Nan4y5 Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 (endret) Hei! Jeg er venninne med en jente som kom til Norge som flyktning. Hun har en forlovede som kommer fra et annet (grønt) land. De har ikke sett hverandre på nesten 2 år, og endelig skulle han komme hit nå i kveld. Så ringte venninnen min meg fortvilet, over at de på flyplassen hadde stoppet han da han ankom Norge, og vil sende han tilbake! Han hadde mellomlandet i Nederland, som visstnok er rødt. Og som jeg forstod det, var også hovedproblemet at hun ikke hadde søkt om at kjæresten/forloveden skulle komme på forhånd. De på flyplassen sa at hun måtte ha søkt om dette, men hun hadde ringt UDI for flere uker siden og spurt om hun måtte dette, og de hadde fortalt henne at nei, så lenge han kommer fra et grønt land trenger man ikke søke om noenting. Så sa de at han må vise dokumentasjon på at de er kjærester/forlovede... Jeg har absolutt ingen peiling på reglene! Vil bilder fra forlovelsesfest, bilder av de to sammen og meldinger holde? Vet noen her mer om reglene? Er det en måte han kan unngå å bli sendt hjem på? Endret 14. juli 2021 av Nan4y5
alli634 Skrevet 14. juli 2021 #2 Skrevet 14. juli 2021 Står veldig tydelig på helsenorge hvem som får komme inn til Norge. https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#hvem-far-reise-til-norge Her er skjema for kjærester, men det er nok altfor sent for dem og kjæresten blir mest sannsynlig returnert ut av landet https://www.udi.no/om-koronasituasjonen/jeg-er-i-norge/besok-av-kjaereste/#link-23824 6
alli634 Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 Nan4y5 skrev (10 minutter siden): Hei! Jeg er venninne med en jente som kom til Norge som flyktning. Hun har en forlovede som kommer fra et annet (grønt) land. De har ikke sett hverandre på nesten 2 år, og endelig skulle han komme hit nå i kveld. Så ringte venninnen min meg fortvilet, over at de på flyplassen hadde stoppet han da han ankom Norge, og vil sende han tilbake! Han hadde mellomlandet i Nederland, som visstnok er rødt. Og som jeg forstod det, var også hovedproblemet at hun ikke hadde søkt om at kjæresten/forloveden skulle komme på forhånd. De på flyplassen sa at hun måtte ha søkt om dette, men hun hadde ringt UDI for flere uker siden og spurt om hun måtte dette, og de hadde fortalt henne at nei, så lenge han kommer fra et grønt land trenger man ikke søke om noenting. Så sa de at han må vise dokumentasjon på at de er kjærester/forlovede... Jeg har absolutt ingen peiling på reglene! Vil bilder fra forlovelsesfest, bilder av de to sammen og meldinger holde? Vet noen her mer om reglene? Er det en måte han kan unngå å bli sendt hjem på? Forøvrig står det ingenting om mellomlanding.. 1
Nan4y5 Skrevet 14. juli 2021 Forfatter #4 Skrevet 14. juli 2021 alli634 skrev (Akkurat nå): Forøvrig står det ingenting om mellomlanding.. Takk! På helsenorge står det at de som er bosatt i grønne land kan reise inn til Norge. Men det står dessverre ja at man må søke om "kjærestebesøk" om man kommer fra det landet han gjør. Men UDI sa til henne at hun ikke måtte søke, når han kommer fra et grønt land! Det er jo vanskelig for henne å søke gjennom kaoset av regler, derfor ringte hun for å forsikre seg om hva som var rett🙄 Man burde kunne stole på det de forteller deg! Blir så sint på hennes vegne, føler det burde få konsekvenser når man gir slik feilinformasjon... 3
FryNor Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 Nan4y5 skrev (2 minutter siden): Takk! På helsenorge står det at de som er bosatt i grønne land kan reise inn til Norge. Men det står dessverre ja at man må søke om "kjærestebesøk" om man kommer fra det landet han gjør. Men UDI sa til henne at hun ikke måtte søke, når han kommer fra et grønt land! Det er jo vanskelig for henne å søke gjennom kaoset av regler, derfor ringte hun for å forsikre seg om hva som var rett🙄 Man burde kunne stole på det de forteller deg! Blir så sint på hennes vegne, føler det burde få konsekvenser når man gir slik feilinformasjon... Helsenorge og UDI er to forskjellige ting, kjæresten kommer sikkert fra et land der han må ha visum for å reise til Norge. Om landet er rødt eller grønt i forhold til korona har ingenting å si. 11
Nan4y5 Skrevet 14. juli 2021 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2021 Landet han kommer fra er Tyskland. Tyskland er grønt og det står at de som er bosatt i grønne land kan reise inn til Norge. Jeg har sett kjempemange tyske turister og bobiler den siste uka nå i Norge! Så hvorfor kan ikke han komme hit, uavhengig av om han skal besøke kjæresten sin eller dra på telttur?! Helt sykt at det skal vær sånn! 6
FryNor Skrevet 14. juli 2021 #7 Skrevet 14. juli 2021 Nan4y5 skrev (Akkurat nå): Landet han kommer fra er Tyskland. Tyskland er grønt og det står at de som er bosatt i grønne land kan reise inn til Norge. Jeg har sett kjempemange tyske turister og bobiler den siste uka nå i Norge! Så hvorfor kan ikke han komme hit, uavhengig av om han skal besøke kjæresten sin eller dra på telttur?! Helt sykt at det skal vær sånn! Er han tysk statsborger eller har oppholdstillatelse i Europa?. 5
Nan4y5 Skrevet 14. juli 2021 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2021 (endret) FryNor skrev (17 minutter siden): Er han tysk statsborger eller har oppholdstillatelse i Europa?. Tusen takk for svarene!😄 Han har oppholdstillatelse, og er fra samme land som venninnen min opprinnelig… Men bodd i Tyskland i de siste 4 årene, og ikke vært utenfor de siste 2 årene som de fleste andre tyskere! Det er jo diskriminering i mine øyne! Blir så engasjert og sint, for tenker på om det hadde vært meg og min samboer som var i denne situasjonen… Forferdelig å vær så nær hverandre etter 2 år, og snudd med en gang du får et lite glimt av håp og han😩💔 Endret 14. juli 2021 av Nan4y5 3
Gekko Skrevet 15. juli 2021 #9 Skrevet 15. juli 2021 Mellomlander man i et land som er rødt eller orange (som Nederland er nå) utløser det karanteneplikt. Men bor han fast i Tyskland og kan dokumentere det så har har rett til innreise til Norge. Det gjelder beboere i grønne land, da er ikke kjæreste-status av betydning. Reiserådene og krav til innreise endrer seg fra uke til uke, så råd gitt på telefonen «for flere uker siden» kan dessverre være helt utdaterte i dag. For meg høres det ut til at fokuset er på «feil» grunn til innreise, for besøkende bosatt i grønne land så er ikke status som kjæreste eller ikke vesentlig. 13
Nan4y5 Skrevet 15. juli 2021 Forfatter #10 Skrevet 15. juli 2021 (endret) Nå har de bestemt seg for å sende han ut av Norge! Kan de gjøre dette her LOVLIG? Når det står at folk fra grønne land kan komme til Norge? Vi er bare i starten av 20 årene alle sammen, og jeg føler at jeg ikke kan hjelpe henne… At det kanskje ville hjulpet om en annen mer voksen person, også fra Norge, kunne stått opp for de og kontaktet politiet/UDI osv Jeg har lest om en advokat som oppfordrer folk til å nekte karantenehotell, og at flere som har gjort det har fått saken politianmeldt og så henlagt. Altså i realiteten ingen konsekvenser. Funker dette annerledes når det er folk fra utlandet iforhold til norske? Dette sendte de på mail til de: «Please find enclosed the decision to deny you entry into Norway due to the Covid-19 Regulation. Unfortunately, the decision is in Norwegian. However, we have enclosed an unofficial English translation. If any questions, please don't hesitate to contact us. According to the decision, you need to leave Norway without delay. Please provide us with your return ticket out of Norway to [email protected]. Thank you in advance for your kind cooperation» Hva synes dere de skal gjøre? Endret 15. juli 2021 av Nan4y5
Gjest Anonobilis Skrevet 15. juli 2021 #11 Skrevet 15. juli 2021 (endret) 10 minutter siden, Nan4y5 said: Hva synes dere de skal gjøre? Følge reglene slik de er. Når han mellomlander i rødt land kommer han ifølge reglene fra et rødt land til Norge. Få venninnen din til å sende søknad så alt blir riktig, og så kan kjæresten fly (direkte) fra Tyskland til Norge så fort det er i orden. De åpner mer og mer opp nå, og dette hadde mest sannsynlig gått fint hadde det ikke vært for denne mellomlandingen. Endret 15. juli 2021 av Anonobilis
Hedy Lamarr Skrevet 15. juli 2021 #12 Skrevet 15. juli 2021 Han er uvaksinert, regner jeg med? Vaksinerte EU-borgere slippes inn i Norge selv fra oransje og røde land. 1
Nicathv Skrevet 15. juli 2021 #13 Skrevet 15. juli 2021 Nan4y5 skrev (16 minutter siden): Nå har de bestemt seg for å sende han ut av Norge! Kan de gjøre dette her LOVLIG? Når det står at folk fra grønne land kan komme til Norge? Vi er bare i starten av 20 årene alle sammen, og jeg føler at jeg ikke kan hjelpe henne… At det kanskje ville hjulpet om en annen mer voksen person, også fra Norge, kunne stått opp for de og kontaktet politiet/UDI osv Jeg har lest om en advokat som oppfordrer folk til å nekte karantenehotell, og at flere som har gjort det har fått saken politianmeldt og så henlagt. Altså i realiteten ingen konsekvenser. Funker dette annerledes når det er folk fra utlandet iforhold til norske? Dette sendte de på mail til de: «Please find enclosed the decision to deny you entry into Norway due to the Covid-19 Regulation. Unfortunately, the decision is in Norwegian. However, we have enclosed an unofficial English translation. If any questions, please don't hesitate to contact us. According to the decision, you need to leave Norway without delay. Please provide us with your return ticket out of Norway to [email protected]. Thank you in advance for your kind cooperation» Hva synes dere de skal gjøre? Du har jo ikke tatt med hva politiet har brukt som begrunnelse. Altså hva som er "enclosed" (vedlagt) i eposten de har fått. Hadde vært lettere å hjelpe om vi hadde fått vite det. Skjønt, det er nok lite sannsynlig at han kan gjøre noe annet enn å reise hjem og ha orden i papirene neste reise. 7
Gjest Chroma Skrevet 15. juli 2021 #14 Skrevet 15. juli 2021 Han må non reise tilbake, for så å ordne alle papirer han trenger for å komme tilbake.
Kjetil E Skrevet 15. juli 2021 #15 Skrevet 15. juli 2021 Nan4y5 skrev (12 timer siden): Landet han kommer fra er Tyskland. Tyskland er grønt og det står at de som er bosatt i grønne land kan reise inn til Norge. Jeg har sett kjempemange tyske turister og bobiler den siste uka nå i Norge! Så hvorfor kan ikke han komme hit, uavhengig av om han skal besøke kjæresten sin eller dra på telttur?! Helt sykt at det skal vær sånn! Bare undres på hvorfor han reiste via Amsterdam når han kom fra Tyskland. Men uansett det har vært kommunisert at mellomlander du i et rødt land så er det det samme som at du kommer fra et rødt land. Selv om vedkommende kun har vært airside på Schipool. 13
Carinio Skrevet 15. juli 2021 #16 Skrevet 15. juli 2021 13 minutter siden, Hedy Lamarr said: Han er uvaksinert, regner jeg med? Vaksinerte EU-borgere slippes inn i Norge selv fra oransje og røde land. Gjelder dette om personen bare er vaksinert med 1 dose også?
Carinio Skrevet 15. juli 2021 #17 Skrevet 15. juli 2021 Om en fks har folkeregistrert bostedsadresse I norge og bor I norge så kan vel alle utlendinger komme til norge?
Hedy Lamarr Skrevet 15. juli 2021 #18 Skrevet 15. juli 2021 Carinio skrev (1 minutt siden): Gjelder dette om personen bare er vaksinert med 1 dose også? Usikker, tror det teller om det er mer enn tre og mindre enn femten (?) uker siden første dose. All info finnes her: https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#regler-ved-innreise-til-norge
Nicathv Skrevet 15. juli 2021 #19 Skrevet 15. juli 2021 Carinio skrev (1 minutt siden): Gjelder dette om personen bare er vaksinert med 1 dose også? Du må sjekke sånt selv, ikke stol på hva tilfeldige folk på internett sier. Det er ikke såå vanskelig å søke "reise korona" i google og så sjekke fhi, udi og/eller regjeringen.no som kommer opp. 6
Carinio Skrevet 15. juli 2021 #20 Skrevet 15. juli 2021 (endret) 6 minutter siden, Nicathv said: Du må sjekke sånt selv, ikke stol på hva tilfeldige folk på internett sier. Det er ikke såå vanskelig å søke "reise korona" i google og så sjekke fhi, udi og/eller regjeringen.no som kommer opp. Ja fant det nå utlendinger som har bostedsadresse I norge kan reise inn til norge. Følgende grupper kan reise inn til Norge nå: utlendinger som er bosatt i Norge utlendinger som er bosatt i et «grønt» land eller område i EØS-/Schengenområdet eller Storbritannia, dvs. et land eller område som ikke er omfattet av karanteneplikt etter covid-19-forskriften § 4 første ledd bokstav a, jf. forskriftens vedlegg A. utlendinger som er fullvaksinert eller som har gjennomgått covid-19 de siste 6 månedene, og som kan dokumentere dette med et koronasertifikat med en QR-kode som kan verifiseres av norske myndigheter. utlendinger som skal besøke eller bo sammen med nære familiemedlemmer i Norge: utlendinger som har fått familieinnvandringstillatelse familiemedlem til EØS-borger eller EØS-borger med tilsvarende familietilknytning til norsk borger, som skal bosette seg i Norge. utlendinger som har en av følgende familierelasjoner til en person bosatt i Norge: ektefelle, registrert partner eller samboer, mindreårige barn eller stebarn og foreldre eller steforeldre til mindreårige barn eller stebarn. utlendinger som er bosatt i EØS-området eller Storbritannia, med følgende relasjon til person bosatt i Norge: Voksne barn og stebarn og foreldre og steforeldre til voksne barn/stebarn, besteforeldre, stebesteforeldre, barnebarn og stebarnebarn, kjærester og kjærestens mindreårige barn (via en søknadsbasert ordning for forhåndssamtykke til kjærestebesøk) utlendinger bosatt i utvalgte tredjeland som FHI har vurdert, og som har følgende relasjon til en person bosatt i Norge: Voksne barn og stebarn og foreldre og steforeldre til voksne barn/stebarn, besteforeldre, stebesteforeldre, barnebarn og stebarnebarn, kjærester over 18 år og kjæresters mindreårige barn (via en søknadsbasert ordning for forhåndssamtykke til kjærestebesøk). Kjæresteforholdet må ha vart i minimum ni måneder og partene må ha møtt hverandre fysisk tidligere. utlendinger som skal gjennomføre samvær med barn utlendinger som har særlige grunner som tilsier at personen gis rett til innreise, slik som særskilt omsorgsansvar for personer i Norge eller andre sterke velferdshensyn asylsøkere og overføringsflyktninger enkelte yrkesgrupper. Journalister, sjømenn og luftfartspersonell, gods, og persontransport, diplomater og militært personell, samer under utøving av reindrift, forskere og besetningsmedlemmer på havforskningstokt. utlendinger invitert av norske myndigheter og ansatte i internasjonale organisasjoner utlendinger som skal mellomlande på flyplass i Norge (både i internasjonal lufthavntransitt og innad i Schengen) utlendinger som jobber innenfor kritiske samfunnsfunksjoner helsepersonell fra Sverige og Finland som jobber i den norske helse- og omsorgstjenesten utlendinger som er fastboende på Svalbard, eller som har behov for å reise gjennom det norske fastlandet på vei til eller fra arbeid eller bosted på Svalbard I tillegg er det besluttet at studenter og elever som er opptatt ved en godkjent utdanningsinstitusjon kan reise inn i Norge fra 1. august. Kilde: regjeringen Endret 15. juli 2021 av Carinio
Anbefalte innlegg