Gå til innhold

Tung pust om morgenen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med at jeg er noe tung i pusten når jeg våkner om morgenen.. hender jeg hoster typ én gang hvis jeg trekker pusten for dypt rett etter jeg har våknet og spesielt hvis jeg har hatt vifte på om natta.. Kan det være astma?

Anonymkode: 3841e...441

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pollen? Allergi? 

Anonymkode: 417f1...eae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pollen? Allergi? 

Har ikke pollen eller andre allergier som jeg vet om.. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke jeg heller... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det hadde ikke jeg heller... 

Har du astma eller allergi?

AnonymBruker
Skrevet

Allergi med astmasymptomer, men ingen astma som kan påvises

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Allergi med astmasymptomer, men ingen astma som kan påvises

Ikke for å kuppe tråden ts, men hvordan kan du vite at det er astma om det ikke kan måles/bevises at det er astma. Jeg har også utfordringer med pusten, kronisk men i varierende grad, men uti fra pustetest har jeg ikke astma. Da testen ble bestått med glans.. Da kan det vel ikke være astma. Men noe annet? Men at det føles som astma, ja det kan jeg være enig i. 

Anonymkode: 3f79e...aa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke for å kuppe tråden ts, men kan jeg spørre hva allergenet er? Altså hva utløser tettheten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sliter med at jeg er noe tung i pusten når jeg våkner om morgenen.. hender jeg hoster typ én gang hvis jeg trekker pusten for dypt rett etter jeg har våknet og spesielt hvis jeg har hatt vifte på om natta.. Kan det være astma?

Jeg hadde det sånn mens jeg var røyker.

Anonymkode: 15749...472

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slenger inn stille refluks som et forslag. Prøv å heve hodeenden 10 cm, ikke spise tre timer før du legger deg, se om alkohol, koffein eller kullsyre gjør det verre. 

Anonymkode: 3ef7b...6e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at du ikke har noen form for allergi?
Det kan også være husstøvmidd-allergi, da det ofte forverrer luftveisplagene etter å ha sovet i seng/sengetøy der midden stortrives. Kanskje du kan prøve å vaske/støvsuge hyppigere på soverommet, skifte sengetøy veldig hyppig (2-4 ganger i måneden), fjerne alt av tepper og unødvendige tekstiler, og sørge for god utlufting/luftkvalitet på soverommet.

Prøv også gjerne f.eks. Livostin allerginesespray, da tett nese gjør at man puster mer med munnen og i tillegg får en del snørr og slim lengre ned i halsen/luftveiene.

Anonymkode: ac137...3a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden ts, men hvordan kan du vite at det er astma om det ikke kan måles/bevises at det er astma. Jeg har også utfordringer med pusten, kronisk men i varierende grad, men uti fra pustetest har jeg ikke astma. Da testen ble bestått med glans.. Da kan det vel ikke være astma. Men noe annet? Men at det føles som astma, ja det kan jeg være enig i. 

Det var jeg som skrev denne du refererer til, men jeg er ikke TS. Jeg har vært sjekket flere ganger i forhold til astma, og i tillegg tatt røntgen og CT av lungene. Jeg har altså ingen påvist astma, men er tungpustet pga allergi. Pollen for min del. Og det er vanligvis verst om morgenene. 

Jeg slenger inn stille refluks som et forslag. Prøv å heve hodeenden 10 cm, ikke spise tre timer før du legger deg, se om alkohol, koffein eller kullsyre gjør det verre. 

Anonymkode: 3ef7b...6e7

Morsomt, men dette ble jeg også utredet for npr de prøvde å finne årsak til tungpust. Men igjen ble det konstatert sammenheng med pollenallergi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...