AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Har en stor og en liten hund. Den lille har alltid vært ganske nervøs av seg, i motsetning til den store som elsker alt og alle. Vi har ingen barn i nær omgangskrets, men har besøk av barn med ujevne mellomrom. Hundene liker godt når barna gjør triks med dem, for eksempel. Nylig var jeg alene med den lille hunden, da vi fikk besøk av to barn med deres mor. Den lille hunden var livredd! Hun krøp (!) langs bakken og turte så vidt å komme frem da det ene barnet ville gi godbiter. Det andre barnet satt helt stille i sofaen. Videre hoppet hunden opp i fanget mitt. Kroppen hennes skalv og hun gjespet gjentatte ganger. (Barnet med godbitene fikk da beskjed om å ikke ta kontakt med hunden mer, og hun lå i fanget mitt resten av besøket) Jeg ble helt satt ut og kjente ikke igjen min egen hund. Jeg kan med hånda på hjertet si at hun aldri, noen gang, har opplevd noe negativt med barn - men hun er ikke veldig vant til dem. Hun har likevel møtt disse barna flere ganger før, men bare sammen med den andre hunden. Da var det bare stas, og hun logret med halen og oppsøkte barna selv. Hva skjer? Jeg tenker det har en sammenheng med at den trygge hunden var borte, men dette var en ubehagelig opplevelse for både meg og hunden. Hvordan bør vi gjøre dette videre, for å trygge henne? Jeg og kjæresten ønsker barn etterhvert også, men nå blir jeg livredd for at dette ikke går 😢 Anonymkode: 0ace9...972
Troyamin Skrevet 15. juli 2021 #2 Skrevet 15. juli 2021 Du sier ingenting om alderen på hunden. Er det en ung hund er det ikke uvanlig at de har perioder hvor helt vanlige ting blir "skummelt" og det må gradvis eksponering til for å trygge hunden igjen. Rase, individ og videre trening har også noe å si om dette blir en stabil hund. La hunden være i bur eller sett opp kompostbinge i et hjørne ved neste besøk. Barna får IKKE lov å ta kontakt eller leke i nærheten av buret. Men la heller barna sitte på gulvet og gi hundegodis til den andre hunden. Forhåpentligvis så trigger det nysgjerrigheten til den lille hunden. Etterhvert kan du slippe ut hunden og be ett av barna sitte ned og sende noe ekstra godt mot den. Ha den store hunden ute, slik at den lille får trent alene. Hvis du har mulighet for å ha besøk av et rolig barn noen dager i uken, så er det en fin ting. (Hyppig eksponering) Lær barna at hunden ikke skal hilses på med mindre de sitter nede. Og skal de klappe den, klapp den på brystet og ikke på hodet. Forhåpentligvis lærer hunden at barn er hyggelige😊 Ikke ta hunden på fanget. Det kan være med på å forsterke frykten. La hunden være på gulvet, men legg gjerne ned et teppe ved beina dine. Og lag en regel med at dersom hunden er på teppet sitt, får ingen lov å røre den. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå