Marlii Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 Vi får valp for første gang på veldig veldig mange år nå på torsdag. Nå har vi 2 små barn 2 og 5 år, og er derfor stort sett ute det meste av dagene, hvordan er det for en valp, både med tanke på trening på renslighet, og å bli vandt til hjemmet og sånt, er det litt som med katter at en bør være en del inne den første tiden? De hundene vi har hatt tidligere har hatt mat i skålen hele dagen, og kun spist seg mett, ikke hatt noe overvekt eller noe i forbindelse med det, men hvordan bør rutinene for mating være i starten? Andre tips tas også i mot med stor takk, vi får ei lita Kleinspitz tispe.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #2 Skrevet 12. juli 2021 En valp trenger masse søvn og trenger ikke trenes første tiden. Prøv å leve normalt og ta med valpen men pass på at den ikke blir overstimulert. Gi det mulighet til å sove og slappe av mye mellom slagene. Den er kanskje 8 uker, men den er fortsatt en baby. Dere høres ikke veldig godt forberedt ut. Jeg vil anbefale dere å anskaffe en bok ganske kjapt og sette dere inn i hva dere skal gjøre. Jeg anbefaler denne: https://www.adlibris.com/no/bok/hverdagslydighet-fra-valp-til-voksen-9788281402324?gclid=Cj0KCQjw0K-HBhDDARIsAFJ6UGh1xXpbbQyEQpddpBkLfTWN2p8uUuHS8VQTo3LGYA6alAofeaHyqWoaAtuzEALw_wcB Anonymkode: 3158a...174 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En valp trenger masse søvn og trenger ikke trenes første tiden. Prøv å leve normalt og ta med valpen men pass på at den ikke blir overstimulert. Gi det mulighet til å sove og slappe av mye mellom slagene. Den er kanskje 8 uker, men den er fortsatt en baby. Dere høres ikke veldig godt forberedt ut. Jeg vil anbefale dere å anskaffe en bok ganske kjapt og sette dere inn i hva dere skal gjøre. Jeg anbefaler denne: https://www.adlibris.com/no/bok/hverdagslydighet-fra-valp-til-voksen-9788281402324?gclid=Cj0KCQjw0K-HBhDDARIsAFJ6UGh1xXpbbQyEQpddpBkLfTWN2p8uUuHS8VQTo3LGYA6alAofeaHyqWoaAtuzEALw_wcB Anonymkode: 3158a...174 Jeg starter tidlig med treningen. Kontakt trening, sitt og rolig fra dag 2 hos oss, å at mennesker skal ut av døra først gjelder fra første stund. Da slipper vi å snu dette seinere. Derfor vi også begynner med sitt for når den kommandoen sitter, må han sitte når vi tar på bånd, sitte ved døra å vente, sitte å vente på mat osv. Kjekt med klikker, ha den med deg hele tiden den første tiden, å når valpen gjør noe som er bra klikker du å gi gobit selvom det ikke er aktiv trening. Legger seg, klikk, går til soveplassen sin, klikk osv. Godbitene trenger ikke være store jeg klipper eller river bitene mindre slik at det bare blir en bitteliten godbit eller så gir jeg rett og slett bare en bit av hundeforet. Det finnes masse vis av klipp på YouTube, jeg synes det er bedre enn å lese en bok for man ser det i praksis også. Finnes også gode podkaster. Da er man ikke avhengig av at man må ha tid til å sette seg ned, man kan vaske rydd eller trene men samtidig få med seg tips og triks. Anonymkode: 868c7...339 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 De 2-3 første dagene bør valpen få venne seg til det nye hjemmet, nye menneskene osv. Om valpen virker trygg og utforskende, ta den gjerne med ut. Valper så unge skal ikke gå tur, men man kan gjerne ta de med i forskjellige miljø hvor de kan sitte/ligge og se på verden, eller svinse rundt. Ha godbiter på deg hele tiden og bygg positive assosiasjoner. Bestem deg for et markørord (bra eller yes), og bruk det for så å gi godbit hver gang valpen ser en bil, andre hunder osv osv. Valper skal sove mye. Våken en time, soving i 2 timer, våken en time, soving i 2 timer osv. Om valpen ikke får roe ned og slappe av nok, så vil den bli overtrøtt/overstimulert, og er den i den tilstanden hver dag over lang tid, så kan dere ende opp med en stresset hund. Så, ta den gjerne med plasser, men da bør du passe på at valpen får mulighet til å ta inn omgivelsene på en rolig måte. 10-15 min miljøtrening for en liten valp er nok for hodet, så du bør passe på at dere ikke drar til en ny plass, og at valpen da herjer med ungene i en time. Pass på at den får slappe av. Rotrening i nye omgivelser er viktig. Ikke la ungene herje for mye med valpen hjemme heller. Gi valpen et fristed hvor ungene ikke får lov til å gå bort til den (hundeseng/bur). Små valper skal ha mat 4 ganger om dagen. Å la maten stå fremme hele dagen er ikke lurt. Om du vil ha en hund som er matmotivert og derfor lett å trene, så bør ikke maten stå fremme men gis 4 ganger om dagen. Det beste er å gi det i kong, flasker med hull på (som den må dytte rundt på for å få ut maten), spredt litt i gress eller gitt rett fra hånda di. Vil du f.eks bygge et godt grunnlag for innkalling, så kan du ta mat i hånden, jogge bakover og gi valpen fra hånden når den løper etter deg. Det finnes massevis av gode måter å gi mat på for å bygge et godt grunnlag for innkalling, kontakt etc. Å mate fra hånden er også en fin måte å gi verdi til ord du vil at valpen skal lære. Gi mat og akkurat når valpen tar maten, si navnet, innkallingsordet eller andre kontaktord du vil den skal lære og huske godt. Ta en titt på Mccann dog training på YouTube. De har masse flotte, praktiske videoer om den første valpetiden, rutiner, hvordan man kan bruke maten i treningen, tips & triks osv. Anonymkode: c8894...63a 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg starter tidlig med treningen. Kontakt trening, sitt og rolig fra dag 2 hos oss, å at mennesker skal ut av døra først gjelder fra første stund. Da slipper vi å snu dette seinere. Derfor vi også begynner med sitt for når den kommandoen sitter, må han sitte når vi tar på bånd, sitte ved døra å vente, sitte å vente på mat osv. Kjekt med klikker, ha den med deg hele tiden den første tiden, å når valpen gjør noe som er bra klikker du å gi gobit selvom det ikke er aktiv trening. Legger seg, klikk, går til soveplassen sin, klikk osv. Godbitene trenger ikke være store jeg klipper eller river bitene mindre slik at det bare blir en bitteliten godbit eller så gir jeg rett og slett bare en bit av hundeforet. Det finnes masse vis av klipp på YouTube, jeg synes det er bedre enn å lese en bok for man ser det i praksis også. Finnes også gode podkaster. Da er man ikke avhengig av at man må ha tid til å sette seg ned, man kan vaske rydd eller trene men samtidig få med seg tips og triks. Anonymkode: 868c7...339 jojo enig i kontakttrening og dør. (det tar boka for seg) Poenget med boka er at man har en kilde til informasjon i stedet for tusenvis av muligheter ved å sitte å google hver eneste ting man lurer på. Anonymkode: 3158a...174 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): jojo enig i kontakttrening og dør. (det tar boka for seg) Poenget med boka er at man har en kilde til informasjon i stedet for tusenvis av muligheter ved å sitte å google hver eneste ting man lurer på. Anonymkode: 3158a...174 Ved å ha tusenvis av muligheter kan man få flere tips å velge det som man selv synes virker bra og få flere forslag. Du må gjerne foretrekke bok. Anonymkode: 868c7...339 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved å ha tusenvis av muligheter kan man få flere tips å velge det som man selv synes virker bra og få flere forslag. Du må gjerne foretrekke bok. Anonymkode: 868c7...339 Og du video. Anonymkode: 3158a...174
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå