Gå til innhold

Endometriose utredning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på utredning for endometriose, har jo mistenkt dette her ei stund men var først for fem år siden smertene og blødningene tok helt av. Og slik har det egentlig fortsatt. Er først nå i sommer fastlegen tok blødningsmengde på alvor, måtta da få blodtransfusjon pga alvorlig lav blodprosent. Har ekstremt kraftige blødninger de verste ukene, og har blødninger opp til ca fire mnd i strekk. Nå vil lege at jeg tester ut spiral i seks mnd, før det gjøres noe mer. Jeg vil egentlig bare få utført laparaskopi og mr for å komme til bunns da jeg mest sannsynlig har vevet rundt tarm og urinblæren. Vil få et liv tilbake. Vil ut i jobb igjen. Er det noen som vil fortelle om veien i utredningen og hvordan resultatet ble? eventuelt om det er noen gode leger i Agder? Generelt tips og råd? 

Anonymkode: ee061...f80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før lapraskopi ble det tatt ultralyd, både innvendig og utvendig. Eller rettere sagt, det ble ikke tatt lapraskopi på meg da det ikke utføres i mitt helsedistrikt. Men de såg tilstrekkelig på UL til at diagnosen ble satt. Siden jeg ikke er 'hardt nok rammet', blir ikke noe mer gjort for min del...

Kan du ikke spørre fastlegen om å få ultralyd? Det er en enkel undersøkelse som kan gi deg mer svar. Og fastlegen er så absolutt ikke en spesialist på det området, du burde vært henvist videre for lenge siden.

Har du sjekket ut foreningen: https://endometriose.no/

Anonymkode: 302d2...138

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er på utredning for endometriose, har jo mistenkt dette her ei stund men var først for fem år siden smertene og blødningene tok helt av. Og slik har det egentlig fortsatt. Er først nå i sommer fastlegen tok blødningsmengde på alvor, måtta da få blodtransfusjon pga alvorlig lav blodprosent. Har ekstremt kraftige blødninger de verste ukene, og har blødninger opp til ca fire mnd i strekk. Nå vil lege at jeg tester ut spiral i seks mnd, før det gjøres noe mer. Jeg vil egentlig bare få utført laparaskopi og mr for å komme til bunns da jeg mest sannsynlig har vevet rundt tarm og urinblæren. Vil få et liv tilbake. Vil ut i jobb igjen. Er det noen som vil fortelle om veien i utredningen og hvordan resultatet ble? eventuelt om det er noen gode leger i Agder? Generelt tips og råd? 

Jeg har en venninne med endometriose. Hun forsøkte å få utredning i Agder, men her har de dessverre ikke tilstrekkelig kompetanse. Kan du be om henvisning til Tønsberg? De er gode på endometriose. Flere fastleger i Agder henviser direkte dit siden de kan mer enn sørlandssykehuset.

Anonymkode: e6d07...bf7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har hatt innvendig ultralyd, men det kunne ikke sees noe særlig der, og gyn som jeg hadde da mener det er noe som er dypere, derfor skrev han antatt og alle symptomer. Men skal legges i narkose for innsetting av spiral, noe jeg egentlig ikke vil. Men så skulle de prøve å ta grundigere sjekk. Skal ta biopsi samtidig pga nærmere utredning for celleforandringer over noen år som ikke går tilbake, da det er påvist hpv og. Yeey me. Begynner å bli passe lei heile driden om underlivet nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Følern!! Har blødd flere år i strekk. Etter flere år på gyn der de ikke klarer å finne årsaken, har jeg nå fått satt inn spiral i tillegg til at jeg går på pilla, men blør fortsatt hver dag (mye mindre mengder såklart etter oppstart av p-pillene). For meg er spiral bare en midlertidig løsning mens jeg venter på å få komme inn til et annet sykehus.

Hvis du ønsker full utredning så stå på ditt. Endometriose trenger ikke å være synlig på ultralyd, noen ganger må de inn med kikkhullsoperasjon for å se det. Du vil isåfall få noen arr på magen men ingenting som er veldig sjenerende.

Viser det seg at du har endometriose når de opererer deg, vil de fjerne vevet som har vokst utenfor livmoren (som ofte er årsaken til smerter). Du blir da anbefalt å gå på p-piller eller hormonspiral i etterkant for å forebygge videre utvikling av endometriose og holde sykdommen i sjakk.

Starter du bare med en gang med spiral slik som de sier, så kan symptomene dine bedre seg, men du vil kanskje aldri finne ut om du faktisk har endometriose slik at du aldri blir smertefri.

Har ei venninne som etter flere år inn og ut av sykehuset måtte tvinge legene til å gå inn å operere. De konkluderte med at hun var psykisk syk, men snudde fort da de oppdaget ved operasjon at tarmen og livmora var sammenvokst pga vevet som hadde dannet seg. Utrolig nok har hun barn den dag i dag.

Går du på noe prevensjonsmiddel nå?

Anonymkode: be758...edf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i Agder selv, og min gyn undersøkte meg først med innvendig ultralyd. Gyn så cyste på eggstokken min, og flere cyster i tillegg, så han mistenkte endometriose. Han sendte henvisning rett til Ullevål hvor de har best kompetanse i landet på dette. Jeg ble akseptert for behandling der, og det gikk bare 3-4 mnd ventetid for et par år siden.

Anbefales på det varmeste, lap gikk fint, legene var flinke, og ingen problemer i etterkant. 

Anonymkode: d630b...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...