Gå til innhold

Noen sykepleiere her ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er innafor å gi informasjon om til pårørende på et sykehjem.. ? 
får ofte høre når jeg besøker min mor at hun har rotet med avføring og de måtte skifte sengetøy osv. at hun har kastet bæsj på gulvet.. 

mer dette informasjon som er verdig og etisk for pasienten og pårørende? 
Jeg ønsker å vite om hvordan hun har det, om hun sover godt, spiser godt osv. men slike detaljer som er nedverdigende for et voksent menneske er ikke respektfullt overfor pasienten å ta videre til pårørende. Hva kan jeg gjøre med det? Og hvorfor er det viktig at jeg vet dette? 

Anonymkode: e3133...cef

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov til å utgi seg for å være helsepersonell her. Kan du snakke med de som jobber der og avtale hva slags informasjon du ønsker?

Anonymkode: f43e0...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er ikke lov til å utgi seg for å være helsepersonell her. Kan du snakke med de som jobber der og avtale hva slags informasjon du ønsker?

Nå tenker jeg generelt. Valg av ordbruk, og valg av informasjon. Som helsepersonell bør en vite hva en velger å si. Jeg er pårørende og i en sårbar situasjon, og jeg trenger ikke vite at mamma roter på gulvet med avføring. Det er uverdig for henne, og det er trist for meg. Når jeg blir gammel og havner på et pleiehjem ønsker jeg ikke at mine barn trenger å vite at jeg kaster bæsj på gulvet, 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nå tenker jeg generelt. Valg av ordbruk, og valg av informasjon. Som helsepersonell bør en vite hva en velger å si. Jeg er pårørende og i en sårbar situasjon, og jeg trenger ikke vite at mamma roter på gulvet med avføring. Det er uverdig for henne, og det er trist for meg. Når jeg blir gammel og havner på et pleiehjem ønsker jeg ikke at mine barn trenger å vite at jeg kaster bæsj på gulvet, 

Da ber du om møte med lederen. Så blir dette skrevet opp i journalen, så hver gang rapport skrives i Gerica/DIPS popper det opp hva pårørende ønsker av informasjon

Anonymkode: 1fdd4...719

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Løsningen ligger likevel i å snakke med institusjonen der hun er.

• Liker 1
Skrevet

Snakk med institusjonen der ho er. Dette har eg aldri opplevd i eigen praksis, og blir rysta over at nokre kan sei slikt til pårørande 😨 Av eigen erfaring fortel ein kun relevant info, det pårørande spør om, eller heilt enkelt om korleis pasienten har det. Fortel aldri slik informasjon då det verken er nyttig eller gjer godt for pårørande/pasient!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...