Gå til innhold

Hva heter et sånt liv?

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Jeg satt og leste et blad hos frisøren og leste noe interessant i et blad. det het noe med ...life og var en oppskrift til et bedre liv. man skulle rydde hele huset, kaste alt man ikke trengte, sette opp sånn prioriteringsgreie for å få bedre tid og sånn. masse små råd. Ble litt fascinert av det, og bestemte meg for å gå inn på nett og lese mer når jeg kom hjem men så glemte jeg hva det het!! :tristbla: urk... Følt at min hverdag har vært så kaotisk i det siste, bare jobb og stress, løpt hjem og reist rett på kurs med brødskiva i hånda og stuper utslitt i seng på kvelden i et rotete hus. (for så å forsove meg til neste dag) :forvirret: Jeg har alt for mye stæsj. klær over alt og boden er stappa av ting jeg ikke trenger.

Noen som vet hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ER en retning som heter Simple Living og som handler om nettopp dette med å leve enklere. Folkevett, bladet til Framtiden i våre hender, hadde noen saker om dette i siste nummer.

Sjekk www.folkevett.no og www.simple-living.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER en retning som heter Simple Living og som handler om nettopp dette med å leve enklere. Folkevett, bladet til Framtiden i våre hender, hadde noen saker om dette i siste nummer.

Sjekk www.folkevett.no og www.simple-living.dk

haha nå lurer jeg faktisk på om det var det det het!! *søker litt rundt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det var det!! :erter: åh nå skal jeg få et greit liv altså... hm spare penger, ha det ryddig, en organisert hverdag, se bra ut som dama på bildet ;) can't wait!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også inspirert av den artikkelen. Ryddet bort det jeg ikke trengte i boden, vasket leiligheten hver dag, osv, osv.

Det holdt i en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg forsto hele essensen i dette jeg.

Skjønner jo at å rydde i boder, klesskap og overalt vil gi en god effekt altså, det er jo noe som trengs støtt. :roll:

Men det veit jeg da utenom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe det var litt mer enn det da. få et ryddig, harmonisk liv uten den velkjente "tidsklemma". Jeg mener simple living, men det er forskjellige grader av det på en måte. Man trenger ikke å være så ekstrem at man selger alt man har, kjøper et småbruk og starter et hippie-liv i ødemarka (som noen har gjort), jeg snakker bare om å stresse ned å få litt mer kontroll jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Simple living har vel med litt mer enn ryddige skap å gjøre... Ryddige skap kan snarere sees som et symbol. Simple living er for eksempel det å kjøpe ting fordi det er et reelt behov for gjenstanden, ikke fordi det er status, man 'har lyst på' eller det er nye motetrender å følge. Målet er å ha mindre rot i livet, både rent praktisk ved ikke å ha unødige ting i huset, tidsmessig ved å prioritere det du verdsetter som viktig ikke det omverden sier er viktig, og mentalt ved å rydde plass til stunder av ro og stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simple living har vel med litt mer enn ryddige skap å gjøre... Ryddige skap kan snarere sees som et symbol. Simple living er for eksempel det å kjøpe ting fordi det er et reelt behov for gjenstanden, ikke fordi det er status, man 'har lyst på' eller det er nye motetrender å følge. Målet er å ha mindre rot i livet, både rent praktisk ved ikke å ha unødige ting i huset,  tidsmessig ved å prioritere det du verdsetter som viktig ikke det omverden sier er viktig, og mentalt ved å rydde plass til stunder av ro og stillhet.

Bra forklarad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så det går fint an å leve Simple Life uten engang å være klar over det?

Ja da. Vi følger simple living prinsippene uten å følge Simple Living prinsippene... altså, vi lever slik fordi det passer oss best, ikke fordi vi visste at det var noen som hadde laget en betegnelse for denne livsstilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også inspirert av den artikkelen. Ryddet bort det jeg ikke trengte i boden, vasket leiligheten hver dag

Å vaske hver dag er ikke Simple Living etter min mening :ler:

Og ellers er jeg nok for glad i rare småting til at "stilen" passer meg. Men når det gjelder de grunnleggnede prinsippenme er jeg nok litt sånn likevel.

Leste en artikkel i Elle (er jeg nesten sikker på at det var) i våres (evt juni?) en gang, men den var ikke spesielt grundig; handlet mest om hippe designere som hadde funnet sin greie...

Et lurt tips til å få bedre tid er å slenge ut tv-en. Og koble fra internett noen timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...