Gå til innhold

Til dere som ikke har reiseforsikring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner ingen som har med så lite klær, i hvert fall ikke på norgesferie. Her mangler jo yttertøy. 

Det var et eksempel for å illustrere hvor fort man kommer opp i kr. 10 000,- i en koffert. Som regel blir det mer, ser flere ting jeg ikke tok med.

Anonymkode: 23ae0...45e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 7/15/2021 at 8:18 AM, AnonymBruker said:

Hvorfor har dere ikke det? Hva om dere blir syke eller trenger hjemtransport paga alvorlig ulykke? Har dere penger til og betale selv siden dere ikke har forsikret dere? 

Anonymkode: 17566...4ec

Har forsåvidt reiseforsikring, men m unntak av en tur til Gøteborg så har jeg ikke vært ute av landet siden 2016, såhar egentlig ikke behov for den forsikringa..

Anonymkode: 740b0...cd6

AnonymBruker
Skrevet
On 7/15/2021 at 10:32 AM, AnonymBruker said:

Er det ikke greit å få dekket tapet om mobiltelefonen din blir stjålet på bybussen? 

Anonymkode: d716b...fa1

Reiseforsikring dekker typisk opptil 30-40 000 for tyverier. Det har jeg råd til å dekke selv.

Eneste grunn til at vi har reiseforsikring er helseforsikring/ ansvarsforsikring ved utenlandsreiser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/16/2021 at 3:05 PM, Leo said:

Det er ikke bare snakk om kostnader. Det er også snakk om at det skal ordnes og hvis man ligger mer eller mindre alvorlig syk hjemme eller på sykehuset så er det fint å få hjelp til slike ting. Da kan det også være greit å ha familie etc. der man trenger dem og ikke på vei til eller fra Finnmark for å hente en bil. 

Jepp! Jeg ble faktisk skadet i min egen hage og fikk dekket alt det offentlige ikke dekker (Medisiner, bandasjer etc. etc.) pluss et hyggelig plaster på såret (Ulykkesforsikringen som er inkludert i de fleste reiseforsikringer). 

Det er viktigere å ha en god ulykkesforsikring enn reiseforsikring som dekker reiser i Norge. Og den dekker vanligvis alt du nevner her..

AnonymBruker
Skrevet
On 7/19/2021 at 12:54 PM, Druid said:

Åh, dere er uføretrygda!

For oss andre så regnes tapt inntekt inn i regnskapet.  Så henting i Bodø, som typisk krever 4 dager og tre overnattinger, evt fly og en overnatting, så blir det ofte litt kost.

Selvfølgelig kan man ta 10 000 -15 000 av bufferkonto, men det er en tåpelig risiko basert på kostnaden av reise forsikring. 

Jeg har ikke problemer med sånne som deg, som tydeligvis har tenkt. Desverre har flertallet ikke gjordt det; de forventer at helsekortet løser alt og at andre hjelper dem, og de er de som havner i pressen.

Men så har jeg hentet mye mer inn på forsikringen enn jeg har betalt, og jeg har stort sett brukt kredittkort forsikringen, selv om jeg har flere.

Det er jo ikke noe mer tåpelig risiko enn å ha delkasko på bilen. Eller å la være å spille lotto.

Forventningsverdien er at du taper på å ha forsikringen, så om du har råd til å la være så er det det som mest sannsynlig lønner seg.

På samme måte lønner der seg mest sannsynlig ikke å spille lotto, men om du er en av de få som vill gått i pluss, så mener du det var en tåpelig risiko å la være å spille?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 11.48):

Det er viktigere å ha en god ulykkesforsikring enn reiseforsikring som dekker reiser i Norge. Og den dekker vanligvis alt du nevner her..

Nei, ulykkesforsikring dekker ikke det som nevnes. Den gir en erstatning hvis man blir medisinsk invalid og inneholder noen ganger dekning til behandlingsutgifter som er nevnt. Om du blir påkjørt i Oslo men bor i Finmark så må familien din selv dekke kostnader for reise og opphold om de skal komme seg nedover for å hjelpe deg eller holde deg i hånda mens du ligger i koma. 

Anonymkode: 9cffb...23a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/15/2021 at 8:05 PM, AnonymBruker said:

Dette! Det koster ikke mange kronene og få fraktet en bil fra sør til nord. Har en et nogenlunde nettverk skal det svært mye til for at ikke noen kjenner noen som kjenner noen som gidder å kjøre en bil for bensinpenger, matpenger, en overnatting og litt lommepenger for jobben. Det samme gjelder en ekstra flybillett, ikke de store summene. Og så lenge man oppholder seg i Norge burde dette gå helt fint. Har man ikke 10-15000 som en buffer til slike uforutsatte ting har man heller ikke råd til å kjøre på ferie fra nord til sør.

Anonymkode: bf4ef...98e

Koster mindre for en helårsreiseforsikring i året enn; bensinpenger, matpenger, en overnatting og litt lommepenger for jobben.

Anonymkode: 62341...823

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/16/2021 at 12:00 AM, AnonymBruker said:

Jeg har ikke reiseforsikring fordi jeg aldri reiser noe sted. Det lengste jeg reiser er 4-5 timer hjemmefra. 

Hvis jeg mister eller ødelegger eller noen stjeler mobilen min, så har jeg råd til å kjøpe en ny. Jeg vet ikke hva reiseforsikring koster, men det blir vel kanskje mer enn en ny mobil ila. noen år? Jeg har aldri mista eller ødelagt eller fått frastjålet noenting av verdi. 

Trenger jeg reiseforsikring da? 

Hvis jeg må reise til familie i Nord-Norge (med fly), trenger jeg plutselig reiseforsikring da? 

Anonymkode: 408a4...9c5

En helårsreise forsikring koster ca 700-1200 i året...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/16/2021 at 7:34 PM, AnonymBruker said:

10 000? Jøje meg. Tror ikke verdien i min koffert passerer 1000 en gang. Men selv hvis man reiser rundt med verdier for 10 000, så må man jo miste kofferten en del ganger i løpet av livet for at det alene skal forsvare behovet for reiseforsikring. 

Anonymkode: 16464...b40

Nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/16/2021 at 8:01 PM, AnonymBruker said:

Og da er vel de ansvarlig.

Bare så vidt

AnonymBruker
Skrevet
On 7/16/2021 at 8:01 PM, LeneXCII said:

Akkurat reiseforsikring skjønner jeg ikke at man dropper, det er jo ikke akkurat den store kostnaden..

Helt enig, det og innboforsikring er de 2 viktigste å ha

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/16/2021 at 8:12 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke aktuelt å reise så lenge det blir nesetortur og karantener her og der. For ikke å snakke om at alt man planlegger kan bli avlyst på kort varsel. Hvis det blir slutt på restriksjonene en gang, kan jeg love deg at visakortene går varme :) 

En reise er med engang du forlater din egen utgangsdør, og det har du vel gjort både i 2020 og i år??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke har reiseforsikring er veldig gniene og/eller naive. Og når noe skjer så skal det klages over at de ikke får det de trodde de hadde krav på🙄

Anonymkode: aaff7...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 11.48):

Det er reint tull. Hadde en ulykke på isen i nabolaget her. Reiseforsikringen dekket alt uten egenandel. Ulykkesforsikringen lagde bare trøbbel.

Anonymkode: d4a25...9c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det er reint tull. Hadde en ulykke på isen i nabolaget her. Reiseforsikringen dekket alt uten egenandel. Ulykkesforsikringen lagde bare trøbbel.

Egenandel på hva?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Dekket hva?

Anonymkode: 9a24f...d7f

AnonymBruker
Skrevet
On 7/22/2021 at 9:42 PM, AnonymBruker said:

Nei det er ikke reint tull. Det er vanlig at ulykkesforsikringer dekker behandlingsutgifter, men mulig de har en egenandel på 500-1000 kr. Til gjengjeld, så har de ofte en dekning som monner dersom du blir invalid, ikke kan jobbe og må tilpasse huset ditt til rullestolen. Ulykkesforsikringene som er med i reiseforsikringen din er gjerne ikke i nærheten av å dekke alt dette.

Men for noen er det altså å slippe en bitteliten egenandel som er avgjørende..

(For orden skyld. Jeg har helårs reiseforsikring for hele familien. Men det er hverken for å få dekka plaster eller taxituren til legevakta, eller innholdet i en frastjålet koffert.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...