Gå til innhold

jenter og hip thrusts


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hr. Aktiv skrev (På 20.7.2021 den 22.40):

Knebøy er bedre. 

Feil.

Anonymkode: 44b18...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feil.

Anonymkode: 44b18...fde

Hva er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (16 timer siden):

Hva er feil?

Sannsynligvis påstanden om at en øvelse kan være "bedre" enn en annen, helt tatt ut av enhver kontekst. Usikker på om du siktet til at knebøy er en bedre øvelse enn hip thrust på generelt grunnlag, eller om du siktet til at knebøy er bedre for rumpa, men vil tørre å påstå at det mangler belegg for begge påstandene 😅

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da går du ikke lavt nok, eller vipper fremover når du skal opp igjen. 

Anonymkode: 01d10...80d

Å vippe fremover vil overføre mer av belastningen til hofteekstensjonsmuskulatur som for eksempel rumpa, og ta vekk belastningen fra fremside lår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (20 minutter siden):

Sannsynligvis påstanden om at en øvelse kan være "bedre" enn en annen, helt tatt ut av enhver kontekst. Usikker på om du siktet til at knebøy er en bedre øvelse enn hip thrust på generelt grunnlag, eller om du siktet til at knebøy er bedre for rumpa, men vil tørre å påstå at det mangler belegg for begge påstandene 😅

Å vippe fremover vil overføre mer av belastningen til hofteekstensjonsmuskulatur som for eksempel rumpa, og ta vekk belastningen fra fremside lår.

Mangler belegg? Jøss du som pt burde vite at knebøy og varianter av det er det beste for å styrke rumpe ja hele underkroppen. Ingen andre øvelser får du bedre trening av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da går du ikke lavt nok, eller vipper fremover når du skal opp igjen. 

Anonymkode: 01d10...80d

Pfff.. voldsomt så påståelig da. Godt at en fagmann kan sette skapet på plass her da. 

Anonymkode: 894c6...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at kvinner har sterkere glutes enn menn (pound for pound)? Jeg leste at glute-eksperten Bret Contreras mener dette. Kan kanskje forklare de sinnsykt tunge vektene man ser mange kvinner bruke på denne øvelsen.  

Anonymkode: 7477b...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sandum.PT skrev (På 16.7.2021 den 20.46):

Veldig bra for ryggen også 😀

Jo, men problemet er at mange tar voldsomt tungt på denne uten å ha støttemuskulaturen til det.

Særlig etter graviditet vil endel trenge MYE oppbygging av muskler rundt bekken og hofteleddsbøyeren for å kunne løfte tungt på den uten å få betent og irritert piriformis/hofteleddsbøyer/bekken. 

Ja, rumpa blir absolutt mer spretten - men den krever endel for hofteleddsbøyer og bekken. 

Jeg synes selv egentlig at strikk og kettlebell gir mer fokus i saktere bevegelse gir mer fokus på teknikk - og at lavere vekt gjør at man er flinkere til å stramme godt i bekkenet (og unngå å dra på med hoftene). 

Man burde egentlig lære seg kegeløvelser før man begynner med denne her som kvinne. 

Først etter jeg hadde født og måtte trene opp bekken på nytt hos fysio/kiropraktor skjønte jeg at jeg ikke helt nailet den ordentlig. 

 

Anonymkode: a802b...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har fått arr/merker etter mye hipthrusts? Jeg har konstant to grove rødbrune flekker rett over trusekanten, selv om jeg bruker to puter under øvelsen😩 Vet ikke hva jeg skal gjøre for å forhindre dette?

Prøvde meg på et laaangt opphold fra thrusts, og da falmet de litt etter hvert, men da jeg begynte på igjen med den øvelsen(selv om jeg prøvde å ta en del mindre kg på) så var de på plass igjen.

Anonymkode: 393ba...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 15.26):

Jo, men problemet er at mange tar voldsomt tungt på denne uten å ha støttemuskulaturen til det.

Særlig etter graviditet vil endel trenge MYE oppbygging av muskler rundt bekken og hofteleddsbøyeren for å kunne løfte tungt på den uten å få betent og irritert piriformis/hofteleddsbøyer/bekken. 

Ja, rumpa blir absolutt mer spretten - men den krever endel for hofteleddsbøyer og bekken. 

Jeg synes selv egentlig at strikk og kettlebell gir mer fokus i saktere bevegelse gir mer fokus på teknikk - og at lavere vekt gjør at man er flinkere til å stramme godt i bekkenet (og unngå å dra på med hoftene). 

Man burde egentlig lære seg kegeløvelser før man begynner med denne her som kvinne. 

Først etter jeg hadde født og måtte trene opp bekken på nytt hos fysio/kiropraktor skjønte jeg at jeg ikke helt nailet den ordentlig. 

 

Anonymkode: a802b...755

Jeg kan godt si meg enig!

Selv trener jeg en del hip thrust uten vekter, ofte i slynge, og passer på å få med bekkenbunnen (viktig for menn også) for å nå de dype ryggmusklene. Undervurdert øvelse mener jeg 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Jeg kan godt si meg enig!

Selv trener jeg en del hip thrust uten vekter, ofte i slynge, og passer på å få med bekkenbunnen (viktig for menn også) for å nå de dype ryggmusklene. Undervurdert øvelse mener jeg 👍

Takk for påminnelse om denne øvelsen. Tror jeg skal trene den fremover. 

Anonymkode: e95e9...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...