Gå til innhold

Venninne med problematisk forhold til mat styrer vennegjengen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som har fortalt at hun har et problematisk forhold til mat. La oss kalle henne «Anne». Hun er av typen som liker å være litt i sentrum og få oppmerksomhet. Vi er begynt på et studie hvor veldig mange jenter er både flinke, utadvendte og vakre, så tror hun kjenner på konkurransen og mulig det har utløst problemene hennes, men jeg skal ikke spekulere i årsaken fordi det er langt utenfor mitt felt. 
 

Problemet er at jeg synes spiseproblemene hennes får vel mye plass i gjengen. Hun kommenterer ofte på hva jeg spiser. Jeg er en litt småspist type (sliter med appetitt, magetrøbbel osv.) og hun kommer ofte med spydige kommentarer om mine små porsjoner (for meg fungerer det best med små hyppige måltid). Spiser jeg noe usunt går det heller ikke ubemerket hen. Når jeg påpeker at det ikke er greit får jeg ofte høre både fra henne og andre at «det må du tåle du vet jo at hun sliter». Men jeg tåler det helt ærlig ikke, jeg har mine usikkerheter (til tross for at det ikke kan kalles psykiske problemer).

 

i tillegg kommenterer hun andre jenters kropper «sååå tynn som hun er er ikke særlig pent, hun er nok syk!». Igjen blir det litt sånn: hun har lov å si det hun vil for hun sliter med spising. 
 

Jeg har blitt kjent med en utrolig kul jente på studie som jeg prøver å inkludere i vår gjeng. Hun er snill, morsom, masse gøye hobbyer og veldig smart. Hun er veldig atletisk og utrolig pen, og dette takler ikke Anne. Hun vil ikke at den nye jenta skal bli inkludert. Jeg kaller dette mobbing! Spiseforstyrrelser kan IKKE legitimere utestenging. Hadde den nye jenta drevet med slanking og pratet non-stop om det så hadde jeg såklart forstått behovet for grensesetting, men hun er ikke sånn, hun er veldig chill og trygg på seg selv. 
 

Dette kommer i tillegg til at spiseprovlemene til Anne blir tema på alle fester vi har (i kombinasjon med grining, låse seg på bad, vente på at noen skal komme og trøste osv.). I tillegg er visse utesteder «no go» fordi der er det for mange Pene slanke jenter. Så vi ender på brun bar med gamle gubber som gir Anne oppmerksomhet. 
 

Jeg kjenner jeg er DRITT lei hele greien. Kan spiseproblemer virkelig rettferdiggjøre oppførselen hennes? Er jeg fæl hvis jeg setter henne på plass? Ønsker ikke ditche henne fordi vi er i en større gjeng så det ville i praksis blitt at jeg sluttet å henge med gjengen.

 

Anonymkode: 0ebe6...eae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HJelpes, og hun er gammel nok til å ta høyere utdanning? Høres ut som hun er 14 år gammel =/

 

 

Anonymkode: bff5c...138

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å behandle henne som et barn? Rett og slett bare ignorere den dårlige oppførselen? Hvis hun kommenterer hva du spiser, snakk om noe annet. Hvis hun vil på et spesielt utested, hva med å spørre de andre om de vil være med deg en annen plass så kan hun gå på den puben hun vil? Og hvis hun griner på do på fest så bare ignorer henne. Prøv å tenk at det er et henne problem og ikke et deg problem. Tror jeg hadde taklet situasjonen slik hvertfall. 

Anonymkode: d59e0...15e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres virkelig ut som hun ikke er klar til å gi slipp på sykdommen. Jeg har spiseproblemer selv og vi trenger faktisk ikke puter under armene og full forståelse, da blir vi jo aldri bedre? Sett henne på plass, og få henne til hjelp.

Fint å ta hensyn men ikke bli «enablere» for henne ( har noen et bedre ord for dette på norsk?)

 

Anonymkode: e608c...2c6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fint å ta hensyn men ikke bli «enablere» for henne ( har noen et bedre ord for dette på norsk?)

Medavhengige

Anonymkode: 706de...158

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde trukket meg unna hele gjengen og slått meg sammen med den nye jenta. Livet er for kort.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts. Her! Måtte være litt kort og konsis i innlegget mitt. Tror hun forsøker et behandlingsopplegg slik at hun på sett og vis får hjelp. Hun trekker av og til psykologen sin inn i ting «psykologen sier at…» Da kan jo ingen si imot.

Anonymkode: 0ebe6...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 10.54

Når du sier at Anne ikke vil at hun nye skal bli inkludert, er dette noe hun sier rett ut? Hvordan reagerer i så fall de andre i gjengen på dette? 

Jeg synes det sier mye om hele venninnegjengen at alle tilsynelatende ser på denne oppførselen som helt greit. Jeg har aldri hatt venninner som hadde latt dette passere, "problematisk forhold til mat" eller ei. Det gjelder også kommentarer og kritikk av hva andre spiser, det er selvsagt ikke greit, og det blir ikke mer greit av at man påberoper seg spisevegring eller hva det nå er hun sliter med.

Psykologen hennes sier vel ikke at hun står fritt til å mobbe folk som spiser usunn mat heller? Skjønner at det er vanskelig å stå opp for deg selv dersom hele gjengen er på hennes side, og du er alene om å reagere, men jeg hadde tatt meg en god runde i tenkeboksen og vurdert om dette er en gjeng jeg egentlig trenger.

Endret av 10.54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde hengt meir med ho kule jenta du har lyst å bli betre kjent med. Forsøkt å hatt litt meir nøyralt forhold til "anne". Men du må berre setja ho på plass når ho er ufin, å slite med noko er ikkje gratiskort for å væra dritt mot andre.

Anonymkode: e8e33...526

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ærlig talt ikke at du ønsker å være en del av denne venninnegjengen, der alle andre unntatt deg synes dette er ok eller i alle fall ikke noe de ønsker å problematisere?

Kan du ikke fortsette vennskapet med den nye jenta og så utvide gjengen deres med flere? Det er ikke normalt å holde på sånn som Anne gjør, men enda mindre normalt at hele resten av vennegjengen synes det er ok at hun kommenterer andres matinntak og kommer med stikk i hytt og pine. De andre jentene er ikke noe ålreite, de heller.

Anonymkode: c7f6a...b8a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ts. Her! Måtte være litt kort og konsis i innlegget mitt. Tror hun forsøker et behandlingsopplegg slik at hun på sett og vis får hjelp. Hun trekker av og til psykologen sin inn i ting «psykologen sier at…» Da kan jo ingen si imot.

Anonymkode: 0ebe6...eae

Slike folk løper jeg motsatt vei av. De bruker slike "hersketeknikker" og forventer at vi andre bare skal bukke og nikke og være enige.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de andre i gjengen helt ser det. Jeg er nok den tynneste av oss, så jeg får nok mest. Tror flere av de andre kjenner seg igjen i hennes usikkerhet. Jeg har ærlig talt aldri følt meg tykk, snarere tvert imot, og heller aldri hatt anstrengt forhold til mat (snarere tvert imot der også). 
 

i tillegg er ingen av oss perfekte, så det blir fort litt sånn «hva med deg selv!»

Anonymkode: 0ebe6...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt til henne at det var voldsomt til hakk i plata når hun begynte med å kommentere dette igjen, og at repriser er utrolig kjedelig.

Anonymkode: 720de...ffa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig spesielt at hun prosjekterer sine egne spiseforstyrrelser på andre på denne måten. Hun forstår nok ikke hvor forstyrret slik oppførsel.

Jeg ville begynt med grensesetting rundt henne. Vær tydelig på at kommentarene er unødvendige og at du har et godt forhold til mat og ikke ønsker å diskutere dette ytterligere med henne. Det er en tøff samtale å ta, men det høres nødvendig ut.

De som reagerer på grensesetting er de som ønsker å tråkke over grensene dine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha svart denne kjerringa. At hun sliter med mat skal ikke gå utover dere, og det gir henne ingen fripass til å oppføre seg som ei bitch.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zooey said:

Veldig spesielt at hun prosjekterer sine egne spiseforstyrrelser på andre på denne måten. Hun forstår nok ikke hvor forstyrret slik oppførsel.

Jeg ville begynt med grensesetting rundt henne. Vær tydelig på at kommentarene er unødvendige og at du har et godt forhold til mat og ikke ønsker å diskutere dette ytterligere med henne. Det er en tøff samtale å ta, men det høres nødvendig ut.

De som reagerer på grensesetting er de som ønsker å tråkke over grensene dine.

Kommentarene er så subtile at det er vanskelig å pinpointe:

 

Ved bestilling av Pepsi Max (min favorittbrus😍) «ååårh, jeg blir så irritert på jenter som skal ha lettbrus, skal være så tynne og sunne! Du vet at den inneholder masse *sett inn tilsetningsstoff med fancy navn som ikke skal være bra for helsen*»

 

ved bestilling av forrett (noen steder er hovedrettene veldig store, og jeg synes det er ugreit å kaste mat): «ååååårh hvorfor må du være så kjiiiip»

ved bestilling av ekstra pommes frites (fordi forretten ikke var stor nok likevel…): «told U! Det der var ikke nok mat»

 

ved spising av liten porsjon: «jeg er bekymret for deg». Hvisking og tisking til de andre. 
 

ved spising av noe usunt/stor porsjon: «Skal DU ha det? Du spiser jo aldri noe usunt».

Anonymkode: 0ebe6...eae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har rett til å sette grenser for deg selv. Hvis det hun holder på med går utover ditt velbehag så kan du gjerne være tydelig. Hun har ikke rett til å kommentere ditt inntak eller din kropp. 

Egentlig høres dette ut til å være mer et personlighetsproblem enn å handle om spising. Oppførselen på fest tyder på at hun vil styre og være midtpunkt. 

Hvis den nye jenta er hyggeligere ville jeg satset på henne. 

Anonymkode: f9651...45a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommentarene er så subtile at det er vanskelig å pinpointe:

 

Ved bestilling av Pepsi Max (min favorittbrus😍) «ååårh, jeg blir så irritert på jenter som skal ha lettbrus, skal være så tynne og sunne! Du vet at den inneholder masse *sett inn tilsetningsstoff med fancy navn som ikke skal være bra for helsen*»

 

ved bestilling av forrett (noen steder er hovedrettene veldig store, og jeg synes det er ugreit å kaste mat): «ååååårh hvorfor må du være så kjiiiip»

ved bestilling av ekstra pommes frites (fordi forretten ikke var stor nok likevel…): «told U! Det der var ikke nok mat»

 

ved spising av liten porsjon: «jeg er bekymret for deg». Hvisking og tisking til de andre. 
 

ved spising av noe usunt/stor porsjon: «Skal DU ha det? Du spiser jo aldri noe usunt».

Anonymkode: 0ebe6...eae

Slike kommentarer blir for dumme.

Snakk med henne en til en om dette. Si at du har lagt merke til kommentarene henne, at de er unødvendige og at du ønsker at hun slutter med det. 

Vet de andre vennene deres om sykdommen hennes? Er det virkelig ingen som sier noe til henne når hun oppfører seg sånn? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommentarene er så subtile at det er vanskelig å pinpointe:

 

Ved bestilling av Pepsi Max (min favorittbrus😍) «ååårh, jeg blir så irritert på jenter som skal ha lettbrus, skal være så tynne og sunne! Du vet at den inneholder masse *sett inn tilsetningsstoff med fancy navn som ikke skal være bra for helsen*»

 

ved bestilling av forrett (noen steder er hovedrettene veldig store, og jeg synes det er ugreit å kaste mat): «ååååårh hvorfor må du være så kjiiiip»

ved bestilling av ekstra pommes frites (fordi forretten ikke var stor nok likevel…): «told U! Det der var ikke nok mat»

 

ved spising av liten porsjon: «jeg er bekymret for deg». Hvisking og tisking til de andre. 
 

ved spising av noe usunt/stor porsjon: «Skal DU ha det? Du spiser jo aldri noe usunt».

Anonymkode: 0ebe6...eae

Nei, bare nei. Hun er ikke bra for deg, og virker som en veldig lite hyggelig venninne. Mulig hun er misunnelig. 

Er det andre i gjengen du står nærmere som du kan drøfte dette med?

Anonymkode: f9651...45a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun har problemer med spising gir henne ikke freepass til å kommentere andre. Hun VET ikke hva andre sliter med eller ikke. Jeg hadde gitt klar beskjed om at hva hun selv sliter med ikke gir henne tillatelse eller myndighet til å kommentere matinntaket ditt. Jeg hadde videre sagt at psykologen hennes kan si akkurat hva han vil, men vedkommende sitter ikke på noe universell sannhet. Videre hadde jeg sagt at det er slemt å si at alle som er tynne/magre ikke er fine og at de ER syke. Det er mange som er naturlig slanke/magre og ønsker å legge på seg. De har bare høy forbrenning. Det er også de som har et så aktivt liv at de ikke får til å spise nok for å holde vekta oppe. Man kommenterer ikke kroppen til de som er overvektige, og man kommenterer ikke kroppen til de som er undervektige/tynne/magre/trente. 

Helt ærlig er det et utrolig kjedelig tema...

Anonymkode: e3275...316

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...