Tessa12 Skrevet 12. juli 2021 #1 Del Skrevet 12. juli 2021 Som overskriften sier, hvordan starter man med jogging/løping, helt fra scratch, i tillegg med en del ekstra vekt på kroppen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grease80s Skrevet 12. juli 2021 #2 Del Skrevet 12. juli 2021 Løp det du orker, gå til du orker å løpe igjen. Gjenta. Etterhvert vil du greie å løpe 10 km. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #3 Del Skrevet 12. juli 2021 Bestem deg for å gjøre det en dag i uken, og møt opp uansett form/vær/lyst. Ha det som hovedmål, mens du innarbeider vanen og øker i form. og videre gjerne fokusere på tid, forran avstand eller fart. Anonymkode: 035ad...cb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 12. juli 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 12. juli 2021 grease80s skrev (4 minutter siden): Løp det du orker, gå til du orker å løpe igjen. Gjenta. Etterhvert vil du greie å løpe 10 km. Er det så enkelt? Hva med sko feks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grease80s Skrevet 12. juli 2021 #5 Del Skrevet 12. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Bestem deg for å gjøre det en dag i uken, og møt opp uansett form/vær/lyst. Ha det som hovedmål, mens du innarbeider vanen og øker i form. og videre gjerne fokusere på tid, forran avstand eller fart. Anonymkode: 035ad...cb6 En dag i uken er for lite. Det går fint å gjøre det hver eller annenhver dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grease80s Skrevet 12. juli 2021 #6 Del Skrevet 12. juli 2021 1 minutt siden, Tessa12 said: Er det så enkelt? Hva med sko feks? Gode sko må du ha ja. Løplabbet kan gi deg veiledning om hva du burde kjøpe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #7 Del Skrevet 12. juli 2021 Tessa12 skrev (9 minutter siden): Som overskriften sier, hvordan starter man med jogging/løping, helt fra scratch, i tillegg med en del ekstra vekt på kroppen. Jeg startet med å kjøpe et par gode joggesko, god oppvarming med rask gange, og en strekning på 2,5 km der jeg jogget annen hver lyktestolpe i ca 30 min 1 gg i uka i noen uker. Etterhvert økte jeg til to stolper, tre stolper til halve strekka. Etterhvert jogget jeg to dager i uken, så tre. Etter 5 ukers tid klarte jeg å løpe sammenhengende flere kilometer. Jeg var 90 kg da jeg begynte. Det viktigste er at du kjenner etter hva kroppen sier til deg. Ikke ta for hardt i i begynnelsen, jogg saaakte, og les deg opp på riktig joggeteknikk. Kroppen sier i fra når den er klar for lengre turer, og mer fart. Det beste er den første gangen du føler mestring av en lengre distanse, når bena går av seg selv og hjernen «slår seg av». Det er rus😁 Anonymkode: 891c8...75c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #8 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg startet med å kjøpe et par gode joggesko, god oppvarming med rask gange, og en strekning på 2,5 km der jeg jogget annen hver lyktestolpe i ca 30 min 1 gg i uka i noen uker. Etterhvert økte jeg til to stolper, tre stolper til halve strekka. Etterhvert jogget jeg to dager i uken, så tre. Etter 5 ukers tid klarte jeg å løpe sammenhengende flere kilometer. Jeg var 90 kg da jeg begynte. Det viktigste er at du kjenner etter hva kroppen sier til deg. Ikke ta for hardt i i begynnelsen, jogg saaakte, og les deg opp på riktig joggeteknikk. Kroppen sier i fra når den er klar for lengre turer, og mer fart. Det beste er den første gangen du føler mestring av en lengre distanse, når bena går av seg selv og hjernen «slår seg av». Det er rus😁 Anonymkode: 891c8...75c Må legge til at når man er tung i kroppen er det viktig å ikke ta for hardt i, alltid kjenn etter hva bena dine sier. Begynner det å gjøre vondt, så gå litt å se om det slipper. Ikke press hver dag hvis kroppen din sier nei, men lag en plan om hvor mange ganger i uka du skal jogge. Hvilken dag du gjør det på er ett fett, bare kroppen er restituert. Etter hvert klarer du mer og mer. Anonymkode: 891c8...75c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 12. juli 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg startet med å kjøpe et par gode joggesko, god oppvarming med rask gange, og en strekning på 2,5 km der jeg jogget annen hver lyktestolpe i ca 30 min 1 gg i uka i noen uker. Etterhvert økte jeg til to stolper, tre stolper til halve strekka. Etterhvert jogget jeg to dager i uken, så tre. Etter 5 ukers tid klarte jeg å løpe sammenhengende flere kilometer. Jeg var 90 kg da jeg begynte. Det viktigste er at du kjenner etter hva kroppen sier til deg. Ikke ta for hardt i i begynnelsen, jogg saaakte, og les deg opp på riktig joggeteknikk. Kroppen sier i fra når den er klar for lengre turer, og mer fart. Det beste er den første gangen du føler mestring av en lengre distanse, når bena går av seg selv og hjernen «slår seg av». Det er rus😁 Anonymkode: 891c8...75c Det hørtes ut som en god plan, vil kondis endres fort? Har trent mye i mitt liv, men aldri hverken jogging eller løping såfremt det ikke var med ball. Men, de siste mnd har jeg fått lyst til å prøve å løpe/jogge av en eller annen merkelig grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #10 Del Skrevet 12. juli 2021 Gode sko er veldig viktig. Jeg løpte på meg skader da jeg begynte å jogge i fjor fordi jeg hadde dårlige sko. Mitt tips er å jogge så langt du orker, og så går du i raskt tempo til du orker å jogge igjen. Progresjonen kommer fort. Jeg klarte knapt å jogge 100 meter i fjor, så det ble mest gåing i starten. Nå jogger jeg 5 km i strekk uten problemer 😊 det skal sies at jeg har null peiling på teknikker og heller ikke trener målrettet, ønsker bare å få bevegd meg mer enn før. Anonymkode: 5f0c8...576 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #11 Del Skrevet 12. juli 2021 Tessa12 skrev (Akkurat nå): Det hørtes ut som en god plan, vil kondis endres fort? Har trent mye i mitt liv, men aldri hverken jogging eller løping såfremt det ikke var med ball. Men, de siste mnd har jeg fått lyst til å prøve å løpe/jogge av en eller annen merkelig grunn. Jeg fikk plutselig samme innfall. Men hadde alltid tenkt at jeg var for stor. Jeg merket forskjell allerede etter et par uker, men det er vel individuelt. Men etter to mnd løp jeg sammenhengende 6,5 km, så jeg vil si det går ganske radig. Nå har jeg dilla 😄 Anonymkode: 891c8...75c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #12 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gode sko er veldig viktig. Jeg løpte på meg skader da jeg begynte å jogge i fjor fordi jeg hadde dårlige sko. Mitt tips er å jogge så langt du orker, og så går du i raskt tempo til du orker å jogge igjen. Progresjonen kommer fort. Jeg klarte knapt å jogge 100 meter i fjor, så det ble mest gåing i starten. Nå jogger jeg 5 km i strekk uten problemer 😊 det skal sies at jeg har null peiling på teknikker og heller ikke trener målrettet, ønsker bare å få bevegd meg mer enn før. Anonymkode: 5f0c8...576 Hvilke skade fikk du pga dårlig sko? Hat du tips til gode sko? Jeg har også et ønske om å like jogging.....😄 Anonymkode: f285c...6b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #13 Del Skrevet 12. juli 2021 8 minutter siden, grease80s said: En dag i uken er for lite. Det går fint å gjøre det hver eller annenhver dag. Det er ikke for lite om alternativet er å ikke gjøre det. Man får bedre utbytte av å øke hyppigheten. Men om man opplever det som utfordrende å begynne er det dumt å gå ut for høyt. Anonymkode: 035ad...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 12. juli 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk plutselig samme innfall. Men hadde alltid tenkt at jeg var for stor. Jeg merket forskjell allerede etter et par uker, men det er vel individuelt. Men etter to mnd løp jeg sammenhengende 6,5 km, så jeg vil si det går ganske radig. Nå har jeg dilla 😄 Anonymkode: 891c8...75c Høres bra ut, for uten progresjon blir man fort lei. Så skal nok gi det et forsøk, kiloene bare hopper på etter røykeslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå