Gå til innhold

Erfaring omplassering av marsvin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to marsvin, det ene er nå over 6 år, det andre er 2 år. Når eldste dør, tenker jeg at jeg ikke ønsker å fortsette med marsvin, og regner da med at jeg må finne en løsning for yngste. 

Hvilken erfaring har dere med omplassering av marsvin? Jeg vil selvsagt at han skal få det godt der han kommer, men er usikker på hvordan jeg skal kunne vite om de som tar kontakt er bra nok. Og så er jeg redd for å komme i kontakt med folk som utgir seg for å ha gode hensikter, men som bruker marsvin som mat for slanger.

Hvordan har andre gjort dette, og har det gått bra?

Anonymkode: 0cd46...76b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha omplassert kun til noen som, har marsvin eller kanin fra før av, så marsvinet ikke blir alene. Ville også sett hvilket oppsett de har for marsvinene/kaninene de har fra før av

Anonymkode: 55287...8d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ha omplassert kun til noen som, har marsvin eller kanin fra før av, så marsvinet ikke blir alene. Ville også sett hvilket oppsett de har for marsvinene/kaninene de har fra før av

Marsvin og kanin skal aldri gå sammen grunnet faren for å overføre sykdommer. 

Anonymkode: 63747...007

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er riktig, så det ville ikke være aktuelt.

Men ønske om å omplassere kommer utifra et ønske om en burvenn, så som ab...8d9 sier, en forutsetning er at han får en burvenn og har det godt. Et bur på 100 x 60 er ikke innenfor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Aj, da har jeg lært noe nytt. Hadde marsvin og kanin sammen da jeg var barn. Husker at jeg ble fortalt at kaniner og marsvin går godt sammen, og mine var gode venner.

Står fortsatt for det andre jeg skrev. At de har marsvin fra før av, at du har mulighet til å se hvordan de bor (de trenger langt større plass enn de små burene som selges på dyrebutikken), og at marsvinene går godt sammen, selvfølgelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har to marsvin, det ene er nå over 6 år, det andre er 2 år. Når eldste dør, tenker jeg at jeg ikke ønsker å fortsette med marsvin, og regner da med at jeg må finne en løsning for yngste. 

Hvilken erfaring har dere med omplassering av marsvin? Jeg vil selvsagt at han skal få det godt der han kommer, men er usikker på hvordan jeg skal kunne vite om de som tar kontakt er bra nok. Og så er jeg redd for å komme i kontakt med folk som utgir seg for å ha gode hensikter, men som bruker marsvin som mat for slanger.

Hvordan har andre gjort dette, og har det gått bra?

Du må være tilgjengelig for å kunne snakke over telefon eller møte og bli kjent med de som vil overta marsvinet, sånn at du kan se om de er seriøse eller bare skal bruke det som slangemat. Det er ikke så vanskelig å se hvem som er oppegående og snill og hvem som ikke er det. Et marsvin trenger bare en eier som har mye kjærlighet å gi det og omsorg. Mye verre med en hund som krever ganske mye og er knyttet til forrige eier.

Anonymkode: 372e7...7c7

Skrevet

Kanskje du kan ta kontakt med marsvin oppdrettere å spørre om du kan låne ett av marsvinet i oppdrettet inntil det marsvinet du har igjen også går bort? Og å levere marsvinet da tilbake til oppdretteren. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre da men kanskje?😁

Skrevet (endret)

Marsvin og kaniner skal ikke gå sammen fordi de har forskjellige kroppsspråk. De skjønner ikke hva den andre «sier». Marsvin prater mye vokalt og når kaninen ikke da skjønner noe så kan det by på uenigheter. I tillegg så har kaninen en smittsom sykdom som ikke kaniner blir syke av men som marsvin kan bli syke av. Kaninen kan også trampe på marsvinet når kaninen tramper og hopper rundt og da kan marsvinet skade seg.🙂

Endret av eveline
Skrevet

Her er litt mer utdypende om hvorfor man ikke skal ha kanin og marsvin sammen: https://dyreliv.no/gnager/marsvin-og-kanin-dele-bur/

Uansett, når du skal gi bort eller selge marsvinet ditt er det bare å komme i god dialog med den du skal selge til. Ha en god samtale om marsvin, finn ut hva de kan tilby marsvinet ditt, og ikke selg eller gi bort til dem om du føler deg usikker. Jeg kan ikke skjønne at folk med slanger gidder å styre så mye med å skaffe seg et marsvin til fôr at de gidder å gå helt undercover som marsvinkjøper for å skaffe seg et. 

AnonymBruker
Skrevet
eveline skrev (15 timer siden):

Kanskje du kan ta kontakt med marsvin oppdrettere å spørre om du kan låne ett av marsvinet i oppdrettet inntil det marsvinet du har igjen også går bort? Og å levere marsvinet da tilbake til oppdretteren. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre da men kanskje?😁

Jeg prøvde det da den eldste ble alene for ett år siden. Ingen av de jeg var i kontakt med var villig til å låne bort et marsvin, så endte med å kjøpe et voksent ett som oppdretter mente ville gå bra med den jeg hadde. Og det har det gjort.

Men nå er altså eldste over 6 år, og jeg merker at jeg ikke ønsker å fortsette i mange år til. De ble typisk nok anskaffet da barna var yngre, men som vanlig, det ender opp som foreldrenes ansvar etterhvert.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...