Gå til innhold

Derfor må vi begynne å "slippe opp".

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-ber-norge-forberede-seg-paa-en-kraftig-influensasesong.SMkMar8eJ?utm_source=share-btn

Da denne pandemien startet, var det kanskje naturlig å innføre strenge tiltak for å unngå smitte. Jeg kommer ikke til å gå mer inn på dette, men pandemien og nedstengning har ført til at immuniteten mot andre sykdommer er redusert. Dette har jeg i grunnen sagt hele tiden. En stor bakdel ved strategien under pandemien fører til at immuniteten mot andre sykdommer forsvinner eller reduseres. 

At vi reduserer innleggelser med Covid-19, og øker innleggelser med andre virussykdommer gir oss ingenting. Dør vi, så dør vi, enten det er av Covid-19 eller RS-virus. Vi må leve som før, men øke kapasiteten til helsevesenet - både i Norge i verden generelt. Da har vi kapasitet til å ta imot alle innleggelser. Da slipper vi å innføre strenge tiltak for å unngå at kapasiteten sprenges. 

Vi dør av sykdommer, og det er en del av livet. Vi kan ikke beskytte oss mot alt. Har vi dårlig immunforsvar, så får vi leve deretter. 

Antall innleggelser reduseres, og nettopp derfor vil jeg at det enorme fokuset på antall smittede må vekk. Ha heller fokus på antall innleggelser. Øker antall innleggelser, bør vi vurdere tiltak. Vi som i dag blir smittet, tåler smitten. De som er vaksinerte vil med stor sannsynlighet tåle å bli smittet. Den eneste måten å ikke få registrerte smittede på, er å stoppe testing. Det vil nok alltid være Covid-19 der ute. Rundt 200 smittede i døgnet er jaggu ikke mye. La oss leve normalt og få i oss mindre doser av virus. Da vil vi også bygge et godt immunforsvar. 

Nå begynner det å bli nok. Gjør det som må gjøres, men slutt å ha fokus på smittede. 

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Nå er det på tide å innse at strategien er feil. Før var det ikke bra å bruke antibakteriell Zalo, fordi vi ikke måtte sterilisere alt uten grunn. Nå derimot har hele Norge badet i antibac i to år. Dette vil ha konsekvenser. Jo lenger vi venter, jo større. Jeg er glad for at barnet mitt er ikke født under korona, jeg kan tenke meg det blir sikkert mye flere allergiske barn om noen år. Hvis vi ikke slipper opp, må vi leve i en steril boble alene i all evighet.

• Liker 9
Skrevet (endret)
AfterTheRain skrev (14 minutter siden):

Enig. Nå er det på tide å innse at strategien er feil. Før var det ikke bra å bruke antibakteriell Zalo, fordi vi ikke måtte sterilisere alt uten grunn. Nå derimot har hele Norge badet i antibac i to år. Dette vil ha konsekvenser. Jo lenger vi venter, jo større. Jeg er glad for at barnet mitt er ikke født under korona, jeg kan tenke meg det blir sikkert mye flere allergiske barn om noen år. Hvis vi ikke slipper opp, må vi leve i en steril boble alene i all evighet.

Barna mine får ikke håndsprit da de får utslett av det. Vi har normal håndhygiene med såpe og vann når det trengs, men ikke overbruk. Tror det virker mot sin hensikt hvis vi blir for nazi med hygienen. Vi skal ha et godt immunforsvar, og da kan man ikke være overhygieniske til alt. Det er ikke naturlig for å bygge et sterk immunforsvar.

Endret av Tunique
  • Liker 10
Skrevet (endret)
AfterTheRain skrev (20 minutter siden):

I 2 år faktisk, er vel snarere 15-16 måneder etter min kalender, men det kan jo hende at vi har ulike kalendere? allergi og "bubble kids"? Du kan i hvertfall det med å overdrive... 

🙄

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 3
Skrevet

Tror dere det er bedre i Sverige? Hint: Jeg ga svaret i den første tråden om akkurat det samme.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Den Sagnsomsuste said:

I 2 år faktisk, er vel snarere 15-16 måneder etter min kalender, men det kan jo hende at vi har ulike kalendere? allergi og "bubble kids"? Du kan i hvertfall det med å overdrive... 

🙄

Rundet litt opp. Det begynte vel i høsten 2019 en gang eller noe sånt. Bra du har stålkontroll på pandemikalenderen. Føles som 10 år uansett. Og jeg overdriver ikke, jeg har sett antibac mani og folk med sterk helseangst under hele pandemien. De er kanskje skadet for livet og trenger etterhvert behandling for å slutte med det. Hvis det blir noen gang slutt på dette i det hele tatt.

• Liker 5
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/04p6m2/deltautbrudd-etter-bryllupsfest-i-lillestroem-20-positive-proever-bekreftet

"Det er superviktig at vi følger reglene..."

Kan noen fortelle meg hvorfor er det superviktig å overholde smittevernregler?

"Flere vaksinerte smittet"

Ja, og hva så at vaksinerte er smittet? Det er jo ingen hemmelighet at vaksinerte kan bli smittet. Vi vet jo at vaksinen ikke er en barriere mot viruset, men et forsvar. Et forsvar som gjør at en smittet person ikke blir rammet like hardt. I ytterst få tilfeller kan en vaksinert havne på sykehus (men jeg kjenner ikke til noen, selv om det helt sikkert finnes). 

"– Vi må ikke senke «guarden» nå."

Hva er det vi ønsker? Null smittede? Det kommer ikke til å skje i år, til neste år eller om to år. Ikke om tre år heller. Så lenge vi fortsetter å teste, så vil det alltid være smittede der ute. Vi må begynne å akseptere at dette viruset vil sirkulere, på lik linje som enkelte andre virus. 

Jeg forstår ikke helt hva myndighetene tenker. Er de fortsatt redde for at store utbrudd skal føre til innleggelser som sprenger kapasiteten? Er de redde for at noen skal dø? Noen må gjerne opplyse meg, for akkurat nå forstår jeg ikke helt tankegangen. Hvis noen av dagens smittede blir alvorlig syke og/eller havner på sykehus, så skal jeg være stille (hvorfor får vi ikke vite noe om dette?). Men hvis flesteparten gjennomgår en relativt mild sykdomsforløp, så fatter jeg i grunnen ingenting. 

Endret av Hemoglobin
  • Liker 9
Skrevet
Tunique skrev (3 timer siden):

Barna mine får ikke håndsprit da de får utslett av det. Vi har normal håndhygiene med såpe og vann når det trengs, men ikke overbruk. Tror det virker mot sin hensikt hvis vi blir for nazi med hygienen. Vi skal ha et godt immunforsvar, og da kan man ikke være overhygieniske til alt. Det er ikke naturlig for å bygge et sterk immunforsvar.

Har lignende erfaringer. Overdreven håndvask/håndsprit fører til syvende og sist kun til hudproblemer. Huden er vårt største organ, og trenger kanskje aller mest å få være i fred uten altfor mye rengjøring. Tror det er bra (både for voksne og barn) å eksempelvis grave litt i jorda, stelle litt i hagen, kjenne på sjøvann og sand uten å tenke at hendene må være rene hele tiden. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg mener helt bestemt at det er på tide å slutte å telle og offentliggjøre antallet smittede per døgn, det sier oss ingenting lenger. Det eneste vi bør se på, er innlagte og døde...

• Liker 11
Skrevet
Teatrica skrev (På 14.7.2021 den 20.29):

Jeg mener helt bestemt at det er på tide å slutte å telle og offentliggjøre antallet smittede per døgn, det sier oss ingenting lenger. Det eneste vi bør se på, er innlagte og døde...

Ja, det er definitivt på tide. Innlagte og døde er det eneste som kan fortelle oss om alvorlighetsgraden til viruset. At vi blir smittet er ingen hemmelighet. Vi kommer for evig og alltid til å bli smittet av mikroorganismer, og det går som oftest helt fint. 

• Liker 9
Skrevet
On 7/14/2021 at 8:29 PM, Teatrica said:

Ulempen er at uten disse testene så vil smitten eksplodere siden tiltak som er målrettet mot smittede ikke lenger kan brukes. Smittede og deres nærkontakter vil ikke lenger kunne settes i karantene siden ikke man har kapasitet til å finne dem. Når det har gått så langt at det blir mange innlagte vil smittespredningen i samfunnet være så omfattende at det eneste som kan stoppe den er full nedstengning.

Nå er det bare noen få måneder til de aller fleste er ferdigvaksinert, så hvorfor risikere en utvikling som ser ut som den spanske og tusenvis av long covid-ofre i mellomtiden?

image.png.05a7986fa8b8808010ba9b3648bdebce.png

• Liker 1
Skrevet
Fakta? skrev (På 16.7.2021 den 12.18):

Ulempen er at uten disse testene så vil smitten eksplodere siden tiltak som er målrettet mot smittede ikke lenger kan brukes. Smittede og deres nærkontakter vil ikke lenger kunne settes i karantene siden ikke man har kapasitet til å finne dem. Når det har gått så langt at det blir mange innlagte vil smittespredningen i samfunnet være så omfattende at det eneste som kan stoppe den er full nedstengning.

Nå er det bare noen få måneder til de aller fleste er ferdigvaksinert, så hvorfor risikere en utvikling som ser ut som den spanske og tusenvis av long covid-ofre i mellomtiden?

image.png.05a7986fa8b8808010ba9b3648bdebce.png

Ser poenget ditt, men smitten vil neppe eksplodere. Kanskje den øker, men det vil ikke øke voldsomt. Det skyldes vaksine og motstandsdyktig befolkning. 

Testingen må gjerne fortsette til alle er vaksinerte, men det enorme fokuset på tiltak og smittede vil jeg ha bort fra media. Jeg sier at vi må begynne å slippe opp, ikke slippe helt opp med det samme. 

Jeg mener fortsatt at en kan sette inn tiltak dersom antall innleggelser øker. Det vil riktig nok bli en forsinkelse i redusert smitte, men det får så være. Vi må tåle det. Hver og en av oss må selv ta ansvar for å holde oss friske. Hvis du vet du er mye syk, er sannsynligheten for å bli smittet (og bli dårlig) av Covid-19 være større. 

Vi trenger ikke risikere noe ved å begynne å slippe opp. Det eneste vi behøver er å gjerne fokuset på smittede i media. La smittesporing fra konserter foregå mellom smittejegerne og de berørte. Ikke involver media. Vi alle vet at det er en risiko ved å gå på konsert og andre arrangementer. Vi som har gått på konsert skal få beskjed om å teste oss, men la andre være i fred. 

Vi må tåle å møte andre. Vi må tåle bakterier og virus. Vi må styrke immunforsvaret, ikke svekke det. Akkurat nå trur jeg immunforsvaret til mange der ute er svekket. Og det som nevnt ikke spesielt heldig. 

• Liker 3
Skrevet
19 hours ago, Hemoglobin said:

Testingen må gjerne fortsette til alle er vaksinerte, men det enorme fokuset på tiltak og smittede vil jeg ha bort fra media. Jeg sier at vi må begynne å slippe opp, ikke slippe helt opp med det samme.

Det har vi da begynt å gjøre i stor grad også.

Vi trenger ikke risikere noe ved å begynne å slippe opp. Det eneste vi behøver er å gjerne fokuset på smittede i media. La smittesporing fra konserter foregå mellom smittejegerne og de berørte. Ikke involver media. Vi alle vet at det er en risiko ved å gå på konsert og andre arrangementer. Vi som har gått på konsert skal få beskjed om å teste oss, men la andre være i fred.

Smitteutbrudd på konserter ol har allmenninteresse, uansett om du ønsker å vite det eller ikke. Den eneste måten å stoppe informasjon om det på er sensur av mediene.

Vi må tåle å møte andre. Vi må tåle bakterier og virus. Vi må styrke immunforsvaret, ikke svekke det. Akkurat nå trur jeg immunforsvaret til mange der ute er svekket. Og det som nevnt ikke spesielt heldig. 

De fleste virus og infeksjoner er lette å stoppe hvis alle har god hygiene. Også i Sverige er influensa utryddet det siste året. Om vi skal være uforsiktige nok til å holde liv i alle de tradisjonelle infeksjonene så vil covid eksplodere.

• Liker 1
  • Opprett ny...