Gå til innhold

Rydder dere barnas rom?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Åja, slik, ja. Som sagt var bare nysgjerrig, klarte ikke helt å se det for meg. Hun er jo uansett bare fire, så foreløpig har hun vel ikke store behovet for privatliv.

Lykke til med opplæring i rydding!

Anonymkode: 7f240...c64

Neh ikke enda. Vi har tilbudt henne det andre soverommet som er større, men hun liker det lille, samtidig spurte vi henne om det var ok å fjerne døra. Det brydde hun seg ikke særlig om, så vi får se hvordan det går 😊 

Tusen takk 😁

Anonymkode: ac65a...f48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, laminaten er litt skjev, så hvis man lukker døren, er den litt vanskelig å få opp. Samtidig er ikke rommet så stort, og da vi fjernet døra fikk vi plass til en oppbevaringshylle til 😊

Tenker at hvis hun vil ha privatliv, så kunne vi fikset en lingardin istedet. 

Det bør dere tenke på allerede (privatliv). Jeg lærer iallfall fireåringen min om grenser. Man kan f.eks kun pille nese og kjenne på tissen om man er alene.  Greit å ikke være beglodd da. 

Anonymkode: 82a9c...c1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det bør dere tenke på allerede (privatliv). Jeg lærer iallfall fireåringen min om grenser. Man kan f.eks kun pille nese og kjenne på tissen om man er alene.  Greit å ikke være beglodd da. 

Anonymkode: 82a9c...c1b

Tenkte ikke på sånn privatliv. Noen liker å skifte kjoler og styre på med det uten at foreldre blander seg inn 😅

AnonymBruker
Skrevet

Vi legger som regel alltid ting tilbake etter bruk. Har hatt fokus på rydding frå ho var ganske lita. Eg passer også på at det ikkje blir for mange ting inne på rommet hennas. Dersom ho har besøk så rydder ho og besøket før dei drar heim. Det er uaktuelt å væra her og snu alt opp ned så for å stikke, enkelte foreldre har dårlige manerer der altså.

Når ho rydder så skryter eg veldig av ho, positiv forsterkning. Sjølv om eg veit ho kan det.

Dersom barnet ditt tømmer ut alle tinga i ein haug hadde eg vennlig tatt tinga bort for ein periode. Det er sikkert ikkje så spennande eller inspirerande å leika med uansett om alt ender opp på golvet. At leiker tar seg ein pause er ikkje omsorgsvikt. Barn trenger å læra seg respekt for ting. Det er litt måten ting blir tatt bort på som er viktig her, trenger ikkje å gjera eit stort poeng ut av det. Plutselig var det litt mindre inne på rommet. Det er ikkje sikkert ho hadde merka at tinga var borte ein gong.

Anonymkode: 74c78...ff4

AnonymBruker
Skrevet

Hun starter, så hjelper jeg til etterhvert. 

Unnskyldningen er ofte at hun blir såååå sliten av å rydde, men da får hun heller ikke ha venner på besøk før det er ryddet 😂 

Noen ganger tar jeg alt for da har hun lettere ved å holde det pent en stund, men det er ikke ukentlig liksom. 

Anonymkode: e5c50...5e2

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke spesielt hysteriske på rydding så det gjør ikke noe om ikke rommene er strøkne hver kveld.

4 åringen liker å ha det ryddig og noen ganger så rydder hun selv og andre ganger hjelper vi. Er ikke alltid det er hun selv som roter.

6 åringen er langt mer bedagelig og der kan det bli litt mer rot men føler det kommer seg. Dem liker å ha et ryddig rom så🙂

Blir det for gale så gir jeg beskjed om at jeg rydder gjerne men da vil dem ikke finne alt igjen. Det vet dem av erfaring så da bruker dem å ta en runde.

Anonymkode: 9b952...52a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har de greid selv siden de begynte på barneskolen. Nå tar de det meste av resten av huset også. Alle 3 ser verdien av å ha det rent og ryddig hjemme.

Anonymkode: e79cc...d3b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, det har jeg tenkt på, fordi det virker som hun bare roter for å rote. Om jeg kan oppbevare slike ting som det er mye av, som Lego, perler, puslespill osv på et annet sted enn rommet hennes, er jo det egentlig ganske smart. For her brukes ikke de tingene til det det skal brukes til. Jeg har tenkt at det bare er bra for fantasien, men det blir jo bare rot 😓 

Det kan være overveldende å ha for mange ting fremme samtidig, og kanskje det her rett og slett virker mot sin hensikt? Hun finner ikke ro til noe, fordi det er for mye?

Vi har hatt suksess med å legge bort leker i samarbeid med barna, for så å bytte leker når ønskelig. Da er det lettere å holde orden og paradoksalt nok også enklere å finne noe konstruktivt å gjøre. 

Ellers tenker jeg at barna må lære å rydde som de må lære alt annet. Om alt mulig ligger blandet på gulvet, er det nok vanskelig for en fireåring å i det hele  tatt vite hvor hun skal starte. Det er lurt å ha gode, enkle systemer for hvor ting skal være, og å ikke ha for mange kategorier med småtteri som helst ikke bør blandes fremme samtidig.

Og så må hun lære systemet før hun kan rydde effektivt selv. Skorter det på motivasjon, kan det hjelpe å utsette en elsket aktivitet til etter at rommet er ryddig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...