Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gradert ufør og har fått spørsmålet om det. . Jeg oppfatter det ikke som noe mistenksomhet, men bare nysgjerrighet. Sikkert fordi man ikke kan se det på meg. Jeg har ikke gått i dybden, men bare svart noe om kronisk sykdom.  Jeg føler mest at det er er en privatsak, men ønsker ikke å være avvisende eller skape dårlig stemning med folk jeg holder på å bli kjent med. 

Synes dere det er greit å spørre om det? jeg selv ville ikke spurt om det, hvis jeg knapt kjente personen. Årsaken regner jeg med ville kommet frem underveis. 

Anonymkode: 3acca...84b

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt innenfor. Den du spør svarer om h*n vil.

Anonymkode: 8fc45...0ce

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er gradert ufør og har fått spørsmålet om det. . Jeg oppfatter det ikke som noe mistenksomhet, men bare nysgjerrighet. Sikkert fordi man ikke kan se det på meg. Jeg har ikke gått i dybden, men bare svart noe om kronisk sykdom.  Jeg føler mest at det er er en privatsak, men ønsker ikke å være avvisende eller skape dårlig stemning med folk jeg holder på å bli kjent med. 

Synes dere det er greit å spørre om det? jeg selv ville ikke spurt om det, hvis jeg knapt kjente personen. Årsaken regner jeg med ville kommet frem underveis. 

Ja jeg syns det er helt greit å bli spurt om hvorfor jeg er ufør. Hvis jeg ikke vil at noen skal vite det så kan jeg heller bare si jeg studerer da.

Anonymkode: ef6ac...78f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg syns det er helt greit å bli spurt om hvorfor jeg er ufør. Hvis jeg ikke vil at noen skal vite det så kan jeg heller bare si jeg studerer da.

Anonymkode: ef6ac...78f

Jeg gjør det. Men hvis noen lurer på hvordan jeg klarer meg økonomisk, så føler jeg at jeg må si sannheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det, føler det er dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 9e828...982

• Liker 41
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg selv ville ikke spurt om det, hvis jeg knapt kjente personen. Årsaken regner jeg med ville kommet frem underveis. 

Det du skriver her, TS.

Jeg synes heller ikke det er innafor å spørre om noe så privat når man ikke kjenner vedkommende. Selve årsaken til uførhet kan være noe som er vondt og vanskelig å snakke om, og ikke akkurat "smalltalk"-tema.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er langt bedre at folk spør  i stedet for at de spekulerer og lager seg historier som ikke har rot i virkeligheten. 

Jeg foretrekker at folk snakker med meg  ikke om meg.

Anonymkode: fb87a...253

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt få meg til å spørre om det i en setting hvor det kun er meg og vedkommende tilstede,  hvor man kanskje snakker litt om livet og generelt dype ting. Men også her trår jeg forsiktig og ser an situasjonen. 

Kunne aldri falt meg inn å spørre om slikt med en gang jeg møter noen. Typ "Hva jobber du med? Åja, hvorfor er du ufør da?". 

Anonymkode: c81a1...580

• Liker 15
Skrevet

Kommer an på settingen, relasjonen og måten det spørres på. Det er best å ikke spørre direkte, men heller avvente hva personen selv sier. De som vil oppgi grunn, gjør det på eget initiativ. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Om det er noen man treffer for første gang, så synes jeg absolutt ikke at det er noe man spør om. Helse er å betrakte som privat for mange.

Om man derimot begynner å bli bedre kjent og etablere et vennskap, så synes jeg det er innafor å spørre når det faller seg naturlig.

Anonymkode: 71c40...4dd

• Liker 12
Skrevet

Uavhengig av om det er innafor eller ei (selv om jeg mener at det ikke er det), så har du lov til å sette grenser for hva du vil dele. Det er helt lov å si at det er en privatsak.

• Liker 17
Gjest Smeltemann
Skrevet

Dem må være innafor. Det skulle da ikke være noe stor hemmelighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er noe som ikke vises, så kan jeg forstå at folk lurer på hvorfor man er ufør.

Anonymkode: 664e9...f12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Dem må være innafor. Det skulle da ikke være noe stor hemmelighet. 

Helseopplysninger er sensitiv og privat informasjon. 

Ville du likt å bli spurt om du er impotent, og hvorfor?

• Liker 42
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes dere det er greit å spørre om det?

Nei det syns jeg ikke. Det er en privatsak.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Ikke innafor. Hvis jeg vil snakke om det så tar jeg opp temaet. Hvis jeg ikke tar opp temaet så er det fordi det ikke er noe jeg vil dele. Man spør ikke folk om sykdomshistorien deres

Anonymkode: 1f220...5c9

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det er noe som ikke vises, så kan jeg forstå at folk lurer på hvorfor man er ufør.

Anonymkode: 664e9...f12

Man må ikke spørre om alt man lurer på. 

Anonymkode: 1f220...5c9

• Liker 26
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helseopplysninger er sensitiv og privat informasjon. 

Ville du likt å bli spurt om du er impotent, og hvorfor?

Jeg spiser noen tabletter som gjør meg impotent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...