AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #1 Skrevet 16. juli 2021 Hei! Jeg har alltid ryddet rommet til datteren min. Det gjør jeg egentlig fortsatt. Hun er veldig flink til å rydde ting hun har tatt ut i stua, og veldig flink til å rydde rommet når jeg hjelper henne. I det siste har hun derimot rotet ekstremt. Knust kritt og laget gugge, rivi papir osv og det har sett ut som bombenedslag. For et par dager siden ryddet jeg rommet hennes ordentlig hvor jeg støvsuget og vasket osv. Den neste timen helte hun ut alt av små Legoklosser, puslespill etc og egentlig alt av ting hun hadde i de forskjellige beholderene. Hun vet godt at vi rydder opp etter oss, og jeg gjorde ikke noe poeng ut av det. Det er bare det, det ser jævlig ut. Hun har ingen dør til rommet av sikkerhetsårsaker, og det er umulig å gå der inne, og vi ser rett inn. Jeg orker ikke rydde der igjen, jeg har baby og mann å ta meg av også mitt eget rot😰 samtidig frister det å bare fjerne det, men det er jo hennes rot, hennes rom, hennes eiendeler.. Har sagt at det kan være lurt å rydde opp der, da er det lettere å leke når det er ryddig, men hun sier hun ikke gidder selv med hjelp. Dere som har fireåringer, rydder dere rommene deres eller samarbeider dere eller hva gjør dere hvis de roter skikkelig? Hva hadde dere gjort i dette tilfellet? Anonymkode: ac65a...f48
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #2 Skrevet 16. juli 2021 Nei det gjør vi ikke. Har lært de viktigheten av å rydde og ha respekt for sine egne ting. De må rydde rommet sitt hver dag før de legger seg. Dette har vi hatt som regel fra de var 1 år ca. Nå er de 13 og 15. Anonymkode: dd29a...1b5 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #3 Skrevet 16. juli 2021 Nei det gjør jeg ikke . vaskehjelpen tar sånt Anonymkode: 0fa75...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #4 Skrevet 16. juli 2021 «hun sier hun ikke gidder» Altså, seriøst? Lar du deg bli overkjørt av en fireåring? Ikke rart hun ikke «gidder» når du ikke setter grenser 🙄 Anonymkode: 30c6b...958 11
Kenelz Skrevet 16. juli 2021 #5 Skrevet 16. juli 2021 Vokste opp med en fin regel: Ta vare på tingene ellers kommer «støvsugeren» og kaster alle tingene som ligger å slenger. Funket det? Ja, min mor holdt ord! Lekene ble heller ikke erstattet. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #6 Skrevet 16. juli 2021 Hvorfor har hun ikke dør til rommet sitt?😳 Anonymkode: d94ee...757 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 Det er vel vanlig å hjelpe til, og du må jo vaske såklart, men barnet skal jo også hjelpe til å rydde etter evne. En 4åring klarer å rydde ganske mye selv men trenger nok litt veiledning eller at du er med. Men første punkt her er kanskje å lære barnet at det ikke er lov å rote bare for å rote. Om mitt barn hadde helt ut alle lekene slik du beskriver hadde de lekene ikke vært like lett tilgjengelig for barnet en stund. Det får heller få de lekene de ønsker å leke med fra en voksen. Det er ikke lek å bare helle ut alle lekekasser man har utover gulvet. Anonymkode: 8cf86...af3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Skrevet 16. juli 2021 Det hender jeg må hjelpe litt med å komme i gang, men hun rydder selv. Samme med alt som tas ut av rommet, det skal inn på rommet med engang hun er ferdig å bruke det. Anonymkode: 9d003...81d
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #10 Skrevet 16. juli 2021 Jeg har vært alt for snill med mine på 7 og 4, så denne sommeren er målet at de skal rydde selv. Om de ikke rydder på kvelden får de ikke gå ut og leke dagen etter før de har ryddet ferdig. Virker som om det fungerer. De roter egentlig ikke mye, men spesielt eldste drar ut alt om han leter etter noe 😅 Anonymkode: 733a7...5a5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #11 Skrevet 16. juli 2021 Kenelz skrev (12 minutter siden): Vokste opp med en fin regel: Ta vare på tingene ellers kommer «støvsugeren» og kaster alle tingene som ligger å slenger. Funket det? Ja, min mor holdt ord! Lekene ble heller ikke erstattet. Utifra det jeg har lest her på kg er det visst traumatisk for alle barn at lekene blir borte. Har lyst til å ta den sjøl. Husker jeg advarte henne om at dersom hun ikke ryddet klossene, ville jeg sette de bort en stund. Det gjorde jeg, og det har aldri vært et problem siden. Anonymkode: ac65a...f48
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #12 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er vel vanlig å hjelpe til, og du må jo vaske såklart, men barnet skal jo også hjelpe til å rydde etter evne. En 4åring klarer å rydde ganske mye selv men trenger nok litt veiledning eller at du er med. Men første punkt her er kanskje å lære barnet at det ikke er lov å rote bare for å rote. Om mitt barn hadde helt ut alle lekene slik du beskriver hadde de lekene ikke vært like lett tilgjengelig for barnet en stund. Det får heller få de lekene de ønsker å leke med fra en voksen. Det er ikke lek å bare helle ut alle lekekasser man har utover gulvet. Anonymkode: 8cf86...af3 Takk for svar, det har jeg tenkt på, fordi det virker som hun bare roter for å rote. Om jeg kan oppbevare slike ting som det er mye av, som Lego, perler, puslespill osv på et annet sted enn rommet hennes, er jo det egentlig ganske smart. For her brukes ikke de tingene til det det skal brukes til. Jeg har tenkt at det bare er bra for fantasien, men det blir jo bare rot 😓 Anonymkode: ac65a...f48
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #13 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor har hun ikke dør til rommet sitt?😳 Anonymkode: d94ee...757 Det står i hi. Sikkerhetsmessige årsaker. Anonymkode: ac65a...f48
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #14 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei det gjør vi ikke. Har lært de viktigheten av å rydde og ha respekt for sine egne ting. De må rydde rommet sitt hver dag før de legger seg. Dette har vi hatt som regel fra de var 1 år ca. Nå er de 13 og 15. Anonymkode: dd29a...1b5 Hvordan forklarte du det å respektere tingene sine til en fireåring? Her har vi ryddet sammen, reparert det som blir ødelagt om det er mulig, ikke misbrukt lekene (typ ødelegge med vilje, latt de ute osv). Eneste jeg tenker vi har gjort feil er å gi henne for mye leker. Anonymkode: ac65a...f48
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #15 Skrevet 16. juli 2021 Vi ryddet sammen Anonymkode: 3e164...810 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #16 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det står i hi. Sikkerhetsmessige årsaker. Anonymkode: ac65a...f48 Jeg er bare nysgjerrig, du må ikke svare. Hvilke sikkerhetsmessige årsaker? Klemme fingeren? Anonymkode: 7f240...c64 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #17 Skrevet 16. juli 2021 Barnet har ikke dør til rommet sitt, og du kan ikke rydde fordi du har en baby og mann du må ta deg av? Hadde vært mye mer bekymret for konsekvensene av å måtte «ta seg av» en voksen mann Anonymkode: bb82a...032 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #18 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): «hun sier hun ikke gidder» Altså, seriøst? Lar du deg bli overkjørt av en fireåring? Ikke rart hun ikke «gidder» når du ikke setter grenser 🙄 Anonymkode: 30c6b...958 Overkjørt 🤣 nei, hvis det er så forbanna viktig å rydde rommet NÅ og ikke i morgen, hadde jeg sagt at "jo, rommet må bli ryddet idag, slik at du kan leke her. La meg hjelpe deg, så går det fortere". Men, så har det ikke vært så veldig viktig verken idag eller i går, tenkte jeg kunne se om hun skjønte det sjøl, og da jeg idag tidlig sa "nå var det ganske rotete her, kanskje du bør rydde det, da blir det så fint!" sa hun at hun ikke gidder. Da svarte jeg, nei, da får du heller rydde det senere. Anonymkode: ac65a...f48
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #19 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er bare nysgjerrig, du må ikke svare. Hvilke sikkerhetsmessige årsaker? Klemme fingeren? Anonymkode: 7f240...c64 Nei, laminaten er litt skjev, så hvis man lukker døren, er den litt vanskelig å få opp. Samtidig er ikke rommet så stort, og da vi fjernet døra fikk vi plass til en oppbevaringshylle til 😊 Tenker at hvis hun vil ha privatliv, så kunne vi fikset en lingardin istedet. Anonymkode: ac65a...f48
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #20 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, laminaten er litt skjev, så hvis man lukker døren, er den litt vanskelig å få opp. Samtidig er ikke rommet så stort, og da vi fjernet døra fikk vi plass til en oppbevaringshylle til 😊 Tenker at hvis hun vil ha privatliv, så kunne vi fikset en lingardin istedet. Anonymkode: ac65a...f48 Åja, slik, ja. Som sagt var bare nysgjerrig, klarte ikke helt å se det for meg. Hun er jo uansett bare fire, så foreløpig har hun vel ikke store behovet for privatliv. Lykke til med opplæring i rydding! Anonymkode: 7f240...c64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå