AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Vi har vurdert en stund nå å få hund og har brukt litt tid på å sette oss inn i raser og hvilke som passer for oss. Men det vi vet lite om er fordeler og ulemper med tispe vs hannhund. Noen som vil fortelle litt om det? I utgangspunktet så tenker vi renraset hund, men har også sett litt på Finn.no og blandingshunder trenger ikke være negativt. Eller? 🥰 Anonymkode: 39c0d...227
Troyamin Skrevet 14. juli 2021 #2 Skrevet 14. juli 2021 (endret) Hva skal hunden brukes til? (Hundesport evnt tid til vanlig hverdagslydighet? Hvordan ser hverdagen ut? Pelspleie? Og andre vanlige ting som bør komme fram ved kjøp av hund? Tispe vs hannhund pleier å bety mindre. Individ/rase spiller mer inn. Ved kjøp av blandingshund, gå for voksent individ som du vet bakgrunnen til. I disse dager (spesielt) anbefaler jeg å styre unna blandingshund og valp. Det er alt for mange som nå ser sitt snitt til å avle kun for profitten sin skyld. Det er få "uhell" der ute, sånn som du gjerne så for 5-10 år siden. Endret 15. juli 2021 av Troyamin staveleifer 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 Styr unna alle blandingshunder som koster mer en maks 15 000kr. De avles kun på for å tjene penger. Oppdrettere av poodles og doodler sier de kommer til å bli godkjente, men det skjer ikke, fordi man hele tiden må avle inn rasene blandingen består av. Gå for renraset, og kjøp av registrert oppdretter. Anonymkode: 25048...6b2 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 (endret) Det beste individet er best uavhengig kjønn. Det er riktignok noen praktiske forskjeller på å ha det ene eller andre kjønnet. Jeg personlig har hatt begge og kommer ikke til å la kjønn bestemme valg av neste hund. Tisper har løpetid. Hver 6-8 måned (men også med kortere mellomrom) 1-3 ganger i året er innafor normalen. Det gir 21 dager med potensielt blod søl. I dråpe form. Noen er naturlig flinke til å vaske seg og sølet, noen kan læres opp til det, noen gir totalt faen og noen får truser. Om du skal drive på med noen hunde aktiviteter/sporter så vil du som regel få bedskjed om å trene/gjøre aktivitet til slutt da dette "forstyrrer" de andre hunda. Dette er bare tull og et godt tegn på at folk ikke har kontroll på hunda sine. Tisper kan være litt slue, ikke fult så enkle å lese i hva dem har tenkt å gjøre. Dem har generelt et mindre behov for å "tøffe" seg enn det andre kjønnet. Samkjønns aggressjon finnes endog på tisper også. Dem er i noen raser mindre i fysisk størrelse. Men i praksis så er det ingen forskjell. Hannhunder har et behov for å markere seg, både med å løfte på beinet og ved konfrontasjoner med andre. Dette er veldig individ styrt, noen mer enn andre. Hanner lekker sæd, mindre raser lekker mer enn større. Dette er en naturlig ting. Og må ikke forveksles med forhudskatar. Hanner er lettere å lese, dem er mer rett fram i handlings mønstre. Dem kan bli mye når det er løpetid i nærheten, men ikke mer enn man kan ha lydighet på. I praksis om man legger litt tid i lydighets trening og man kjøper seg en vanlig hund så er det løpetida som er den største forskjellen. PS! Det er en stor forskjell på å kose mage på ei tispe og en hannhund! Just saying, men begge kjønna kan være like kosne. Når det kommer til blandings hunder, så er det vel ingen av det "moderne" blandingene som faktisk tilfører individet noe nytt eller noe man ikke finner i de orginale rasene eller hos andre. Det eneste man er garantert er at det er hunder uten stamtavler og dermed ingen kontroll over hva som blir gjort. Endret 14. juli 2021 av Min_hund_er_Grå 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 Jeg har to tisper. Av en eller annen grunn får jeg alltid bedre kontakt med tisper. De er litt mer lunefulle, man må kanskje jobbe litt mer for å få tilliten deres? Usikker på akkurat hva det er som gjør at jeg foretrekker tisper, men som den over sier: de kan være vanskelige å lese noen ganger. Det er ikke for ingenting at det engelske ordet for tispe er 'bitch' 😅 hannhunder er gjerne mer lekne, mer klovnete og åpne. De blir også gjerne voksne senere, og oppfører seg valpete langt lengre enn tisper. Så er det løpetiden. Personlig synes ikke jeg det er noe stress. Én av mine blir litt engstelig når løpetid nærmer seg, litt roligere. Etter løpetid blir hun kjempeleken og energisk. Den andre blir rastløs rett før løpetid. Mine har løpetid én gang i året (pga rase. De fleste raser har løpetid 1-3 ganger i året). Hannhunder markerer. De blir også påvirket når tisper i nabolaget har løpetid, eller de lukter løpetid på tur. Da kan det være litt vanskeligere å få kontakt med de med mindre man har trent mye kontakt. Det viktigste er dog å skaffe en hund av en rase som passer til livsstilen deres. Noen raser krever mye. Andre raser krever mindre. Mine må ha 3 turer hver dag (2-4 timer) + mental aktivitet. De har også behov for å løpe, så de får løpe fritt (på inngjerdet område) med venner noen ganger i uken. De klarer en lat dag nå og da, men blir hverdagen for kjedelig for de, så går det ut over meg- og inventaret 😅 Skaff dere en hund som passer deres livsstil. Hvor mye aktivitet kan dere gi hunden hver dag? Er dere forberedt for å gå tur i dårlig vær, gå tur når dere egentlig vil slappe av foran Tv'n? De fleste hunderaser klarer fint lange fjellturer nå og da, så det dere må tenke på er hvordan hverdagen vil se ut for hunden, og velg rase etter det. Blandinger er meh. Da har man ikke oversikt over helsen til foreldre, besteforeldre etc. Anonymkode: 4ad24...d1f 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #6 Skrevet 14. juli 2021 Troyamin skrev (9 timer siden): Hva skal hunden brukes til? (Hundesport evnt tid til hvanlig hverdagslydighet)Hvordan ser hverdagen ut? Pelspleie? Og andre vanlige ting som bør komme fram ved kjøp av hund? Tispe vs hannhund pleier å bety mindre. Individ/rase spiller mer inn. Ved kjøp av blandingshund, gå for voksent individ som du vet bakgrunnen til. I disse dager (spesielt) anbefaler jeg å styre unna blandingshund og valp. Det er alt for mange som nå ser sitt snitt til å avle kun for profitten sin skyld. Det er få "uhell" der ute, sånn som du gjerne så for 5-10 år siden. Takk for svar. 😊 Vi har tenkt mye på rase og hva de krever og hva som er rett for oss. Vi har også katter som ikke er vant med hund. Det må vi tenke på og. Grunnet kattene så tenker jeg at det kanskje er best med valp…? Vi har sett på raser som Eurasier, Keeshond og Shetland Sheepdog. Så en blandingshund valp som hadde mye av Eurasier og Border collie i seg som gjorde meg litt nysgjerrig… Anonymkode: 39c0d...227
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #7 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Styr unna alle blandingshunder som koster mer en maks 15 000kr. De avles kun på for å tjene penger. Oppdrettere av poodles og doodler sier de kommer til å bli godkjente, men det skjer ikke, fordi man hele tiden må avle inn rasene blandingen består av. Gå for renraset, og kjøp av registrert oppdretter. Anonymkode: 25048...6b2 TS her. Så litt på Finn.no og finner blandingshunder til salgs for over 30 000. Synes det virket som meget stiv pris for hund som ikke er renraset. Det er i utgangspunktet renraset og kjøp gjennom oppdretter vi ønsker, men etter å ha sett på noen blandinger på Finn så ville jeg bare høre litt om hva hundefolk tenker om dem. 😉 Anonymkode: 39c0d...227
Minime94 Skrevet 14. juli 2021 #8 Skrevet 14. juli 2021 Min_hund_er_Grå skrev (8 timer siden): Det beste individet er best uavhengig kjønn. Det er riktignok noen praktiske forskjeller på å ha det ene eller andre kjønnet. Jeg personlig har hatt begge og kommer ikke til å la kjønn bestemme valg av neste hund. Tisper har løpetid. Hver 6-8 måned (men også med kortere mellomrom) 1-3 ganger i året er innafor normalen. Det gir 21 dager med potensielt blod søl. I dråpe form. Noen er naturlig flinke til å vaske seg og sølet, noen kan læres opp til det, noen gir totalt faen og noen får truser. Om du skal drive på med noen hunde aktiviteter/sporter så vil du som regel få bedskjed om å trene/gjøre aktivitet til slutt da dette "forstyrrer" de andre hunda. Dette er bare tull og et godt tegn på at folk ikke har kontroll på hunda sine. Tisper kan være litt slue, ikke fult så enkle å lese i hva dem har tenkt å gjøre. Dem har generelt et mindre behov for å "tøffe" seg enn det andre kjønnet. Samkjønns aggressjon finnes endog på tisper også. Dem er i noen raser mindre i fysisk størrelse. Men i praksis så er det ingen forskjell. Hannhunder har et behov for å markere seg, både med å løfte på beinet og ved konfrontasjoner med andre. Dette er veldig individ styrt, noen mer enn andre. Hanner lekker sæd, mindre raser lekker mer enn større. Dette er en naturlig ting. Og må ikke forveksles med forhudskatar. Hanner er lettere å lese, dem er mer rett fram i handlings mønstre. Dem kan bli mye når det er løpetid i nærheten, men ikke mer enn man kan ha lydighet på. I praksis om man legger litt tid i lydighets trening og man kjøper seg en vanlig hund så er det løpetida som er den største forskjellen. PS! Det er en stor forskjell på å kose mage på ei tispe og en hannhund! Just saying, men begge kjønna kan være like kosne. Når det kommer til blandings hunder, så er det vel ingen av det "moderne" blandingene som faktisk tilfører individet noe nytt eller noe man ikke finner i de orginale rasene eller hos andre. Det eneste man er garantert er at det er hunder uten stamtavler og dermed ingen kontroll over hva som blir gjort. At dette er noe tull er i allefall noe tull. Var på agilitykurs for noen år tilbake og beklageligvis hadde det vært ei tispe med løpetid der rett før. For å si det rett ut det ble ikke noen god økt for noen. Verken tipsene eller hannene. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #9 Skrevet 14. juli 2021 Min_hund_er_Grå skrev (8 timer siden): Det beste individet er best uavhengig kjønn. Det er riktignok noen praktiske forskjeller på å ha det ene eller andre kjønnet. Jeg personlig har hatt begge og kommer ikke til å la kjønn bestemme valg av neste hund. Tisper har løpetid. Hver 6-8 måned (men også med kortere mellomrom) 1-3 ganger i året er innafor normalen. Det gir 21 dager med potensielt blod søl. I dråpe form. Noen er naturlig flinke til å vaske seg og sølet, noen kan læres opp til det, noen gir totalt faen og noen får truser. Om du skal drive på med noen hunde aktiviteter/sporter så vil du som regel få bedskjed om å trene/gjøre aktivitet til slutt da dette "forstyrrer" de andre hunda. Dette er bare tull og et godt tegn på at folk ikke har kontroll på hunda sine. Tisper kan være litt slue, ikke fult så enkle å lese i hva dem har tenkt å gjøre. Dem har generelt et mindre behov for å "tøffe" seg enn det andre kjønnet. Samkjønns aggressjon finnes endog på tisper også. Dem er i noen raser mindre i fysisk størrelse. Men i praksis så er det ingen forskjell. Hannhunder har et behov for å markere seg, både med å løfte på beinet og ved konfrontasjoner med andre. Dette er veldig individ styrt, noen mer enn andre. Hanner lekker sæd, mindre raser lekker mer enn større. Dette er en naturlig ting. Og må ikke forveksles med forhudskatar. Hanner er lettere å lese, dem er mer rett fram i handlings mønstre. Dem kan bli mye når det er løpetid i nærheten, men ikke mer enn man kan ha lydighet på. I praksis om man legger litt tid i lydighets trening og man kjøper seg en vanlig hund så er det løpetida som er den største forskjellen. PS! Det er en stor forskjell på å kose mage på ei tispe og en hannhund! Just saying, men begge kjønna kan være like kosne. Når det kommer til blandings hunder, så er det vel ingen av det "moderne" blandingene som faktisk tilfører individet noe nytt eller noe man ikke finner i de orginale rasene eller hos andre. Det eneste man er garantert er at det er hunder uten stamtavler og dermed ingen kontroll over hva som blir gjort. Takk for gode beskrivelse av tisper og hannhunder. 👍Nyttig å lese hva erfarne hundeeiere mener. 😊 Anonymkode: 39c0d...227
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #10 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har to tisper. Av en eller annen grunn får jeg alltid bedre kontakt med tisper. De er litt mer lunefulle, man må kanskje jobbe litt mer for å få tilliten deres? Usikker på akkurat hva det er som gjør at jeg foretrekker tisper, men som den over sier: de kan være vanskelige å lese noen ganger. Det er ikke for ingenting at det engelske ordet for tispe er 'bitch' 😅 hannhunder er gjerne mer lekne, mer klovnete og åpne. De blir også gjerne voksne senere, og oppfører seg valpete langt lengre enn tisper. Så er det løpetiden. Personlig synes ikke jeg det er noe stress. Én av mine blir litt engstelig når løpetid nærmer seg, litt roligere. Etter løpetid blir hun kjempeleken og energisk. Den andre blir rastløs rett før løpetid. Mine har løpetid én gang i året (pga rase. De fleste raser har løpetid 1-3 ganger i året). Hannhunder markerer. De blir også påvirket når tisper i nabolaget har løpetid, eller de lukter løpetid på tur. Da kan det være litt vanskeligere å få kontakt med de med mindre man har trent mye kontakt. Det viktigste er dog å skaffe en hund av en rase som passer til livsstilen deres. Noen raser krever mye. Andre raser krever mindre. Mine må ha 3 turer hver dag (2-4 timer) + mental aktivitet. De har også behov for å løpe, så de får løpe fritt (på inngjerdet område) med venner noen ganger i uken. De klarer en lat dag nå og da, men blir hverdagen for kjedelig for de, så går det ut over meg- og inventaret 😅 Skaff dere en hund som passer deres livsstil. Hvor mye aktivitet kan dere gi hunden hver dag? Er dere forberedt for å gå tur i dårlig vær, gå tur når dere egentlig vil slappe av foran Tv'n? De fleste hunderaser klarer fint lange fjellturer nå og da, så det dere må tenke på er hvordan hverdagen vil se ut for hunden, og velg rase etter det. Blandinger er meh. Da har man ikke oversikt over helsen til foreldre, besteforeldre etc. Anonymkode: 4ad24...d1f Takk for svar og tanker rundt tisper/hannhunder. Vi har tenkt mye på hva en hund krever av oss og hva vi må være forberedt på. En hund som har et høyt aktivitetsnivå er ikke for oss. Det må være en hund som har middels til lav aktivitetsbehov. Litt pelsstell er greit, men ikke en pels som vi må bruke veldig mye tid på. En hund som passer for uerfaren hundeeier. Og så har vi katter som vi må tenke på. 😊 Anonymkode: 39c0d...227 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 15. juli 2021 #11 Skrevet 15. juli 2021 7 hours ago, Minime94 said: At dette er noe tull er i allefall noe tull. Var på agilitykurs for noen år tilbake og beklageligvis hadde det vært ei tispe med løpetid der rett før. For å si det rett ut det ble ikke noen god økt for noen. Verken tipsene eller hannene. Og du beviser direkte hva jeg mente med det jeg skrev. Ha orden på hunden din så er ikke løpetid noe problem, men det er en ting som må trenes på. Vi sørger for å trene med løpetispene på bana nettopp for at dette er en ting man setter lydighet på i trening/konkuranse. At man ikke kan gjøre det man skal bare fordi det er løpetid i bildet er tull. Det er urettferdig for de som har tispene og det er like urettferdig for de som har hannhunder. 2
Minime94 Skrevet 15. juli 2021 #12 Skrevet 15. juli 2021 Min_hund_er_Grå skrev (20 minutter siden): Og du beviser direkte hva jeg mente med det jeg skrev. Ha orden på hunden din så er ikke løpetid noe problem, men det er en ting som må trenes på. Vi sørger for å trene med løpetispene på bana nettopp for at dette er en ting man setter lydighet på i trening/konkuranse. At man ikke kan gjøre det man skal bare fordi det er løpetid i bildet er tull. Det er urettferdig for de som har tispene og det er like urettferdig for de som har hannhunder. Jeg trener da virkelig for å få orden på hunden. Er da nettopp derfor jeg og andre går på kurs. Men det å prøve å lære noe nytt med ekstra utfordringer med en gang blir det samme som å starte å trene forbipasseringer med motgående hund rett ved siden av din egen. Det gjør det mer utfordrende/umulig enn det behøver å være for en hund som ikke kan forbipasseringer enda. Man kan selfølgelig trene med løpetispelukt når man hunden kan en viss mengde lydighet osv men å starte med så mye distraksjon i en innlæringsfase gangner ikke det noen. 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 15. juli 2021 #13 Skrevet 15. juli 2021 2 minutter siden, Minime94 said: Jeg trener da virkelig for å få orden på hunden. Er da nettopp derfor jeg og andre går på kurs. Men det å prøve å lære noe nytt med ekstra utfordringer med en gang blir det samme som å starte å trene forbipasseringer med motgående hund rett ved siden av din egen. Det gjør det mer utfordrende/umulig enn det behøver å være for en hund som ikke kan forbipasseringer enda. Man kan selfølgelig trene med løpetispelukt når man hunden kan en viss mengde lydighet osv men å starte med så mye distraksjon i en innlæringsfase gangner ikke det noen. Hva er det viktigste for deg? At hunden kan inneha lydighet når det er løpetid i nærheten? eller at du har en unnskyldning klar når hunden ikke gjør som den skal? Legg det grunnleggende i bunnen, altså inneha lydighet selv om det er løpetid. Så kan du utvide derifra. Det er ingen skam i å ta to steg tilbake for å ha det grunnleggende på plass. For meg så skal hunden fungere, om den ikke gjør det så er det min feil. Da jeg ikke har gjort en god nok jobb i dressuren. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #14 Skrevet 15. juli 2021 Min_hund_er_Grå skrev (2 timer siden): Hva er det viktigste for deg? At hunden kan inneha lydighet når det er løpetid i nærheten? eller at du har en unnskyldning klar når hunden ikke gjør som den skal? Legg det grunnleggende i bunnen, altså inneha lydighet selv om det er løpetid. Så kan du utvide derifra. Det er ingen skam i å ta to steg tilbake for å ha det grunnleggende på plass. For meg så skal hunden fungere, om den ikke gjør det så er det min feil. Da jeg ikke har gjort en god nok jobb i dressuren. Må si jeg er litt enig i denne. Når en hund utagerer mot en annen hund på tur, så er det ikke den andre hunden sin feil fordi den er ute og går. Det er eieren til den utagerende hunden som enten ikke har trent godt nok på forbipasseringer eller som har tatt hunden med på tur hvor det er for uoversiktlig og derfor for vanskelig å skape avstand for å trene på passeringer på hundens nivå. Vil man at hunden skal kunne jobbe rundt løpske tisper (som på f.eks agility banen), så bør man jobbe med akkurat den distraksjonen på forhånd. En hundeinstruktør i nærheten inkluderer gjerne tisper med løpetid på treningene, men sier ikke noe om det til de andre i timen. Han informerer om den løpske tispen på slutten av timen, til stor overraskelse for de andre, for hannhundene deres har jo klart å fokusere og jobbe som vanlig. På timen begynner de med enkel kontaktsøk og bygger opp vanskelighetsgraden etterhvert. Det er en fin distraksjon som de jobber seg gjennom, og det hjelper at de andre eierne ikke engang vet at hannhundene deres har en så stor distraksjon i nærheten ☺️ Ts, ser du nevner border collie blanding. Border collie er ekstremt krevende hunder. De må ha enormt mye med fysisk og mental aktivitet. Får de ikke nok, så får de adferdsproblemer som nervøsitet, fryktaggresjon, utagering etc. De er absolutt ikke hunder for nye hundeeiere. Da bør du heller se på Shetland sheepdog. De er veldig lydige og lojale, men ikke så krevende som border collie 🙂 Anonymkode: 4ad24...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #15 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for svar. 😊 Vi har tenkt mye på rase og hva de krever og hva som er rett for oss. Vi har også katter som ikke er vant med hund. Det må vi tenke på og. Grunnet kattene så tenker jeg at det kanskje er best med valp…? Vi har sett på raser som Eurasier, Keeshond og Shetland Sheepdog. Så en blandingshund valp som hadde mye av Eurasier og Border collie i seg som gjorde meg litt nysgjerrig… Anonymkode: 39c0d...227 Ville styrt unna typiske gjeterhunder og jakthunder med tanke på kattene, og gå gjerne for en rase som er ganske stille. Har to katter selv som jeg hadde før hunden, og de liker ikke bjeffing. Anonymkode: 25048...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #16 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville styrt unna typiske gjeterhunder og jakthunder med tanke på kattene, og gå gjerne for en rase som er ganske stille. Har to katter selv som jeg hadde før hunden, og de liker ikke bjeffing. Anonymkode: 25048...6b2 Hunderasen som er mest interessant er Eurasier og shetland sheepdog. Keeshond er også interessant, men kanskje mer bjeffing på denne rasen som gjør at jeg stusser litt der. 😊 Anonymkode: 39c0d...227
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå