhånd 

Anonymkode: 7dfc4...aec

Du kan reise jorda rundt. Det koster mindre og du kan oppleve hva du vil når du vil. Du trenger ikke ta opp et gigantisk boliglån for å få plass til barna. Du kan bo i en toppleilighet uten heis. Du kan ha pene ting stående rundt uten at noen river de ned. Du slipper unna flere år med husarbeid og klesvask. Du slipper å "ødelegge" kroppen din med svangerskap og fødsel. Du kan sove godt natte gjennom hele livet. Du er alltid uthvilt. Du kan spise hva du vil når du vil. Du kan se hva du vil på tv når som helst. Du kan gå ut av huset og finne på noe gøy etter kl 19. Du kan gjennomføre en telefonsamtale når du vil. Du kan lese en bok når du ønsker. Du kan engasjere deg i frivillig arbeid. Du kan ha så mange planter du bare vil uten å tenke på om de er giftige eller om noen kommer til å grave ut all jorda i potta. Du kan være syk og ligge til sengs. Du kan flytte rundt hvor du vil når du vil og du kan bytte partner en gang i måneden om du ønsker det. Du kan prioritere å ta vare på utseende ditt og trenger ikke å ha på praktiske klær og sko. Du kan spare og investere. Du trenger aldri føle på bekymring for barna og konstant dårlig samvittighet.

Listen er uendelig.

Anonymkode: 411c0...492

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du slipper å få underlivet rasert av fødsel.

Anonymkode: 500dc...cf8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/17/2021 at 7:58 AM, AnonymBruker said:

Man trenger ikke barn for å være en familie, og man blir ikke automatisk en familie av å ha barn

Anonymkode: 7bd6d...ffa

Man er ikke ordentlig familie uten barn.

Anonymkode: 9b233...26f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De bare skjermer

Foreldre heier på utestenging.

Anonymkode: a2215...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre stress og et bedre utseende (du kommer nok til å holde deg bedre med årene i forhold til venninnene dine som får en flokk med unger så lenge du tar vare på helsa di), tid, økonomi, ingen bekymring og tanker om hvordan det går med barna dine. Du har total frihet til å gjøre hva du vil og du kan planlegge langt fremover, ha en forutsigbar tilværelse. Ikke kommer du til å føle deg låst til en partner du ikke er fornøyd med, brudd er mye lettere uten unger på samvittigheten. Du kan kjøpe dyre møbler og klær i fine materialer uten å bekymre deg for at det skal gå i stykker.

Ja også slipper du å tisse på deg når du nyser, mange blir permanent skadet av fødsel. Du kan også finne deg en partner med barn fra før av, man kan bli glad i de også, selv om man ikke har en genetisk tilknytning.

Har et par i familien som har valgt å ikke få barn (om det er fordi de ikke kan, eller fordi de ikke vil, det vet jeg ikke). De nærmer seg 60 og har en helt nydelig tilværelse. De ser begge yngre ut i forhold til hvor gamle de egentlig er, de reiser til fantastiske destinasjoner, har hobbyer de elsker og opplever mye kultur og impulser man kanskje ikke får tid til med barn. Stort hus, fin bil, hytte, m.m. Virker også som de alltid har hatt mye ro og stabilitet i forholdet, har aldri sett de ha amper stemning, sett trøtte å sure ut, eller virket stresset med tid. Det var stor kontrast mellom de og mine foreldre da vi dro på ferie sammen da jeg var tenåring og søsknene mine var små barn. Foreldrene mine var slitne selv om de var på ferie. De vandret rolig ned til bassenget etter å ha sovet ut om morgenen 😂 Det er de jeg tenker på når jeg vil bekrefte for meg selv at jeg ikke vil ha unger. Ja det ser koselig ut å ha barn, men å putte noen andres behov foran sine egne hele veien, det tar på. 

Gå på reddit siden regretfulparents så har du flere eksempler. Det er mange der ute som angrer dypt, men det kan de ikke snakke om av åpenbare årsaker. Faktisk hjerteskjærende lesing. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du slipper bekymringen med barn som vokser opp og blir rusmisbrukere.

Sønnen til en jeg kjenner tok livet av seg for noen uker siden nettopp pga et rusmisbruk han ikke kom ut av. 

Anonymkode: bf98b...efe

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor ikke?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har levd et bra liv uten barn (er 50 nå) og ville 99% sikkert valgt det samme igjen.

Hadde i utgangspunktet sett for meg å få barn, men siden jeg vokste opp med relativt gamle foreldre hadde jeg bestemt meg for at om jeg skulle få barn skulle de være ferdig «produsert» innen jeg var 35.

Nå ble det aldri til at det ble noen barn innen den fristen, og må si jeg nyter den friheten det har gitt meg i livet.

Jeg har reist mer enn de fleste, hatt spennende jobber rundt i verden som hadde vært vanskelig å kombinere med barn/familie, har helt egen sjef i eget liv og disponert tiden på ting jeg har lyst til.

Har et bra nettverk med selvvalgt familie (venner) rundt om i verden, og tenker dette veier opp og vel så det familie av kjøtt og blod.

Aldri blitt rik på penger, men hatt mange fantastiske opplevelser og lever for å skape minner for meg selv og venner rundt omkring. 

Også veldig deilig å ha muligheten til å kunne trekke seg helt tilbake å gjøre «ikke no» en dag eller ti, og dette er nok kanskje det jeg hadde savnet mest om jeg hadde endt om med barn.

Anonymkode: 92de9...f6b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
C8H10N4O2 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Det er vanvittig mange fordeler med å ikke ha barn. Jeg er stemor og der er veldig fint, men er 34 nå og det ser ut til at jeg velger et liv uten egne barn. Men definisjonen på en familie er vel foreldre (eller steforeldre osv) med barn. Man kan være kjæreste, elskere, dypt forelsket, sitt livs kjærlighet uten barn. Trenger ikke å være familie.

Anonymkode: 407fa...401

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er det dummeste jeg har hørt

Anonymkode: 3b781...cce

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er svært slitsom med barn den tiden de er små. 

Men selv når de er voksne vil man alltid bekymre seg. Din egen glede avhenger ikke lenger av bare deg, men også av at barna har det bra.

Fødselsskader. Svært mange (de fleste?) tisser lettere på seg etter fødsel. Noen er enda mer uheldig og blir ikke kvitt bekkenløsning, eller de har skadet nerven i endetarmen (som kan skje om man revner fra A-Å)  som gjør at de ikke lenger kan kontrollere avføring. 

Man er ikke garantert et frisk barn. Selv med flere ultralyder. Var nettopp i begravelse til et lite barn som ble født med en dødsdom hengende over seg. 

Anonymkode: 9b556...45b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det dummeste jeg har hørt

Anonymkode: 3b781...cce

Har kanskje ikke barn du da?

Jeg opplevde en enorm forskjell når det kommer til "familie-følelsen" da vi fikk ett barn, og en mye sterkere tilknytning til min mann. Blodsbånd er jo også ett viktig fundament i å kunne kalles en familie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste jeg kommer på er at du slipper å bekymre deg over barna dine. Men plussene er så store og mange at det er verdt bekymringen titusenvis av ganger. 

Anonymkode: 9402c...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er 40 og har ingen barn. Men magen er stor stygg og oppblåst. Har ikke noe fin kropp. Har ikke noe sexlyst heller. Føler den tiden med å være fin og sexy er forbi uansett. 

Anonymkode: adb0e...229

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 12.32):

Det er ikke det spor merkelig. Kroppen din er designet for å få barn. Den har eggløsning og menstruerer nettopp for å få barn. Selv om du ikke ønsker barn så vil likevel hjernen og kroppen din hele tiden mens du er fruktbar sende signaler om at det er på tide å bli gravid, selv om du ikke vil. Dette kjenner jeg på selv, og det er til tider slitsomt men det er også noe man lærer å leve med. 

Anonymkode: 86b2a...525

Slitsomt når man har gått slik i 40 år. Bruker p piller for å stenge det av, men det føles ikke rett. Biologi. 

Anonymkode: adb0e...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- sove ut i helgene 

- mindre sykdom

- gjøre hva du vil på fritiden 

- være spontan, dra ut og ta en pils etter jobb feks

- ferier og helger er FRI, og du kan dra der du vil. Ferie med barn er virkelig ikke ferie!

Anonymkode: 3c76b...f68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mindre bekymringer

- Mer tid til utdanning/ jobb /karriere

- Du kan lettere gå ut av forhold som ikke fungerer. Slipper å forholde seg til eksen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...