Gå til innhold

Fra innekatt- til utekatt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å ta over en katt fra en venninne da den trenger ett hjem. Dette er en voksen hunnkatt (10 år, sterilisert) som var utekatt for den del år siden, men har de siste årene (tipper ca 6 år) vært innekatt i leilighet i Oslo. Denne har levd med en annen katt hele veien, så sånn sett er den vant til andre katter og "kattenes språk" seg i mellom, men det er jo begrenset til denne ene katten de siste 6-ish årene hvor den har bodd inne. I utgangspunktet er jeg lite hjemme (jobb og siden avgårde igjen på trening de fleste dagene i uken), så jeg hadde slått fra meg tanken på ny katt da den blir mye alene. Dog er nå alternativet for denne nå avliving, og da får jeg vondt i hjertet. Jeg har også vurdert å ha 2 for selskapets del, siden jeg er lite hjemme, men tenker at så lenge den er mye ute og så og si alle naboene har katt så vil jeg kanskje tenke det kan gå fint likevel. Det må man jo bare se an

Dere som har gjort det samme, hva er deres erfaringer med å slippe disse kattene ut? De har jo sine instinkter, men de har nok mindre tillærte egenskaper hva gjelder å passe seg for ting, som trafikk, rovdyr m.m. 

Jeg bor i enebolig med hage og i skogkanten, så for meg å fortsette å la den være innekatt er ikke aktuelt. Ulempen er at det ikke er langt ned til hovedveien. Ikke synes jeg innekatter skulle vært lovlig, og jeg vil ikke måtte lukke alle dører og vinduer hele sommeren for at katten ikke skal komme seg ut. Det er mange katter i området og jeg hører sjeldent om noen som blir påkjørt, da det nok både er så mye trafikk der at de holder seg unna, samt at det er mer naturlig for dem å gå andre veien, da det er på oversiden, mot skogen, jeg møter nabokattene. Men, bekymringen min er jo der likevel

Har tidligere hatt katt her i huset, men den flyttet med min x da vi flyttet fra hverandre, da det i utgangspunktet var hans katt. Og den så ut til å trives veldig godt, holdt seg som regel i nærheten og var aldri nede ved veien hva  vi så.

Anonymkode: 594ef...91b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ta en katt når du nesten ikke er hjemme? Og hvor mye er du borte? 

Anonymkode: fcbaf...c3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor vil du ta en katt når du nesten ikke er hjemme? Og hvor mye er du borte? 

Som skrevet over hadde jeg egentlig slått det fra meg, nettopp pga dette. Men, når en frisk katt til en god venninne evt må avlives fordi hun ikke kan ha den lengre (hennes sønn har utviklet allergi), så synes jeg det er leit og tenker at jeg kan heller gi det en sjanse hos meg

Jeg er på jobb ca 8 1/2 timer, inkl kjøring. Er som regel hjemom og spiser middag og sånn, og avgårde igjen 2-3 timer, før jeg kommer hjem på kvelden. I helgene er jeg mer hjemme, men er ikke typen som sitter hjemme hele dagene da jeg gjerne liker å gjøre ting, men da blir det jo ikke hele arbeidsdager på samme måte som i ukedagene

Katten vil evt få katteluke så den kan styre ut/inn som den selv vil, dog blir den stengt dersom den tar med like mye mus og fugler inn som forrige katt gjorde 😛 Da blir det do inne, og slippes ut og inn manuelt. Da vil den ha ett tørt sted å ligge, under tak, når den er ute, dersom det blir noen timer.

• Liker 1
Skrevet

Uæ, så første innlegget ble som anonym, det var ikke meningen, jeg tok feil "knapp" 😛 Uten at det betyr allverdens...

AnonymBruker
Skrevet

Å gjøre den til en utekatt kan gå helt fint. Men husk å holde den inne i ditt hjem lenge nok til at den føler seg hjemme - ekspertene sier dette tar cirka 4 uker. 

Den første tiden du slipper den ut bør du også være ute sammen med katten. Du bør ihvertfall ikke slippe den ut for første gang og så stikke på jobb i 10 timer.

Anonymkode: c5df6...d2c

AnonymBruker
Skrevet
DrueSmoothie skrev (9 timer siden):

Som skrevet over hadde jeg egentlig slått det fra meg, nettopp pga dette. Men, når en frisk katt til en god venninne evt må avlives fordi hun ikke kan ha den lengre (hennes sønn har utviklet allergi), så synes jeg det er leit og tenker at jeg kan heller gi det en sjanse hos meg

Jeg er på jobb ca 8 1/2 timer, inkl kjøring. Er som regel hjemom og spiser middag og sånn, og avgårde igjen 2-3 timer, før jeg kommer hjem på kvelden. I helgene er jeg mer hjemme, men er ikke typen som sitter hjemme hele dagene da jeg gjerne liker å gjøre ting, men da blir det jo ikke hele arbeidsdager på samme måte som i ukedagene

Katten vil evt få katteluke så den kan styre ut/inn som den selv vil, dog blir den stengt dersom den tar med like mye mus og fugler inn som forrige katt gjorde 😛 Da blir det do inne, og slippes ut og inn manuelt. Da vil den ha ett tørt sted å ligge, under tak, når den er ute, dersom det blir noen timer.

Å ja, sånn. Det skulle nok gå bra det. Men bare husk å ikke send den ut med en gang den flytter inn. Så går nok det bra.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er alternativet avlivning om ikke du kan ha den?

Har eier forsøkt å omplassere uten hell? Det har ikke vært så vanskelig å finne nye hjem til dyr det siste året i hvert fall. 

Anonymkode: 0b811...078

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...