AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 Vi har relativt stort hus og 100 kvm terrasse. Tenker å gifte oss neste sensommer. Vi har ganske god plass og nytt hus, men det er ikke enormt liksom. Har i utgangspunktet planlagt å ha det hjemme, men så begynte jeg å se litt på gjesteliste, og da ser jeg at vi fort blir en del folk.. Vi har vært sammen så lenge, og har ikke tenkt på et fancy bryllup, men vil samtidig at det skal bli avslappet. Er det fort gjort at det blir veldig stress å ha det hjemme? Er det noen med erfaringer? Hva tenker dere umiddelbart er maks antall når man skal ha det hjemme? Vi har ikke planlagt dato enda, men etter hva jeg har hørt fra andre rundt her virker det som folk planlegger i veldig god tid og at lokaler derfor ofte er booket et par år i forveien, så jeg er skeptisk til at vi klarer å få tak i et hyggelig lokale som også ikke er altfor dyrt. Siden vi akkurat har bygget har vi ikke så stort budsjett, så jeg har heller lyst til å bruke pengene på god mat og drikke. Anonymkode: 5af6e...7aa
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #2 Skrevet 12. juli 2021 Vi hadde bryllup hjemme Mest pga korona og hvor lite selskapet ble, men vi var forberedt på å ha ca 20-25 gjester. Det ble langt færre, men hadde det veldig hyggelig. Det dere bør tenke på ang antall gjester er: - Det har ikke noe å si hvor stor terrasse du har, for å være ærlig. Hva om det regner på dagen? Det som betyr noe er hvor mange du har plass til i stua, eller eventuelle andre rom, men det er hyggelig å ikke måtte dele seg for mye. Så, hvor mange stoler har dere plass til i stua? Det dikterer litt hvor mange dere kan være, etter min mening. - Dere må også kunne ha sitteplass ved bord til alle under middagen. Bestiller dere f.eks catering slik vi gjorde, må denne også stå et sted hvor gjestene kan forsyne seg. Man må kunne sitte komfortabelt rundt større bord, ikke på et lavt sofabord. Men bord kan leies, så lenge dere har plass går det fint. - Hva med parkering for gjestene? Har dere plass til 10 biler, eller bare 2? Er dere i taxi-avstand for der mange av gjestene bor? Hva med hotell, er det lett å komme seg dit? Et par store fordeler vi merket: 1. Du slipper stresset med å få gaver fraktet hjem dagen etter, eller at noen må ta ansvar for å få gavene fra lokalet før det stenger og oppbevare dem for dere. Siden dere allerede er hjemme, kan gavebordet stå helt til dere har lyst til å åpne det. Det samme gjelder borddekorasjoner. 2. Våkne i egen seng er ganske herlig. Man må ikke bevege seg den dagen, og etter et bryllup er man sliten Jeg var glad for å slippe logistikken dagen derpå rett og slett. 3. Budsjettet. Det er mye rimeligere med catering til et gitt antall personer, enn at alle bestiller mat på restaurant eller på lokale. Dere kan også kjøpe inn egen drikke fra polet eller fra utlandet, uten at noen rynker på nesa. 4. Dere kan dekke og pynte når dere vil, det må ikke skje kvelden før. Du kan dermed slappe mer av i forkant, og ikke måtte bruke kvelden før på å kjøre til lokalet og pynte det. Anonymkode: 6fe90...c8c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 Tusen takk for veldig gode svar! Hotell og parkeringsmuligheter finnes i kort avstand unna, og hotell er gangavstand/taxiavstand. Litt usikker på plassen hos oss hvis vi ikke skal ta med noe utendørs.. Tror stua er ca 75 kvadratmeter, men usikker på hvordan lokaler rundt oss er i forhold. Det virker jo fort vanskelig å få plassert så mange ja.. Vi har hatt 32 gjester hos svigers i litt mindre stue, og da føltes det ganske fullt og nødvendig å bruke verandaen i tillegg.. Får tenke litt mer på det, eventuelt vurdere å dele opp over to dager. For det er jo mange fordeler også 😊 Anonymkode: 5af6e...7aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå