Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd lenge i utlandet og vet ikke helt hvordan bokostnadene er i Oslo. Kan man leve bekvemt med en årslønn på 1,3 millioner? Jeg er singel.

Skrevet

Svaret er ja. Du kan leve bekvemt med en årslønn på 1,3 millioner.

Medianlønnen i Norge er 529.800 brutto. Gjennomsnittsnordmannen sliter med å komme inn på boligmarkedet fordi prisene er skyhøye. En leilighet koster som regel 10*medianlønnen, hvorav man kan få innvilget lån opptil 5*inntekt. Du er en av de heldige som har råd. Du kan få lån på 6,5 millioner (1,3 millioner*5). Du må også ha 15% egenkapital, som vil si at du dersom du vil ha maks boliglån på 6,5 millioner, så må du ha ca. 1,15 millioner i egenkapital.

Matprisene har også økt mye de siste årene.

Anbefaler å sjekke sifo referansebudsjett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen tjener ca 1,3 hver, og har det godt i Oslo. Men det er mye fordi vi kom inn på boligmarkedet tidlig. Så det avhenger jo helt av hvor mye penger du planlegger å bruke på å bo kontra andre ting. 

Anonymkode: b035f...5b2

AnonymBruker
Skrevet

1.3 mill er nok til å leve et greit liv. Jeg og partner har ca. 2.5 mill til sammen og klarer oss helt fint. Ganske gjennomsnittleg vil jeg tro

Anonymkode: de841...118

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo, nei. Ellers i Norge ja. 

Anonymkode: da8f2...48c

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Nok en skrytetråd....

Du er singel og tjener over millionen selvsagt har du høy lønn og god råd.

Jeg er også singel men tjener mindre enn deg og lever bekvemt. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

1.3 mill er nok til å leve et greit liv. Jeg og partner har ca. 2.5 mill til sammen og klarer oss helt fint. Ganske gjennomsnittleg vil jeg tro

Anonymkode: de841...118

1,3 millioner er faen ikke snittlønn, det er langt over snitt. Og dette må være en skrytetråd fordi en som har en så høy lønn må ha vett nok til å forstå at det er mye, og sannsynligvis ganske stolt over seg selv. 

Edit: Haha, ser no den siste setningen at han er singel. Da tenker jeg enten trolling, eller en desperat sugardaddy wannabe.

Endret av Stiigen
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (4 timer siden):

Nok en skrytetråd....

Du er singel og tjener over millionen selvsagt har du høy lønn og god råd.

Jeg er også singel men tjener mindre enn deg og lever bekvemt. 

Stiigen skrev (4 timer siden):

1,3 millioner er faen ikke snittlønn, det er langt over snitt. Og dette må være en skrytetråd fordi en som har en så høy lønn må ha vett nok til å forstå at det er mye, og sannsynligvis ganske stolt over seg selv. 

Edit: Haha, ser no den siste setningen at han er singel. Da tenker jeg enten trolling, eller en desperat sugardaddy wannabe.

Blant ca 40 i Oslo er det faktisk ikke en så veldig uvanlig lønn. Har neppe noen i omgangskretsen som tjener mindre enn 1, i alle fall. 

Må da være lov å diskutere? 

AnonymBruker
Skrevet

de med millionlønn henger da ikke på KG

Anonymkode: 0db98...cbc

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Når man ikke har arvet, og har lite ek, så føler man seg absolutt ikke rik, selv om man har en ok lønn. Dessuten kommer en ok lønn med mye ansvar. Tror nok timelønnen min har vært høyere andre steder, og det forklarer hvorfor jeg er singel :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Blant ca 40 i Oslo er det faktisk ikke en så veldig uvanlig lønn. Har neppe noen i omgangskretsen som tjener mindre enn 1, i alle fall. 

Det sier noe om omgangskretsen din, men ingenting om samfunnet som helhet

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Da er nok bekjentskapskretsen din konform selv etter "vestkantstandard". Kun drøyt 5% i Norge tjener over millionen, så utover lederstillinger er det ikke så fryktelig mange type stillinger det gjelder. Det er naturligvis litt sjevt fordelt ettersom godt bemidlede har en tendens til å virke magnetisk på hverandre, men likevel. Jeg kjenner selvsagt også flere som tjener over millionen, men også mange rundt og under snittet. Jeg vil tro det er mest vanlig å kjenne folk med all slags jobber, og at de omgås hverandre.

Anonymkode: 344a7...7db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kanskje fordi hele kretsen din er forretningsadvokater i BAHR?

Anonymkode: f0816...570

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stiigen skrev (21 timer siden):

Ts har bodd i utlandet da. I enkelte bransjer i utlandet er 1,3 ikke noe å skryte av. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 hours ago, HvitMiddelaldrende said:

Jeg har bodd lenge i utlandet og vet ikke helt hvordan bokostnadene er i Oslo. Kan man leve bekvemt med en årslønn på 1,3 millioner? Jeg er singel.

Nei, det holder ikke. Må nok minst opp i 5-6 mills.

Endret av von Dünkel
  • Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kanskje fordi hele kretsen din er forretningsadvokater i BAHR?

Stort sett offentlig ansatte leger, og en del økonomer. Kjenner noen få jurister også, ja. Ingen fra Bahr. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, det er en fin inntekt og det vet du. Boligmarkedet er som det ble beskrevet over, men fordelene i Norge får du når du får barn - dette er et langt billigere land å stifte familie i, enn de fleste. 

Anonymkode: bf71b...f99

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det, ts?

Anonymkode: 944b1...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...